2026-05-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TOPG93
Fattar! Fick du en offentlig förvarare eller fick du avslag på det?

Blev erbjuden försvarare när polisen pratade med mig men tackade nej. Hade ju liksom ändå erkänt och visst vad jag hade gjort.

Tror jag skötte mitt egna försvar helt ok
Citera
2026-05-23, 13:41
Medlem
Aha okej. Har skickat ett dm till mig med lite frågor. Hoppas det är ok
Citat:
Ursprungligen postat av NorrlandsKocken
Blev erbjuden försvarare när polisen pratade med mig men tackade nej. Hade ju liksom ändå erkänt och visst vad jag hade gjort.

Citera
2026-05-23, 13:44
Medlem
aha gick inte tydligen för nya medlemmar. Men:

1,77 promille här utan olycka eller skada. Erkände på polisförhöret men tingsrätten har gett avslag på offentlig försvarare. Polisen erbjöd mig det och jag sa ja men fick som sagt avslag. Har sökt alkolås för är behov av bil. Är ostraffad tidigare och skötsam. Även om dom gett avslag på offentlig försvarar så kommer det bli direkt 1 månad fängelsestraff va?

Citat:

Citera
2026-05-23, 14:14
Medlem
1,84 på mig så misstänker en månad.

Ger de avslag för att de anser det mer eller mindre redan är klart vad du ska få för straff?

Håller tummarna för att din ansökan om alkolås går igenom. Jag klarade mig med buss men behöver du bil för jobbet borde det inte vara problem. Kommer dock kosta en del men det har du säkert redan kollat upp.

Sen om det blir boja så kommer du har extremt mycket besök av de som hjälper Frivården men kontroller.

Men all info fås när du träffar Frivården där du bor.

Citat:
aha gick inte tydligen för nya medlemmar. Men:

1,77 promille här utan olycka eller skada. Erkände på polisförhöret men tingsrätten har gett avslag på offentlig försvarare. Polisen erbjöd mig det och jag sa ja men fick som sagt avslag. Har sökt alkolås för är behov av bil. Är ostraffad tidigare och skötsam. Även om dom gett avslag på offentlig försvarar så kommer det bli direkt 1 månad fängelsestraff va?
Citera
2026-05-23, 14:28
Medlem
Vad för storts kontroller och hur många kontroller fick du? Det roliga är att frivårdens kontor i Malmö ligger bredvid vid mitt jobb hahahah.

Pengarna är inga problem för alkolåset. Kostar 1000/mån för alkolås. Sedan Betalade jag 4400 kr för läkarbesöket i torsdags och har provtagning 4 juni. Viljeförklaringen för alkolås och syndelen redan inskickade så är redan under pågående process. Transportstyrelsens krav är att man inte är alkoholberoende annars får man observationstid på 6 mån för att visa man är nykter sedan kan man bli beviljad alkolås. Annars blir man det direkt ifall man inte får diagnos alkoholberoende eller är grovt kriminell. Jag är inte beroende eller missbrukare, utan engångsmisstag, skulle flytta bilen bara så var en kort sträcka på 2 km.

Men Såhär står det på avslaget:

” Skäl för beslutet
Av 21 kap. 3 a § rättegångsbalken följer att offentlig försvarare ska förordnas för den som är anhållen eller häktad eller för den som är misstänkt för ett brott. för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader. Offentlig försvarare ska därutöver förordnas
1. om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen
om brottet,
2. om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd
som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller vikorlig dom eller sådana påföljder i förening, eller
3. om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes
personliga förhållanden eller till vad målet rör.
Tingsrätten finner inte att någon av de ovan angivna förutsättningarna
föreligger i förevarande fall. XXXX XXXX begäran om offentlig försvarare ska därför avslås. Detta beslut hindrar inte att XXXXX XXXXX själv utser och bekostar försvarare.”

Citat:
1,84 på mig så misstänker en månad.

Ger de avslag för att de anser det mer eller mindre redan är klart vad du ska få för straff?

Håller tummarna för att din ansökan om alkolås går igenom. Jag klarade mig med buss men behöver du bil för jobbet borde det inte vara problem. Kommer dock kosta en del men det har du säkert redan kollat upp.

Sen om det blir boja så kommer du har extremt mycket besök av de som hjälper Frivården men kontroller.

Men all info fås när du träffar Frivården där du bor.
Citera
2026-05-23, 15:08
Medlem
Får du boja så kommer du få lämna blås och piss kontroll när du får Bojan.

Övriga kontroller för mig vad blås enbart.

Kunde komma när som. Blev nog under min månad 13 kontroller.

Plus att frivården ringer och kollar med arbetsgivaren

Citat:
Vad för storts kontroller och hur många kontroller fick du? Det roliga är att frivårdens kontor i Malmö ligger bredvid vid mitt jobb hahahah.

Pengarna är inga problem för alkolåset. Kostar 1000/mån för alkolås. Sedan Betalade jag 4400 kr för läkarbesöket i torsdags och har provtagning 4 juni. Viljeförklaringen för alkolås och syndelen redan inskickade så är redan under pågående process. Transportstyrelsens krav är att man inte är alkoholberoende annars får man observationstid på 6 mån för att visa man är nykter sedan kan man bli beviljad alkolås. Annars blir man det direkt ifall man inte får diagnos alkoholberoende eller är grovt kriminell. Jag är inte beroende eller missbrukare, utan engångsmisstag, skulle flytta bilen bara så var en kort sträcka på 2 km.

Men Såhär står det på avslaget:

” Skäl för beslutet
Av 21 kap. 3 a § rättegångsbalken följer att offentlig försvarare ska förordnas för den som är anhållen eller häktad eller för den som är misstänkt för ett brott. för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader. Offentlig försvarare ska därutöver förordnas
1. om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen
om brottet,
2. om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd
som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller vikorlig dom eller sådana påföljder i förening, eller
3. om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes
personliga förhållanden eller till vad målet rör.
Tingsrätten finner inte att någon av de ovan angivna förutsättningarna
föreligger i förevarande fall. XXXX XXXX begäran om offentlig försvarare ska därför avslås. Detta beslut hindrar inte att XXXXX XXXXX själv utser och bekostar försvarare.”
Citera
2026-05-23, 15:18
Medlem
13 gånger? Det är cirka 3 gånger i veckan. Det är ju otroligt mycket?
Citat:
Får du boja så kommer du få lämna blås och piss kontroll när du får Bojan.

Övriga kontroller för mig vad blås enbart.

Kunde komma när som. Blev nog under min månad 13 kontroller.

Plus att frivården ringer och kollar med arbetsgivaren
Citera
2026-05-23, 15:20
Medlem
Jo de kom innan jobbet, efter jobbet, till jobbet.

Så håll dig borta från all alkohol

Citat:
13 gånger? Det är cirka 3 gånger i veckan. Det är ju otroligt mycket?
Citera
2026-05-23, 15:22
Medlem
Helt absurt. Du kan dock söka körkortstillstånd nu men du får lämna 4 st alkoholprover och urinprov med sen får du tillstånd så du vet. CDT, GT och PEth för alkohol så dom inte tror du överkonsumerar alkohol
Citat:
Jo de kom innan jobbet, efter jobbet, till jobbet.

Så håll dig borta från all alkohol
Citera
2026-05-23, 18:57
Medlem
daligts avatar
Ja, når det domstol förstörs domaren utan i princip liksidat blivande för övrig anställd likt per samtliga mord- och sabotageändande skattelagars för deras eget och egnas bästa eftersom det är i domstolen. Det är nog livsfarligast.
Citera
2026-05-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FOOL-iAMtheWEASEL
Jag har blåst 1.6 promille och blivit tagen för grovt rattfylleri, jag har varit och pratat med frivården, även med polis på förhör, jag har uteslutit ett ringa narkotikabrott som hände för över 10 år sedan när jag pratat med dom, det har inte varit meningen att utesluta det, utan har själv förträngt det.

Nu är jag lite orolig att detta ska ge komplikationer i kommande rättegång, ska det ha någon relevans för straffet då det är så pass länge sen och mitt register är fläckfritt?

Vad bör jag göra nu? Ringa till polis och frivården och berätta?

Tack på förhand

Jag körde på fyllan för ett gäng år sen. Hade 2,34 promille i blodet och blev dömd till 1 månad. Min fru hade ungefär samma som du och fick villkorligt + 50 timmar samhällstjänst. Så det är svårt att säga, men får du en måndad - ta den bara.
Citera
2026-05-23, 19:12
Medlem
Citat:
Helt absurt. Du kan dock söka körkortstillstånd nu men du får lämna 4 st alkoholprover och urinprov med sen får du tillstånd så du vet. CDT, GT och PEth för alkohol så dom inte tror du överkonsumerar alkohol

Det kan du inte. Om du så söker alkolås ska du lämna i minst ett halvår. Spärrtiden är oftast 2 år och man kan söka nytt körkortstillstånd 6 månader innan den går ut. Jag väntar själv på att kunna göra det och hur många gånger man ska lämna prover är individuellt men det vanligaste är 6 månader därav att man kan söka 6 månader innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in