2026-05-22, 13:43
Avstängd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1467010
Citat:
På en pressträff på fredagen presenterade ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin en ny funktion för viktiga varningar i Sverige.

Det handlar om systemet ”SE Alert”, som gör det möjligt att skicka ut varningsmeddelanden direkt till mobiltelefoner i ett geografiskt område vid allvarliga händelser, exempelvis olyckor, extremväder eller hot mot allmänheten.

– Vi kommer att sekundsnabbt kunna varna befolkningen, säger Carl-Oskar Bohlin.

SE Alert väntas börja användas nationellt under året.
Bör man inte kunna tacka nej till denna tvångstjänst?
Citera
2026-05-22, 13:50
Medlem
Vet någon om man kan få varningssignalen som ringsignal?

Tänkte att det kan vara ett bra sätt att hålla omgivningen på tå.
Citera
2026-05-22, 13:52
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen

Hahaha, fan vad kungligt! Det ska fanimej jag göra, spela in den här: https://www.tv4.se/artikel/5eVPvzvKaspUY5vZAOsDLL/nytt-varningssljud-ska-varna-vid-vma

Edit: Kom på att jag har en 112 app. Den har aldrig gett ett ljud ifrån sig, är den avvecklad?
Citera
2026-05-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Hahaha, fan vad kungligt! Det ska fanimej jag göra, spela in den här: https://www.tv4.se/artikel/5eVPvzvKaspUY5vZAOsDLL/nytt-varningssljud-ska-varna-vid-vma

Tack
Citera
2026-05-22, 14:07
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p

Edit: Kom på att jag har en 112 app. Den har aldrig gett ett ljud ifrån sig, är den avvecklad?
Min 112-app har gått bananas två gånger vad jag vet, rejält tjutande som knappast kan missas även om man har öronproppar och telefonen ligger inne hos grannen. Det var typ en nivå över VMA, minns inte vad det var men alla på samma plats fick det.
Citera
2026-05-22, 14:10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Min 112-app har gått bananas två gånger vad jag vet, rejält tjutande som knappast kan missas även om man har öronproppar och telefonen ligger inne hos grannen. Det var typ en nivå över VMA, minns inte vad det var men alla på samma plats fick det.

Haha, jösses! Tja, jag bor iofs ute på vischan och här händer inte så mycket. Då låter jag bli att avinstallera den
Citera
2026-05-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen

Jag skulle inte reagera, liksom idag, ringer det i någon annans telefon så bryr jag mig inte, så vidare den inte svarar efter X sekunder...
Citera
2026-05-22, 15:19
Medlem
53....so whats avatar
Förstod inte om den är obligatorisk på alla telefoner eller måste du ha en app?

I alla fall var signalen ganska intesägande.
Hada då varit bättre om man la in "Trafic Alert" mellan varje signal.

Edit:
... ser nu att den funkar utan App.
Citera
2026-05-22, 15:53
Medlem
Suck. Dags att sluta med smartphone snart ändå, det är störande nog som det är.
Citera
2026-05-22, 16:32
Medlem
Men vänta. Vad är det för fel på appen "SOS Alarm 112" ?
Citera
2026-05-22, 16:43
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Men vänta. Vad är det för fel på appen "SOS Alarm 112" ?
Det är inget fel på den, men det är frivilligt om man vill ha appen eller ej. Det här systemet som nu införs omfattar alla mobiler från de senaste tio åren, oavsett vad för slags appar man har installerat.
Senast redigerad av diseuse 2026-05-22 kl. 16:49.
Citera
2026-05-22, 17:10
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det är inget fel på den, men det är frivilligt om man vill ha appen eller ej. Det här systemet som nu införs omfattar alla mobiler från de senaste tio åren, oavsett vad för slags appar man har installerat.

Det går att stänga av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in