2026-05-23, 07:10
Medlem
Twitterturkens avatar
Sverige behöver importera en miljard indier som alla kör foodora och skriver kod med hjälp av Chatgpt för 1 krona i timmen för att sedan skicka tillbaka den kronan till Indien.
Annars dör svenskt näringsliv.
Citera
2026-05-23, 07:15
Medlem
Jag har varit arbetslös, undvikit att ta jobb och trivts med det och levt på a-kassa. I teorin skulle man först under en period söka jobb i närområdet, sedan i hela landet och ta jobb man erbjuds.

Att dupera arbetsförmedlingens handläggare att man faktiskt gjorde allt för att få ett jobb (gjorde man inte det skulle man i teorin få indragen a-kassa) - ja, man måste vara förståndshandikappad för att inte klara det. AFs handläggare är slappa och jag skulle vilja se statistik på hur många % av de arbetslösa som får indragen a-kassa.

Hårdare uppföljning och fler indragna ersättningar för de som beter sig som mig skulle göra att de "okvalificerade" jobben lätt skulle kunna fyllas av den halva miljon som går utan jobb.
Senast redigerad av lont 2026-05-23 kl. 07:35.
Citera
2026-05-23, 07:24
Medlem
Imalosers avatar
Är folk i tråden så korkade att de inte fattar att det är skillnad på 500 Abdullah IQ 70 från Somalia och 500 Europeiska ingenjörer, även om båda kallas för "invandrare"?
Citera
2026-05-23, 07:35
Medlem
Ratads avatar
Personlig reflektion.

Företag och myndigheter kanske inte behöver urholka sitt förtroendekapital genom att lägga ut annonser för påhittade jobb för att "testa sitt attraktionsvärde"? Det motverkar liksom sitt syfte.
Citera
2026-05-23, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Ja låt oss då importera fler Afghaner, Somalier och Irakier, 75% förblir arbetslösa, resterande blir taxi chaufförer!

Det är givetvis arbetskraftsinvandring som det talas om, det är en jäkla skillnad mot lyxsökare från mena .

Låt dig inte luras av högerns hyckleri. Detta är "öppna era hjärtan" igen fast i en snyggare förpackning.
Citera
2026-05-23, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Vi kommer ALLTID behöva invandring.
Då importerar vi achmed hem till dig då!
Citera
2026-05-23, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Sverige behöver importera en miljard indier som alla kör foodora och skriver kod med hjälp av Chatgpt för 1 krona i timmen för att sedan skicka tillbaka den kronan till Indien.
Annars dör svenskt näringsliv.

Att verksamheten inte funkar här tänker de inte på. Dvs svenskarna vill inte betala tillräckligt för att få maten hemkörd. Då finns inte heller pengar till vettiga löner.

Nej, ska vi verkligen flytta hit indier för att driva verksamheter som inte har tillräcklig efterfrågan i Sverige? Då är det väl bättre att lägga ner verksamheten i Sverige och flytta verksamheten till typ " Indien "- istället för att ta hit " indier".
Senast redigerad av Tissetiss 2026-05-23 kl. 07:59.
Citera
2026-05-23, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Jag har varit arbetslös, undvikit att ta jobb och trivts med det och levt på a-kassa. I teorin skulle man först under en period söka jobb i närområdet, sedan i hela landet och ta jobb man erbjuds.

Att dupera arbetsförmedlingens handläggare att man faktiskt gjorde allt för att få ett jobb (gjorde man inte det skulle man i teorin få indragen a-kassa) - ja, man måste vara förståndshandikappad för att inte klara det. AFs handläggare är slappa och jag skulle vilja se statistik på hur många % av de arbetslösa som får indragen a-kassa.

Hårdare uppföljning och fler indragna ersättningar för de som beter sig som mig skulle göra att de "okvalificerade" jobben lätt skulle kunna fyllas av den halva miljon som går utan jobb.

Jag hörde en gång ( för säkert 5-10 år sedan) att en arbetsförmedlare i Sthlm har ca 900 arbetslösa att hålla reda på. Vet inte om den siffran stämmer, men det räcker väl med att de har några hundra arbetslösa - så förstår man att de inte hinner ha koll på alla. Ifall det fortfarande är så.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-05-23 kl. 08:01.
Citera
2026-05-23, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Då importerar vi achmed hem till dig då!
Problemet med hen du tycker borde få en Achmed och hens gängkriminella barn som granne - känner inte hen alls men den typ av uppväxtmiljö hens inlägg ger uttryck för - är att att de som ser arbetskraften som resurser har rödgröna aktivster som syskon. Hög borgerlig, akademisk miljö, där barn växer upp i hybris, gärna ser förändring i sig som något positivt (göra något med sitt liv, mening), och det kan leda till både rödgrönt och nyliberalt.

En svenne - som jag - som dessutom har minnen tillbaka till 60-talet:
Jo, det är inte fel med en begränsad arbetskraftsinvandring. Och att den är så restriktiv nu beror på idealistiska drömmar hos hens mest vänsteridealistiska syskon och barndomsvänner. Flyktingar skall vara i flyktingläger, nära hemlandet, gärna med stöd från överstatliga institutioner som jag med nöje ser skattekronor gå till.

Men mångkultur och tillåtande av massinvandring som sätter människor i hopplösa sociala situationer i olämpliga nogos är resultat av att rika barn skäms bort. Och nu vill de rika vänsterbarnen lösa situationen genom tvångsintegrering. Jag ser ljusa tider för Sverigedemokraterna, ett parti jag starkt ogillar.
Citera
2026-05-23, 08:11
Medlem
• Ställa om utbildningar så att dom matchar företagens behov.

Ja, absolut. Satsa mer på riktade utbildningar och gör det obligatoriskt att utbilda sig för att få a-kassa efter en viss tid.

• Sänk bolagsskatten

Sverige ligger under det globala genomsnittet och under USA, så tveksamt om det behövs.

• Måste öka invandringen och ta bort lönegolvet.

Invandring av högkvalificerad arbetskraft (ingenjörer etc.) - visst, det kan man argumentera för om den verkligen är högkvalificerad. Men vi har 8,7% arbetslöshet i Sverige, och arbetslösheten verkar vara på väg upp. Att underlätta för lågkvalificerad arbetskraftsinvandring gör det ännu svårare att få ned arbetslösheten och skapar mördande konkurrens just för de svenska medborgare som har svårast att få jobb.
Citera
2026-05-23, 08:25
Medlem
Anybodykillers avatar
Med minskat barnafödande i världen så kommer denna trend troligtvis att öka. Människor kommer bli ännu mer en resurs som länder kommer få kämpa för att behålla.

Kan Spanien erbjuda högre löner, mer trygghet och bättre utbildning så kommer svenskar, norrmän eller fransoser att röra på sig.

Det är inte heller i blindo "mer människor" utan länder kommer få kämpa för att få människor med kompetens och utbildning.

Högern och vänstern får det svårt på olika sätt.
Citera
2026-05-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Dom behöver kompetens, inte analfabeter från Somalia. En jävla skillnad

Detta här kommer alltid upp med jämna mellanrum och beror på ett kort kvartalstänk som genomsyrar samhället i stort numera i allt. Det är liksom en förkärlek för snabba lösningar, men i slutändan så bedrar snålheten alltid visheten och de svenska cheferna över lag är verkligen inte de vassaste knivarna i lådan.
Indierna kan de helt glömma om de tror att de ska leverera.
Jag har haft att göra med dem alldeles för mycket genom åren pga jag själv har en chef som bara tänker på det billigaste som möjligt och charmas av deras säljarsnack som de kör med, där inget stämmer när det väl kommer till kritan.
Svensk kvalite som vi är kända för i världen bygger just på den svensk arbetarens egenskaper och tar de in indier, araber och allt vad det är, så kommer svensk kvalite snart vara som vilket kinasmäck som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in