2026-05-20, 23:14
Medlem
Det finns flera perspektiv i denna fråga. Men jag är nyfiken på att se vad ni har att säga om lojalitet i dagens samhälle.

På vilket sätt är det bra för individen?

Är det någon skillnad på idag och hur det var förr?
Senast redigerad av Snabbluder 2026-05-20 kl. 23:17.
Citera
2026-05-20, 23:34
Medlem
Förr var pålitlighet och lojalitet värt massor, idag finns det överhuvudtaget knappt!
Citera
2026-05-20, 23:38
Medlem
gleitkofoths avatar
Tycker att det finns en tydlig "gammal" och "ny" tolkning av lojalitet.

Den nya lojaliteten appliceras bara så länge personen i fråga har en egen vinning av det. När det sedan inte gangnar dem är plötsligt alla principer glömda. Detta synsätt brukas mest av "frigjorda" och moderna människor, gärna från storstäder, företrädesvis tjejer.

Den gamla lojaliteten är mer altruistisk och det är mer personer från "den gamla skolan" som brukar denna. Dessa personer håller i sina principer tills de har stött på en "ny-lojalist" för mycket och tänker då om. "Gammel-lojalisten" dras då mer mot en det var bättre förr mentalitet med tillhörande samhällshat.

Mvh
Citera
2026-05-20, 23:50
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Det finns flera perspektiv i denna fråga. Men jag är nyfiken på att se vad ni har att säga om lojalitet i dagens samhälle.

På vilket sätt är det bra för individen?

Är det någon skillnad på idag och hur det var förr?

Kan du definiera lojalitet?

Så som du lägger fram det så är det som att fråga om det är bra eller dåligt att tippa på att Man United vinner mot Arsenal eller nåt sånt.
Citera
2026-05-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Kan du definiera lojalitet?

Så som du lägger fram det så är det som att fråga om det är bra eller dåligt att tippa på att Man United vinner mot Arsenal eller nåt sånt.

Okej jag utvidgar frågeställningen.

Vinner du något på att vara lojal idag jämfört med förr?

Har det skett en förändring och på vilket sätt?
Citera
Igår, 00:02
Medlem
particulum1s avatar
Man kan inte behandla värdet av lojalitet utan att även betrakta objektet för lojaliteten, det vill säga det som individen är lojal till, mot eller för, respektive inte är lojal till, mot eller för.

Det som individen är lojal till eller mot, liksom det individen väljer att inte vara lojal till eller mot, kan orsaka både fördelaktiga och ofördelaktiga konsekvenser.

Kulturellt tenderar dock lojalitet att betraktas som en beundransvärd egenskap, men lojalitet kan också medföra oerhört skadliga konsekvenser beroende på objektet för lojaliteten.

Detta beror på att lojalitet i sig inte har ett inneboende värde, det vill säga att den varken är i sig god eller ond, utan att värdet i stället avgörs av relation till dess objekt, alltså det som lojaliteten riktas mot. För att du överhuvudtaget ska kunna vara lojal måste det finnas någonting att vara lojal till eller mot.
Senast redigerad av particulum1 Igår kl. 00:18.
Citera
Igår, 00:02
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Okej jag utvidgar frågeställningen.

Vinner du något på att vara lojal idag jämfört med förr?

Har det skett en förändring och på vilket sätt?

Jag var nog otydlig - vad menar du med lojal?

Att blint lyda någon?

Att ihärdigt bemöta vad denne säger utifrån det bästa du kan göra?

Att följa någon var än denne tar vägen?

Att aldrig ifrågasätta någon?

Att allltid ge denne sitt eget omdöme?

Eller något annat?

Vad är ”lojal” för dig, så att säga?
Citera
Igår, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Man kan inte behandla värdet av lojalitet utan att även betrakta objektet för lojaliteten, det vill säga det som individen är lojal till, mot eller för, respektive inte är lojal till, mot eller för.

Det som individen är lojal till eller mot, liksom det individen väljer att inte vara lojal till eller mot, kan orsaka både fördelaktiga och ofördelaktiga konsekvenser.

Kulturellt tenderar dock lojalitet att betraktas som en beundransvärd egenskap, men lojalitet kan också medföra oerhört skadliga konsekvenser beroende på objektet för lojaliteten.

Detta beror på att lojalitet i sig inte har ett inneboende värde, det vill säga att den varken är i sig god eller ond, utan att värdet i stället avgörs av relation till dess objekt, alltså det som lojaliteten riktas mot. För att du överhuvudtaget ska kunna vara lojal måste det finnas någonting att vara lojal till eller mot.

Tack för definitionen. Men jag söker efter ett nutida svar.

Har samhället förändrats när det gäller lojalitet?

Vinner man på att vara lojal idag jämfört med förr?

Helt ärligt vet jag inte vad jag söker efter. Men vi kommer nog dit så småningom.
Senast redigerad av Snabbluder Igår kl. 00:41.
Citera
Igår, 00:40
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Tack för definitionen. Men jag söker efter ett nutida svar.
Har samhället förändrats när det gäller lojalitet?
Ja, den kollektiva, och således den kulturella värdering utav lojaliteten är under kontinuerligt förändring eftersom det kulturella kollektiva objektet förändras.

Till exempel anses det i dagsläget vara lojalt att vara lojal mot demokrati.

Citat:
Vinner man på att vara lojal idag jämfört med förr?
Det beror på igen... objektet.

Citat:
Helt ärligt vet jag inte vad jag söker efter. Men vi kommer nog dit sinom nog.
Det vet jag, du söker efter att förstå lojalitetens funktion och användbarhet.
Citera
Igår, 00:45
Medlem
Citat:
Ja, den kollektiva, och således den kulturella värdering utav lojaliteten är under kontinuerligt förändring eftersom det kulturella kollektiva objektet förändras.

Till exempel anses det i dagsläget vara lojalt att vara lojal mot demokrati.

Det beror på igen... objektet.

Hela ditt svar är subjektivt och du vet inte vad jag söker efter.
Citera
Igår, 00:52
Medlem
Citat:

Ja korrekt. Men om det har förändrats jämfört med förr. I dagens samhälle.
Citera
Igår, 00:56
Medlem
Lojalitet är skadligt. Detta med vänner, brödraskap och sådant passar inte i samhället. Du är en individ och ska dö sådan.

Förr var lojalitet en principsak. Mer av en passiv regel för överlevnad. Nu har vi en stark stat. Lojalitet behövs inte... bara till samhället och staten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in