Citat:
Ursprungligen postat av
Tekkenisthegame10
Det var ganska tråkigt för det är ju en frihet att ha körkort och bil och kunna ta sig där man vill. Jag växte upp i en familj där ingen hade körkort eller bil. Det fanns släktingar på långt håll som hade, men ingen som man stod nära eller hade en relation till.
Jag vet där fanns vänner till familjen som kunde köra en o så, men det e inte samma sak. Man gick miste om o kunna ta roadtrips o köra till en annan stad samt utflykter eller semester ni vet. Kunna storhandla. Tåg o buss är ju med bra, men inte samma grej
Någon som var med om samma sak att ingen hade körkort eller bil när ni växte upp?
Båda mina föräldrar hade körkort och vi hade bil hela min uppväxt, samma med mig tog körkort en vecka efter min 18årsdag och har haft minst 1 bil sen dess.
Däremot hade mina morföräldrar ingen bil tills morfar blev dålig, de hade häst och vagn samt cykel(Tills 1975). Då skaffade mormor körkort vid 65års ålder och skaffade bil.
Men jag vet några som klarade sig utan bil länge. Min syster har inget körkort hennes man har men så länge de bodde stads nära(Först Stockholms innerstad senare Göteborg) så hade de enbart cykel och en vagn när barnen var små. Sen när barnen blev större och de köpte en villa lite utanför stadskärnan blev de mer eller mindre tvugna att skaffa bil. Sen har de det även sen barnen flyttat.