2026-05-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Alla inom referens förutom mitt Hb som alltid ligger lite för högt. Det beror troligen på att jag sällan dricker något innan jag lämnar proverna, då det i bland kan sätta igång magen, men det är så lite över referens att det inte är något att oroa mig för säger de. Allt såg fint ut.

Följer dina råd och sedan den 15 maj har jag mått mycket bättre igen så jag håller en tumme för att det dröjer till nästa skov.

Hej @Jultrollet och tack för ännu ett nytt svars-inlägg ifrån dig.

Du berättade i ditt senaste skrivna och postade inlägg att ditt Hb-värde alltid ligger lite för högt, jag undrar då, hur länge eller, hur många år har du haft ett något förhöjt Hb-värde ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-05-22, 16:24
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Jultrollet och tack för ännu ett nytt svars-inlägg ifrån dig.

Du berättade i ditt senaste skrivna och postade inlägg att ditt Hb-värde alltid ligger lite för högt, jag undrar då, hur länge eller, hur många år har du haft ett något förhöjt Hb-värde ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hm, jag är lite osäker på exakt men säkert minst 30 år och troligen hela livet. Det är inte med mycket, kanske bara 3-4 över referensvärdet, och det brukar stå en kommentar om att "Ditt blodvärde ligger lite i överkant men det har det gjort vid samtliga provtagningar."

Jag förstår nu förresten varför du frågade om min röst ändrades vid mina vasovagala anfall. Läste precis i en bok om att vagusnerven även går igenom struphuvudet och därför kan ändra rösten. Det var nytt för mig.
Citera
2026-05-22, 18:08
Medlem
Citat:
Hm, jag är lite osäker på exakt men säkert minst 30 år och troligen hela livet. Det är inte med mycket, kanske bara 3-4 över referensvärdet, och det brukar stå en kommentar om att "Ditt blodvärde ligger lite i överkant men det har det gjort vid samtliga provtagningar."

Jag förstår nu förresten varför du frågade om min röst ändrades vid mina vasovagala anfall. Läste precis i en bok om att vagusnerven även går igenom struphuvudet och därför kan ändra rösten. Det var nytt för mig.

Hej @Jultrollet ( alltid lika trevligt att diskutera med dig )

Beträffande att du nu i ditt senaste skrivna och postade inlägg har berätta för mig att du under en tid av minst 30 år haft ett något förhöjt Hemoglobin-värde = Hb så följer en fråga till dig.

Den första frågan jag ställer mig kopplat till ditt kontinuerliga och något förhöjt Hb-värde är om du har problem med en underliggande Oxygen-brist = syrebrist ... Obs ! ... vi kommer till detta lite senare framåt i tråden och just då kommer det att handla om något som kallas för [ MET-Hemoglobin ]

Den egentliga frågan lyder ... finns det någon form av blodsjukdom i din släkt som har med ett för högt antal producerade Erythrocýter från benmärgen ... ?

Erythros = Färgen Röd och
Cýtos = kammare så som cell-kropp = Röda Blodkroppar.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-05-22, 18:40
Medlem
Citat:

När Neuronála signaler förflyttar sig från det Proximála Struphuvudet = [ Cáput Esófagon Proxímum ] till Magsäckens Proximála del = [ Fúndus Véntris ] och halva den översta delen av [ Córpus Véntris ] så sker en så kallad elektrisk Cajál-cells-reaktion, vilket leder till heshet och en känsla som av individen upplevs sålunda, att det drar i från Magsäcken, det vill säga, att Magsäcken drar ihop strupkanalen i nedåtriktning.

Detta beror på att [ Cáput Esófagon Proxímum ] får en för låg blodtillförsel, detta är också ett av kroppens förvarsmekanismer att i samarbete med Magsäkens Neuronála system återställa balansen till en normal blodtillförsel.

Detta är inget som är farligt på något sätt men trots allt upplevs av den drabbade individen som en obehaglig känsla så länge fenomenet pågår och fram tills symptomet avklingar.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-05-22, 18:47
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet ( alltid lika trevligt att diskutera med dig )

Beträffande att du nu i ditt senaste skrivna och postade inlägg har berätta för mig att du under en tid av minst 30 år haft ett något förhöjt Hemoglobin-värde = Hb så följer en fråga till dig.

Den första frågan jag ställer mig kopplat till ditt kontinuerliga och något förhöjt Hb-värde är om du har problem med en underliggande Oxygen-brist = syrebrist ... Obs ! ... vi kommer till detta lite senare framåt i tråden och just då kommer det att handla om något som kallas för [ MET-Hemoglobin ]

Den egentliga frågan lyder ... finns det någon form av blodsjukdom i din släkt som har med ett för högt antal producerade Erythrocýter från benmärgen ... ?

Erythros = Färgen Röd och
Cýtos = kammare så som cell-kropp = Röda Blodkroppar.

Mvh/@JokerMannen
Tack detsamma.

Nej, inte vad jag kan komma på men jag ska fundera lite och höra mig för om det. Jag vet att de vid något tillfälle nämnt Polycytemia vera men eftersom värdena på både Hb och EVF legat så nära referens under lång tid, och värdet på leukocyter ser bra ut, har de kommit fram till att det troligen är lätt uttorkning bakom det hela. Jag ska dricka mer vätska säger de, särskilt under skoven, för jag har varit otroligt dålig på det och har skärpt till mig först nu på sistone.

Citat:
När Neuronála signaler förflyttar sig från det Proximála Struphuvudet = [ Cáput Esófagon Proxímum ] till Magsäckens Proximála del = [ Fúndus Véntris ] och halva den översta delen av [ Córpus Véntris ] så sker en så kallad elektrisk Cajál-cells-reaktion, vilket leder till heshet och en känsla som av individen upplevs sålunda, att det drar i från Magsäcken, det vill säga, att Magsäcken drar ihop strupkanalen i nedåtriktning.

Detta beror på att [ Cáput Esófagon Proxímum ] får en för låg blodtillförsel, detta är också ett av kroppens förvarsmekanismer att i samarbete med Magsäkens Neuronála system återställa balansen till en normal blodtillförsel.

Detta är inget som är farligt på något sätt men trots allt upplevs av den drabbade individen som en obehaglig känsla så länge fenomenet pågår och fram tills symptomet avklingar.

Mvh/@JokerMannen
Intressant att lära mig någonting nytt. Jag har ju inte tänkt på rösten men ska göra det nästa gång. Det där med att magsäcken drar ner strupkanalen känner jag troligen av för det är ofta jobbigt i den regionen under anfallen. Skönt att det inte är något att oroa mig för i alla fall.
Citera
2026-05-23, 19:10
Medlem
Hej @Jultrollet

När ett Intestinált och rörformat organ tänjs ut, vidgas eller strecks ut utöver det som är normalt förekommande så ändras Tonus-Lúmen.

Tónus / Den spänning som naturligt förekommer inom ett Intestinált och rörformat kropps-organ, det vill säga, inom
dets ( organets ) hålrum, vilken äger rum under Glatta Muskulaturs-cellers reaktion på Neuronál-elektriska in-signaler till cell-kolonierna och som får Glatta Muskel-celler att dra sig samman, vilket leder till en förminskning av själva Lúmen.

Den Tónus som normalt förekommer inom den Intestinála Lúmen skall hålla en viss spänning för att sålunda leda till en effektiv bearbetning av det Khýmus-innehållet som uppehåller sig i Lúmen under födo-spaltnings-processerna.

När det uppstår en Tonusál förändring inom Lúmen och i själva den Glatta cell-muskulaturen så reagerar så kallade
Streck-receptórer, vilka utsänder Sensóriska signaler till hjärnan [ Enkéfalon ] och där hjärnan i sin tur leder signalerna till hjärnans smärtcentrum.

Från hjärnans smärtcentrum utsänds sedan signaler till de Glatta Muskel-cellerna som bekläder ett Intestinált och rörformat organ, vilket leder till att de så kallade Inter-neurónerna inhiberas, vilket betyder att de Glatta Muskel-cellerna förlorar sin naturliga och normala Muskel-cells-relaxation, vilket i sin tur leder till och framkallar kramp i Glatt muskulatur.

Obs ! ... De Streck-receptórer som befinner sig i ett Intestinált och rörformat organ fungerar inte enbart som Sensóriska signal-reaktioner på grund av att ett Intestinált och rörformat organ lider brist på utrymme utan, dessa Intestinála Streck-receptórer är också direkt-involverade i Tónus-förändringar som kan uppstå inom Luminála områden.

Detta har att göra med hur så kallade flimmerhårs-celler avkänner å ena sidan, kroppens inre pH-nivåer och, å andra sidan, kroppens temperatur-reaktioner samt Tonusála förändringar, detta styrs från ryggradens neuronála system mellan hjärnan och Intestinála och rörformade organ, Obs ! ... även solida kropps-organ är försedda med sådana funktioner.

Jag kommer att senare framåt i IBS-tråden att berätta om orsakerna till varför det kan uppstå onormala Tónus-förändringar och då, framför allt hos Intestinála och rörformade organ-delar.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-05-23 kl. 19:17.
Citera
2026-05-24, 09:15
Medlem
Svavelvinters avatar
Någon som tar eller tagit Constella? Hur lång tid tog det innan effekt?
Citera
2026-05-24, 18:58
Medlem
Hej @Jultrollet Jag har en fråga till dig som är kopplad till dina Mag- och Tarm-besvär och beträffande ett så kallat sido-symptom.

Då du upplever besvär ifrån din Mag- och Tarm-kanal så undrar jag om du upplever sticknings-känslor i dina fingertoppar, det vill säga, att det känns som om blodet trycker mot fingertopparna samtidigt som känslan upplevs som att det kontinuerligt sticker under pågåendet av sido-symptomet ... ?

Om det nu förhåller sig sålunda att du upplever sådana fingertopps-stickningar så undrar jag om du då även upplever sådana stickningar i dina nedre handflator och även ungefär 1 decimeter framåt sett där handen har sitt slut, det vill säga, där handen har sitt slut och, efter det slutet sett, 1 decimeter upp på underarmens början ... ?

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-05-24 kl. 19:08.
Citera
2026-05-24, 20:18
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet Jag har en fråga till dig som är kopplad till dina Mag- och Tarm-besvär och beträffande ett så kallat sido-symptom.

Då du upplever besvär ifrån din Mag- och Tarm-kanal så undrar jag om du upplever sticknings-känslor i dina fingertoppar, det vill säga, att det känns som om blodet trycker mot fingertopparna samtidigt som känslan upplevs som att det kontinuerligt sticker under pågåendet av sido-symptomet ... ?

Om det nu förhåller sig sålunda att du upplever sådana fingertopps-stickningar så undrar jag om du då även upplever sådana stickningar i dina nedre handflator och även ungefär 1 decimeter framåt sett där handen har sitt slut, det vill säga, där handen har sitt slut och, efter det slutet sett, 1 decimeter upp på underarmens början ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Ja, det har faktiskt inträffat och framför allt innan jag "vande mig" vid anfallen. Det gör man egentligen aldrig, men jag lärde mig att det bara är att genomlida dem och inte stressa upp mig så mycket varje gång. Jag tror att det kan ha hängt ihop med den ångest jag kände då och att jag hyperventilerade. Numera tar jag det lugnare. Någon gång har det hänt när jag inte haft mina anfall, så jag ska tänka på det nästa gång jag är i ett skov igen och magen är som jobbigast och skriva ner det i så fall.

Däremot kan jag då och då få små nässelutslag en bit upp på handlederna/underarmarna (ibland på underbenen) med en helt galen klåda som inte går över förrän jag kliat sönder dem.. Hänger inte ihop med skoven utan kan dyka upp helt plötsligt när som helst men oftast kvällstid. Även handflatorna kan klia lite då, men det är tack och lov också betydligt mer sällan nu sedan jag funnit mer ro i kroppen.
Citera
2026-05-25, 19:27
Medlem
Citat:
Hej!

Ja, det har faktiskt inträffat och framför allt innan jag "vande mig" vid anfallen. Det gör man egentligen aldrig, men jag lärde mig att det bara är att genomlida dem och inte stressa upp mig så mycket varje gång. Jag tror att det kan ha hängt ihop med den ångest jag kände då och att jag hyperventilerade. Numera tar jag det lugnare. Någon gång har det hänt när jag inte haft mina anfall, så jag ska tänka på det nästa gång jag är i ett skov igen och magen är som jobbigast och skriva ner det i så fall.

Däremot kan jag då och då få små nässelutslag en bit upp på handlederna/underarmarna (ibland på underbenen) med en helt galen klåda som inte går över förrän jag kliat sönder dem.. Hänger inte ihop med skoven utan kan dyka upp helt plötsligt när som helst men oftast kvällstid. Även handflatorna kan klia lite då, men det är tack och lov också betydligt mer sällan nu sedan jag funnit mer ro i kroppen.

Hej @Jultrollet och tack för ditt senaste svars-inlägg

Du framförde i ditt senaste skrivna och postade inlägg i IBS-tråden att du emellanåt besväras av en kraftfull klåda på dina underben och som då leder till att du kliar sönder huden.

Enligt det ovan skrivna följer en fråga till dig vilken lyder ... Har du inom sjukvården fått mätt din nivå av [ Gall-syror ]
i blodet samt i ett så kallat serum-prov ... ?

Serum-provet = [ fS-Gallsyror ] vilket prov skickas till ett laboratorium för Enzymátisk analysering.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-05-25, 20:58
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet och tack för ditt senaste svars-inlägg

Du framförde i ditt senaste skrivna och postade inlägg i IBS-tråden att du emellanåt besväras av en kraftfull klåda på dina underben och som då leder till att du kliar sönder huden.

Enligt det ovan skrivna följer en fråga till dig vilken lyder ... Har du inom sjukvården fått mätt din nivå av [ Gall-syror ]
i blodet samt i ett så kallat serum-prov ... ?

Serum-provet = [ fS-Gallsyror ] vilket prov skickas till ett laboratorium för Enzymátisk analysering.

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Osäker på det. Det brukar bara stå att "dina leverprover är normala" och då tror jag att det är det vanliga som tas: ALAT, ASAT, ALP, GT (GGT) osv.

Det händer inte så ofta men typiskt nog fick jag två kliande utslag på underarmen i går kväll och ett litet på benet. Gick över under natten med lite kortisonkräm och en antihistamintablett, men fy sjutton vad det kan klia envetet..

Annars har jag haft ett par riktigt bra magdagar nu och är så tacksam för det. Lugnt och bra även nattetid. Hoppas allt är väl även med övriga magvänner här i tråden.
Citera
2026-05-28, 08:24
Medlem
ar haft problem med magen i över ett år efter en antibiotikakur. Läkaren misstänker nu IBS, men det är ännu inte helt bekräftat.

Är det någon annan som fått IBS efter antibiotika? Först fick jag Clostridium efter antibiotikan, och några månader senare började IBS-besvären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in