Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Jag skulle ändå säga att det kan finnas intresse. Speciellt om det blir en kostnad för det offentliga. Det skulle kunna leda till en ändring i systemet hanterar orosanmälningar om det missbrukas, och då finns det ju risk att det påverkar även de som behöver stöd negativt.
Orosanmälningar ska göras om man känner genuin oro över ett ett barn. Inte för att föräldrarna röstar på fel parti eller dragit olämpliga skämt.
Nej, precis.
Men, min uppriktiga oro egentligen är att skolor t ex anmäler för att de själva inte mäktar med och lägger något på föräldrarna för att samtalet havererat. Det finns fortfarande, 2026, en utbredd okunskap om diverse diagnoser.
Har mött otaliga NPF-föräldrar som har milsvida skillnad i erfarenhet av dagis och skolors bemötande. En del dagis förstår att detta, tyvärr, är framtiden och utbildar sig tillsammans med föräldrarna. Alltför många dagis förblir helt övertygade att detta är trams och lägger hela jobbet på föräldrarna. Vissa saker jag hört är rent horribla vad gäller rent ovett.
Nu säger jag inte att föräldrar inte har egenansvar, men det finns förvånansvärt många där ute med övertygelser om sin egen förträfflighet och att alla andra föräldrar är värdelösa. Varje mål har en bakgrundshistoria.
Så det intressanta är egentligen inte hur många som blir anmälda (det klaras oftast av med ett 20 minuter långt telefonsamtal och ärendet är avskrivet), eller så kallas man till ett samtal och det avskrivs. Det är den lilla kostnaden, förvisso många bäckar små.
Den stora kostnaden är om myndigheter ska medla i sånt som egentligen bör stanna mellan hem och skola, följa processer som är långvariga, rättstvister o s v. Hur många av dessa anmälningar leder till att den stora apparaten dras igång?