2026-05-22, 16:24
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Varför i hela friden har systemet ett engelskt namn? Tröttsamt.
Inte nödvändigtvis Kan ju stå för att Sverige (SE) är alerta med det här nya systemet
Citera
2026-05-22, 16:36
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Inte nödvändigtvis Kan ju stå för att Sverige (SE) är alerta med det här nya systemet

Själv kommer jag benämna detta system på svenska: SE-alert, alert som i uppmärksam.

Smaka på den, anglo-fåntrattar!
Citera
2026-05-22, 16:40
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Haha vilket jävla ljud. Jag har alltid ljudlös så förmodar jag slipper de ljudet även i framtiden.
För att citera MCF:
Vad händer om mobilen är på ljudlös när larmet skickas?

Om mobilen är på ljudlöst får du varningslarmet och meddelandet i alla fall.
Citera
2026-05-22, 16:40
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Haha vilket jävla ljud. Jag har alltid ljudlös så förmodar jag slipper de ljudet även i framtiden.

Ja, jisses om det startar igång mitt i natten! På flera mobiler samtidigt dessutom, det lär väcka en även om man sover som en sten.

Larmet på högsta nivån (flyglarmet) går igenom även om man har mobilen på ljudlöst. De tre andra nivåerna kan "i vissa fall" gå att göra ljudlösa vad jag förstår, men det rekommenderas att man inte gör det.
Citera
2026-05-22, 17:30
Medlem
Hatar att staten har en direktuppkoppling till mig för att hetsa och stressa med sin skit de sysslar med och orsakar.
Citera
2026-05-22, 17:39
Medlem
Citat:

Låter som en rysk nummerstation.

Jag ska ha det där ljudet som väckarklocka. Så lär jag mig att inte bry mig.
Citera
2026-05-22, 17:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-varningssystem-mobilt-meddelande-vid-vma

Vad tycker ni om det här? Trodde sånt redan fanns?
Kränkande att det inte går att stänga av. Ytterligare ett bevis för att proprietär programvara är fel.

Husbondens röst. Staten och Apple/google sitter i samma båt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-05-22 kl. 18:02.
Citera
2026-05-22, 17:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Tycker det låter vansinnig, hoppas det går stänga av.

Varför låter det vansinnigt att du kan få viktiga larm till din mobil?
Citera
2026-05-22, 18:41
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Varför låter det vansinnigt att du kan få viktiga larm till din mobil?
Kommer skrämma skiten ur barnen som är ensamma hemma t.ex och det på ett fel triggat falsk larm.
Citera
2026-05-22, 18:57
Medlem
Därför kan Finland ännu inte nå alla mobiler vid kriser
https://yle.fi/a/7-10098668

”Apparna är aldrig fullständiga”
Många i Nyland fick inte fredagens drönarvarning trots att de hade uppdaterat 112-appen. Nu lovar myndigheterna ett nytt system som når alla mobiler direkt.
https://yle.fi/a/7-10098642
Citera
2026-05-22, 19:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Därför kan Finland ännu inte nå alla mobiler vid kriser
https://yle.fi/a/7-10098668

”Apparna är aldrig fullständiga”
Många i Nyland fick inte fredagens drönarvarning trots att de hade uppdaterat 112-appen. Nu lovar myndigheterna ett nytt system som når alla mobiler direkt.
https://yle.fi/a/7-10098642
Varför skall de i Nyland varnas för drönare när de bor långt från ryska gränsen? Det var någon i Kanada som blev väckt mitt i natten av att något barn försvunnit 1500 km bort...

Hur kan överheten veta att deras meddelande är viktigast av allt, för alla människor vid en given tidpunkt? Tar de något ansvar för konsekvenserna av att ljudlöst inte respekteras? Jag kan se stämningar och rättsfall i kristallkulan, i vilket fall olyckor och skador som en följd av detta.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-05-22 kl. 19:13.
Citera
2026-05-22, 20:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det borde ju gå att hantera i telefonen, om mjukvaran tillåter det. I normalfallet är min telefon helt tyst och eventuella notiser levereras genom att klockan knackar mig, mer eller mindre diskret beroende på notis, på handleden. Det borde duga utmärkt även för ministerns idiotfunktion.
Jag antar att jag får komplettera telefonens "stör ej"-fynktion med det som norrmännen kallar flymodus.
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Varför skall de i Nyland varnas för drönare när de bor långt från ryska gränsen? Det var någon i Kanada som blev väckt mitt i natten av att något barn försvunnit 1500 km bort...

Hur kan överheten veta att deras meddelande är viktigast av allt, för alla människor vid en given tidpunkt? Tar de något ansvar för konsekvenserna av att ljudlöst inte respekteras? Jag kan se stämningar och rättsfall i kristallkulan, i vilket fall olyckor och skador som en följd av detta.
Det ska tydligen också vara möjligt att skicka ljudlösa meddelanden. Kul att ministerfanskapet verkar planera för nya skolskjutningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in