2026-05-22, 18:12
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Var i faggorna att köpa en ficklampa på Polenbaserade företaget Military.eu "Erbjuder Europeisk leverans" basunerar de ut vilket är det naturliga förfarandet inom EU kan man tycka, -Men icke då!

Glad i hågen har jag tittat runt efter en lämplig ficklampa och fastnade för en Olight på Military.eu i Polen.
Döm om min förvåning när jag ska gå till kassan och checka ut och möts av detta kryptiska meddelande; "Unfortunately some of the products in your cart prevent your order from being shipped" Det finns inga som helst förklaringar varför, de bara hänvisar till att om möjligt använda en annan mottagaradress..
Även vid kontakt per telefon så meddelar de bara att de inte skickar till Sverige, inga som helst förklaringar att det förhåller sig si eller så med att skeppa Olight ficklampor till Sverige..
Dessutom får jag mail då och då där de påminner mig om att jag fortfarande har varor i varukorgen (min Olight lampa de vägrar skicka) -som att de uppmanar mig att slå till och gå till kassan..

Det finns ett företag med butiker i Finland och Sverige, "Valostore" vilka säljer Olight produkter, men är dyra som fan och med ett fattigt utbud i jämförelse, och självklart förstår jag att de har ett finger med i spelet, men vad är det för jävla Horkommunistfasoner att bete sig på det är sättet?

Nu när vi är med i EU vill jag ha de fördelar det innebär, är det rätt diskriminera vissa köpare i den Europeiska Unionen på det här sättet? Konkurrensen är väl fri precis som att handla där man hittar de bästa dealsen?

Vart vänder man sig om man vill klaga på det här?
Senast redigerad av -HoneyBadger- 2026-05-22 kl. 18:18.
Citera
2026-05-22, 18:19
Medlem
Jag tror inte det är EUs fel?

- Det kan vara valutakrångel.

- Tillverkaren kan ha ställt krav, t.ex. att man har en annan agent i Sverige som inte vill konkurrera.

- Försäljaren kanske har försäljningsvillkor som är styrda av polsk konsumentlagstiftning eller något undantag i EU-reglerna som gör att det går att sälja i Polen men egentligen är förbjudet i EU.
Ett exempel på sådana undantagsregler är svenskt snus ("muntobak") som får säljas i Sverige men inte exporteras till andra länder inom EU.
Citera
2026-05-22, 18:21
Medlem
Klandalfs avatar
Det kan mycket väl vara så att Valostore äger distributionsrättigheterna för produkten på den svenska marknaden.
Citera
2026-05-22, 18:22
Medlem
Vad har fri handel inom EU med detta att göra?

Varje enskilt företag bestämmer självt, vilka länder de önskar ha som marknad.
Citera
2026-05-22, 18:41
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag tror inte det är EUs fel?

- Det kan vara valutakrångel.

- Tillverkaren kan ha ställt krav, t.ex. att man har en annan agent i Sverige som inte vill konkurrera.

- Försäljaren kanske har försäljningsvillkor som är styrda av polsk konsumentlagstiftning eller något undantag i EU-reglerna som gör att det går att sälja i Polen men egentligen är förbjudet i EU.
Ett exempel på sådana undantagsregler är svenskt snus ("muntobak") som får säljas i Sverige men inte exporteras till andra länder inom EU.

Valutakrångel är det inte, och föreligger det hinder att skeppa vissa brands till vissa länder borde det förslagsvis informeras om den saken, det är precis som att de inte rakt ut vill vara öppna med den saken..
Sen är Tobak och ficklampor inte precis jämförbart..

Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Det kan mycket väl vara så att Valostore äger distributionsrättigheterna för produkten på den svenska marknaden.

Att de har distributionsrätten i Sverige är en sak, distributionsrätt i EU en annan, den har dom uppenbarligen inte, Valostore är en liten flugskit i jämförelse, med ett riktigt fattigt utbud och variationer och dyra priser..

Jag har aldrig stött på det här förut, vet någon här en annan produkt (som inte är förbjuden i det land det berör) där man inte kan/får köpa i annat EU land?
Citera
2026-05-22, 18:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -HoneyBadger-
Nu när vi är med i EU vill jag ha de fördelar det innebär, är det rätt diskriminera vissa köpare i den Europeiska Unionen på det här sättet? Konkurrensen är väl fri precis som att handla där man hittar de bästa dealsen?

fri handel innebär att man är fri att bedriva handel om man vill.
om man inte vill är man inte tvingad
Citera
2026-05-22, 18:42
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad har fri handel inom EU med detta att göra?

Varje enskilt företag bestämmer självt, vilka länder de önskar ha som marknad.

Olight vill ha hela Europa som sin marknad, det kan jag lova dig..
Citera
2026-05-22, 18:48
Medlem
Citat:
Valutakrångel är det inte, och föreligger det hinder att skeppa vissa brands till vissa länder borde det förslagsvis informeras om den saken, det är precis som att de inte rakt ut vill vara öppna med den saken..

Att de har distributionsrätten i Sverige är en sak, distributionsrätt i EU en annan, den har dom uppenbarligen inte, Valostore är en liten flugskit i jämförelse, med ett riktigt fattigt utbud och variationer och dyra priser..

Jag har aldrig stött på det här förut, vet någon här en annan produkt (som inte är förbjuden i det land det berör) där man inte kan/får köpa i annat EU land?

Tyska Amazon vägrar ofta skeppa varor till Sverige. Oklart varför.
Citera
2026-05-22, 18:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf

Ja antagligen är det så, vet att Svenskt Tenn har något liknade avtal med Fornasetti därför de bara säljs hos Svenskt Tenn i sverige undantaget är tappeter och doftljus. Så finns massa konstiga speciall.

Vet att jag ville köpa grejer från en tillverkare inom EU men hänvisades till den nordiskaagenten istället.
Citera
2026-05-22, 19:00
Medlem
bithaxs avatar
Har själv försökt köpa bubbelvatten från utlandet, t.ex äkta Vischyvatten från Frankrike.

Det går nästan inte, eftersom ingen vill skeppa det. Vatten är tungt. Och om man väl hittar någon firma som exporterar så blir det asdyrt med frakten.

Vet inte hur stora dessa ficklampor är, men det är en såndär lång som man kan använda som batong också så förstår jag att det kanske är lite tjurigt med frakten.
Citera
2026-05-22, 19:01
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Var i faggorna att köpa en ficklampa på Polenbaserade företaget Military.eu "Erbjuder Europeisk leverans" basunerar de ut vilket är det naturliga förfarandet inom EU kan man tycka, -Men icke då!

Glad i hågen har jag tittat runt efter en lämplig ficklampa och fastnade för en Olight på Military.eu i Polen.
Döm om min förvåning när jag ska gå till kassan och checka ut och möts av detta kryptiska meddelande; "Unfortunately some of the products in your cart prevent your order from being shipped" Det finns inga som helst förklaringar varför, de bara hänvisar till att om möjligt använda en annan mottagaradress..
Även vid kontakt per telefon så meddelar de bara att de inte skickar till Sverige, inga som helst förklaringar att det förhåller sig si eller så med att skeppa Olight ficklampor till Sverige..
Dessutom får jag mail då och då där de påminner mig om att jag fortfarande har varor i varukorgen (min Olight lampa de vägrar skicka) -som att de uppmanar mig att slå till och gå till kassan..

Det finns ett företag med butiker i Finland och Sverige, "Valostore" vilka säljer Olight produkter, men är dyra som fan och med ett fattigt utbud i jämförelse, och självklart förstår jag att de har ett finger med i spelet, men vad är det för jävla Horkommunistfasoner att bete sig på det är sättet?

Det är fri handel inom EU, men säljer du el till svenska konsumenter så behöver du ta ansvar i enlighet med svensk elsäkerhet. Antagligen har det polska bolaget inte brytt sig om att ansöka om det, utan bedömer det mer kostnadseffektivt att strunta i den svenska marknaden.

Så varan kan röra sig fritt men säljaren behöver ta ansvar.
Citera
2026-05-22, 19:01
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:

EU lyder under ett gemensamt regelverk för den inhemska marknaden. Har Valostore köpt distrubutionsrättigheterna för Sverige inom EU så kommer inget annat företag inom EU sälja på den marknaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in