2026-05-21, 18:43
Medlem
oyegies avatar
När man dör och kommer till Jesus då får du reda på om du är frälst eller inte, här hjälper ingen tro eller dop eller kyrka.
Du kan vara fullt praktiserande troende så det står härliga till men sen säger Jesus: Vem är du, jag känner dig inte, gå bort från mig.
Citera
2026-05-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielOttarson
Jag skrev ju uttryckligen kristna. Är du inte läskunnig?
Kristendomen är ett påhitt. Varför skulle bara människor som blivit döpta i vatten få evigt liv? Vad händer med alla miljarder hedningar som kanske levt ett gott liv?
Citera
2026-05-21, 18:57
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Var i mitt inlägg nämner jag Svenska kyrkan? Det är ingen kyrka, det är ett politiskt projekt.

Du har rätt, sorry jag läste in något som inte stod där. Men vi tycker lika på den punkten.
Citera
2026-05-21, 19:12
Medlem
Onanikrems avatar
De har en annan inriktning på kristendomen, egna kyrkor, bönehus osv. Svenska kyrkan och även resten av protestantismen har blivit för sekulärt och liberalt för dem.
Citera
2026-05-21, 19:14
Avslutad
Sverige är ett individ land rent politiskt. Det färgar av sig i kulturen. Tron blir då individbaserad i ett individuellt land.

Sveket från katolska kyrkan är häpnadsväckande. Tycker du själv att katoliker är autentiska. Jag tycker de är falska med sin självplågande naiva snällhet, det är även dåligt psykologiskt i längden att vara så.

Den som är ärlig krossas, den som våldtar och plågar andra växer i Guds kyrka.

Jag säger inte att frikyrkor är bättre men många autentiska drag i människor förtrycks i kyrkan som gör dom till större syndare.

Frälsningen är individbaserad.
Citera
2026-05-21, 19:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kyrkan är den enda vägen till frälsning. Detta är inget som människan kommit på, det har bestämts av Kristus: "Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd" (Mark 16:16). Därför insisterar vi på att kyrkan är ett nödvändigt medel för frälsningen. Redan under andra århundradet skrev Origenes: "Om någon vill bli frälst, låt honom komma till detta hus, så att han kan bli frälst ... Låt ingen bedra sig själv: utanför detta hus, de vill säga utanför kyrkan, blir ingen frälst." Och helige Cyprianus: "Om någon som var utanför Noaks ark hade undkommit, då skulle vi medge att den som lämnar kyrkan kan undkomma fördömelsen".

Extra Ecclesiam, nulla salus är fädernas ständiga varning: Utanför den katolska kyrkan kan man hitta allt - det erkänner Augustinus - förutom frälsningen. Man kan bevara sin heder, man kan förrätta sakrament, man kan sjunga "Halleluja", man kan svara "amen", man kan försvara evangeliet, man kan tro på Fadern, på Sonen och på den Helige Ande och predika det, men man kan aldrig finna frälsningen om man inte är i den katolska kyrkan.

Vår frälsare, Jesus Kristus, gav inte bara budet att alla ska tillhöra kyrkan, han fastställde också att kyrkan ska vara ett medel för frälsning, utan vilket ingen kan nå den himmelska härlighetens rike.

Det är med andra ord dårskap att inte tillhöra kyrkan. Ändå väljer så många att ställa sig utanför, med konsekvensen att de går miste om frälsningen.

Frågan är alltså: Varför? Varför ställer sig vissa "kristna" sig utanför kyrkan och därmed frälsningen?

Diskutera orsaken till denna dårskap.

Håll er till ämnet! Vill ni diskutera kyrkan i sig, Bibeln eller något annat - leta upp lämplig tråd eller starta en ny. Här diskuterar vi bara utifrån frågeställningen: Varför ställer sig vissa "kristna" sig utanför kyrkan och därmed frälsningen?

.
Du bryr dig nog inte om ifall någon blir frälst eller inte utan vill bara promota en organisation som du är en del av. Vi får alla se på domens dag hur stort inflytande din organisation har över vem som får leva eller inte.

Jag bryr mig om din frälsning och råder dig att inta glädjebudskapet lika ivrigt som du intar eukaristin.
Citera
2026-05-21, 19:40
Medlem
Frågan är väl vilken kyrka? Tittar man bara på protestantismen så finns det väl över 100 olika samfund. Det finns med andra ord en ganska spridd syn på vad kyrkan är. Sen finns de personer som jag antar du tänker på, de som ser sig som kristna men inte är medlem i något av samfunden.

Det kan vara för att man inte längre trivs i det samfund man tillhör, går ur det men inte anstränger sig för att hitta ett annat. Det kan vara för att man flyttar till en annan plats och inte känner att man hör hemma i den lokala församlingen dit man flyttat och väljer då att gå ur, eller att det inte finns någon lokal församling dit man flyttar och inte ser ett skäl att vara medlem i ett samfund man inte har någon kontakt med.
Citera
2026-05-21, 19:52
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Kristus sa inte att kyrkan är4 enda vägen till frälsning.
Han sa: "Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd"
inte ett ord om kyrka
Så därför står hela din tråd på felaktiga premisser?

Tänkte väl att han hade fel 😄
Citera
2026-05-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Frågan är väl vilken kyrka? Tittar man bara på protestantismen så finns det väl över 100 olika samfund. Det finns med andra ord en ganska spridd syn på vad kyrkan är. Sen finns de personer som jag antar du tänker på, de som ser sig som kristna men inte är medlem i något av samfunden.

Det kan vara för att man inte längre trivs i det samfund man tillhör, går ur det men inte anstränger sig för att hitta ett annat. Det kan vara för att man flyttar till en annan plats och inte känner att man hör hemma i den lokala församlingen dit man flyttat och väljer då att gå ur, eller att det inte finns någon lokal församling dit man flyttar och inte ser ett skäl att vara medlem i ett samfund man inte har någon kontakt med.

Kyrkan som Jesus Kristus grundade, den enda heliga, katolska och apostoliska kyrkan som leds av Petri efterträdare, biskopen av Rom. Den enda kyrka som nämns i Bibeln.
Citera
2026-05-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du bryr dig nog inte om ifall någon blir frälst eller inte utan vill bara promota en organisation som du är en del av. Vi får alla se på domens dag hur stort inflytande din organisation har över vem som får leva eller inte.

Jag bryr mig om din frälsning och råder dig att inta glädjebudskapet lika ivrigt som du intar eukaristin.

Bibelläsningen frälser dig inte.
Citera
2026-05-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Du verkar inte vara riktigt kristen, alternativt har du inte läst bibeln. Du blir frälst genom att tro på Herren, inte genom att gå till en kyrka.

Om du tror det har du inte läst Bibeln ordentligt.
Citera
2026-05-21, 20:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Bibelläsningen frälser dig inte.
Det vet jag bättre än vad du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto