2026-05-21, 21:58
Medlem
Tja,

Har precis landat ett riktigt tungt IT-jobb i Luleå med ett 2-årskontrakt. Sjukt kul projekt, men nu till den viktiga biten: livet utanför kontoret.

Jag flyttar från Stockholm och är ganska bortskämd med utbud. Enkelt och tråkigt ger mig ingenting, jag vill ha ett bra, aktivt liv och gillar när det händer saker. Så ge mig en ärlig washout av staden:

Krog & mat: Finns det ett genuint utbud av grymma restauranger, eller tröttnar man efter två veckor? Söker schyssta ställen, inte bara standardhak.

Nattliv & puls: Finns det faktiska uteställen med bra tryck, eller är det stendött på helgerna?

Singellivet (30-40 år): Hur ser marknaden ut för oss som passerat studentåren? Finns det ett skönt folk i den åldern, eller är staden tom på vettiga, trevliga tjejer?

Säljer ni in staden till mig eller kommer jag få lappsjuka? Uppskattar ärliga svar från folk som bor där eller har gjort samma flytt!
Citera
2026-05-21, 22:16
Medlem
48 000 invånare i tätorten. Vad tror du själv?
Citera
2026-05-21, 22:45
Medlem
Belters avatar
Ja du Joe, jag ger dig 1 månad så är du trött på skiten. Skillnaden kommer vara enorm för dig som verkar gilla en aktiv livsstil med variation. Men seriöst, varför frågar du egentligen? Luleå är ju en vinterort, svinkallt och massor av snö ⛄️.
Citera
2026-05-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Så här tyckte AI iaf:

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja du Joe, jag ger dig 1 månad så är du trött på skiten. Skillnaden kommer vara enorm för dig som verkar gilla en aktiv livsstil med variation. Men seriöst, varför frågar du egentligen? Luleå är ju en vinterort, svinkallt och massor av snö ⛄️.

Tack.

Jag vill liksom veta om man kan överleva där i 2 år eller om det är helt dött. Finns en centrum kärna med puls på nätterna? Finns det centrumkärna med bra några bra lunch ställen? Lite så typ. Jag kan överleva utan Stureplan herregud!
Citera
2026-05-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tack.

Jag vill liksom veta om man kan överleva där i 2 år eller om det är helt dött. Finns en centrum kärna med puls på nätterna? Finns det centrumkärna med bra några bra lunch ställen? Lite så typ. Jag kan överleva utan Stureplan herregud!

Det finns ju också Piteå, Boden och Skellefteå inte alltför lång borta. Sedan finns väl en flygplats så du kan ta dig vidare ut i världen. Luleå är ju också en studentstad så lite ungdomlig vibe där också.
Citera
2026-05-21, 23:00
Medlem
Citat:
Tack.

jo. men om du vill jämföra med stockholm så kommer du få lappsjuka efter 2 dagar. tänk typ huddinge centrum som hela stadskärnan. fast med mindre folk. och sämre öppettider.
Citera
2026-05-21, 23:09
Medlem
Kennethkvartings avatar
Restauranger finns det, bra sådana till och med.

Utelivet vete fan, jag har inte testat det på 15 år och har nästan aldrig festat i Stockholm och kan därför inte jämföra.

Nu för tiden bor jag på landsbygden. För ca ett år sedan var jag på en tvådagars kurs i Luleå, jag behövde köpa ett par skor, så efter kursens slut på måndagen åkte jag in till centrala stan, typ kl 1630, jag tänkte kolla alla skoaffärer lite snabbt.

Något som slog mig var att alla människor jag såg var antingen på väg till ett gym, dessa var kanske ett tiotal, det är ju ändå en tidpunkt då Svenssons slutar på jobbet och tar ett träningspass innan hemgång, eller, vilket var en insikt som slog mig hårt, var hårt medicinerade psykiskt sjuka eller narkotikamissbrukare som bara loitrade runt på stan.

Jag menar inte att det fullständigt drällde av psyk-vrak och knarkare, de var kanske ett tiotal tillhörande denna grupp också, men det fanns inga andra flanörer än jag, det var gymbesökare, knarkomaner, medicinerade psyk-vrak och en ensam skospekulant från landsbygden. Ganska jävla död stämning.
Citera
2026-05-21, 23:11
Medlem
Kompis, du flyttar till en plats där dagens happening ibland är att ICA fått in färska jordgubbar.
Citera
2026-05-21, 23:19
Medlem
Det finns ett antal bra restauranger men de har du testat om du äter ute under 2 v. Att jämföra med Sthlm är omöjligt. Det är som dag o natt. Utbudet att butiker är begränsat. Satsa på att jobba och träna under 2 år så ska du se att det går... singlar finns nog men många över 30 har familj....oftast tidigare än i Sthlm...l. Du vet om att det är mörkt större delen av nov -feb....korta dagar men mycket snö.
Citera
2026-05-21, 23:22
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Säljer ni in staden till mig eller kommer jag få lappsjuka?

Ska du bo så långt upp i kylan så sök dig till Alaska eller något istället. Vem har någonsin hört något upppmuntrande komma från LULE?
Citera
2026-05-21, 23:46
Medlem
Citat:
Tja,

Har precis landat ett riktigt tungt IT-jobb i Luleå med ett 2-årskontrakt. Sjukt kul projekt, men nu till den viktiga biten: livet utanför kontoret.

Jag flyttar från Stockholm och är ganska bortskämd med utbud. Enkelt och tråkigt ger mig ingenting, jag vill ha ett bra, aktivt liv och gillar när det händer saker. Så ge mig en ärlig washout av staden:

Krog & mat: Finns det ett genuint utbud av grymma restauranger, eller tröttnar man efter två veckor? Söker schyssta ställen, inte bara standardhak.

Nattliv & puls: Finns det faktiska uteställen med bra tryck, eller är det stendött på helgerna?

Singellivet (30-40 år): Hur ser marknaden ut för oss som passerat studentåren? Finns det ett skönt folk i den åldern, eller är staden tom på vettiga, trevliga tjejer?

Säljer ni in staden till mig eller kommer jag få lappsjuka? Uppskattar ärliga svar från folk som bor där eller har gjort samma flytt!

Återkom med vad du tyckte sen? 🤗
Citera
2026-05-21, 23:47
Medlem
Givetvis har du inte samma utbud av nöjen och restauranger som i Stockholm, men du har å andra sidan många genuina människor som inte fejkar att ni är bästa vänner fast ni hatar varandra. Luleå är en mellanstor stad, men där man försöker efterlikna storstäder. Luleborna är inte extrema på samma sätt som galna Vegan-Umeå, Storhetsvansinniga Piteå eller Slutna-Släkt-Skellefteå. I Luleå vill man gärna vara som i Stockholm, men som sagt är man inte lika ytlig i sina relationer till andra människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in