Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
Det är väl lika intressant med alla andra skolor där det förekommer kränkningar, mobbing, och slagsmål? Varför är det intressant när det händer på en privatskola?
bara att googla..
"Knivattack på skola i Helsingborg – en till sjukhus" från i vintras.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/pojke-knivskuren-pa-skola-en-gripen
Jag har inte sagt att det inte är intressant med andra skolor där det förekommer allsköns skit.
Och som du själv visar uppmärksammar även SVT det. Om man tar ditt råd att googla visar sig just *trumvirvel SVT i alla fall tillhöra de som faktiskt rapporterar.
Och jag är samtidigt inte okritisk till SVT, för ja, visst vore det på sin plats att SVT verkligen tog tempen på hur den svenska skolan i alla sina olika former mår. Reportage i flera delar som går igenom hela brädet så att säga. Enbart nyhetsrapportering blir tunt och glöms samma dag som det publiceras.
Att djupgående rapportera och göra dokumentärer om hur de olika skolformerna mår vore verkligen att genomlysa sådant som klasstrukturer och det sociala klimatet av i dag. De olika skolformer vi har idag är ju också det som speglar vårt samhälle i dag och morgondagens. Kanske sitter det för många ängsliga i ledningen på SVT som vet att de får sina illusioner krossade om något sådant skulle göras, skulle icke förvåna.
Många gapar om att SVT är vänstervridet. Är de verkligen genuint vänster? Där som i de flesta etablerade ”vänstersammanhang” råder snarare politisk ängslighet som ofta lämnar ”vanliga” människors problem och upplevelser av dagens samhälle i sticket. Skolan är högst säkert ett sådant område.
Det har blivit paradoxalt i vårt samhälle på så viss att det radikala och progressiva har förskjutits högerut. Den förskjutningen har jag upplevt också på ett personligt plan som tidigare ganska vänstervriden.
Nej, för fan, jag är ingen okritisk lat SVT-hyllare.