2026-05-20, 22:46
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Fan, jag blev inte klokare på detta. Hur mycket förhud måste man ha för att förstå ditt inlägg?

Jag tror inte förhud är så viktigt som hud och ögonfärg.

Indien hade aldrig blivit självständigt utan Subhas Chandra Bose, han var kompis både med Ghandi och Adolf.

Över lag så stöttade tredje riket flera befrielserörelser i kolonierna, visserligen av strategiska skäl och inte altruistiska.

Men det är klart, saknar man förhud så brukar man inte gilla folk som har flera gudar osv så det är ju ovälkomna fakta.
Citera
2026-05-20, 22:48
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Du borde ha med resten av vad jag skrev som är obestridliga fakta:

I februari 1933 brann riksdagshuset. Nazisterna skyllde på kommunisterna och använde krisen för att införa undantagslagar som innebar att yttrandefrihet och pressfriheten avskaffades.

I mars 1933 antogs den sk. fullmaktslagen och demokratin avskaffas formellt juridiskt. Lagen gav regeringen rätt att stifta lagar utan riksdagen. Alla andra partier förbjöds. Fackföreningar upplöstes, delstaternas självständighet togs bort, oppositionella tidningar stängdes. NSDAP blev enda tillåtna parti.

När president Hindenburg dog i augusti 1934 slog Hitler ihop posterna rikskansler och president och antog titeln Führer. Armén svor personlig trohetsed till Hitler, inte till staten eller konstitutionen. Därmed var diktaturen fullbordad. Det demokratiska från 1932 var fullständigt borta 1934.

Hitler var snabb och krossade demokratin i rekordfart.

Och sedan regerade Hitler i alla sina dagar som diktator tills han begick självmord i bunkern den 30 april 1945

Jaha så det var en demokratisk process som tog Hitler till den positionen att han kunde ta makten. OK jag hade rätt och du trampade i klaveret.
Citera
2026-05-20, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
Jag tror inte förhud är så viktigt som hud och ögonfärg.

Indien hade aldrig blivit självständigt utan Subhas Chandra Bose, han var kompis både med Ghandi och Adolf.

Över lag så stöttade tredje riket flera befrielserörelser i kolonierna, visserligen av strategiska skäl och inte altruistiska.

Men det är klart, saknar man förhud så brukar man inte gilla folk som har flera gudar osv så det är ju ovälkomna fakta.

Det här är för komplicerat för mig. Men om vi bara tar ett steg tillbaka. Ett steg tillbaka till Gitan. Vad ser du hos dig nu? Ser du K? I stormens öga - vem är du?
Citera
2026-05-20, 22:58
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Det här är för komplicerat för mig. Men om vi bara tar ett steg tillbaka. Ett steg tillbaka till Gitan. Vad ser du hos dig nu? Ser du K? I stormens öga - vem är du?

Jag är buddist, inte hindu.

Hela världen avkoloniserades pga Hitlers angrepp på imperierna. Det är faktum.
Citera
2026-05-20, 23:04
Avslutad
Citat:
Jag är buddist, inte hindu.

Hela världen avkoloniserades pga Hitlers angrepp på imperierna. Det är faktum.

Så du är en arbetsnarkoman? Fan, va skönt. Då kan jag pusta ut lite.

Men hur gör det mig klokare på om jag tycker att Hitler gjorde något bra eller inte?
Citera
2026-05-20, 23:09
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Så du är en arbetsnarkoman? Fan, va skönt. Då kan jag pusta ut lite.

Men hur gör det mig klokare på om jag tycker att Hitler gjorde något bra eller inte?

Det är väldigt subjektivt om man tycker han gjorde något bra eller inte.

Fråga en palestinaaktivist så kommer du säkert få höra att han var rätt OK.

Fråga en jude eller en engelsman eller amerikan så kommer de tycka han var bajs.

Men på det hela taget så är det ungefär lika värdefull diskussion som att fråga om Kublai Khan var bra eller dålig.

Det mesta är både och. Ofta beroende på vem man frågar.
Citera
2026-05-20, 23:13
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jaha så det var en demokratisk process som tog Hitler till den positionen att han kunde ta makten. OK jag hade rätt och du trampade i klaveret.

Så du pratar. Du är då en potta.
Citera
2026-05-20, 23:24
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Så du pratar. Du är då en potta.

Äh. Han var konstig, jag läste en CIA fil på honom han höll på med incest med Geli Raubal och kinky.

Han verkar ha haft massa issues. Men han är rätt poppis i asien trots det.
Citera
2026-05-20, 23:33
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Det är väldigt subjektivt om man tycker han gjorde något bra eller inte.

Det mesta är både och. Ofta beroende på vem man frågar.

Hitler var som de flesta, där fanns både bra och dåligt - som Astrid Lindren, typ?
Citera
2026-05-20, 23:41
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Är "du bara trollar" ett argument? Är det meningen att det ska vara dräpande? Men det är det ju inte. Bara löjligt.
Jag accepterar din koncession
Citera
2026-05-20, 23:49
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Citat:
Hitler var som de flesta, där fanns både bra och dåligt - som Astrid Lindren, typ?

Vad var dåligt med Astrid nurå?

Men ah. Kung Manasseh av Juda rike blev ju en snäll monoteist efter att ha infört att judarna började offra barn till Baal, konstigt det där vem som är bra och dålig ibland hurru.
Citera
2026-05-21, 00:11
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Jag accepterar din koncession

Fast någon oktroj kan det inte bli tal om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in