2026-05-20, 21:37
Medlem
Är det olagligt att kalla någon en horunge? I så fall, varför?
Citera
2026-05-20, 21:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag tror inte det. Jag brukar kalla folk horungar emellanåt.
Citera
2026-05-20, 21:46
Medlem
De kanske inte har anmält dig för det. Det kanske fortfarande är olagligt...
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag tror inte det. Jag brukar kalla folk horungar emellanåt.
Citera
2026-05-20, 21:47
Medlem
Om det är någon som skulle orka dra det vidare till en rättssak så skulle det väl möjligen kunna rubriceras som förtal. Sedan är det en annan sak om det skulle hålla i en rättssal. Då skulle det krävas bevisning och att tillmälena skulle ha uppnått en viss "verkshöjd".
Citera
2026-05-20, 22:00
Medlem
Clas-Ohlson80s avatar
Ordet ”hora” kan aktualisera straffansvar för förolämpning enligt 5 kap. 3 § BrB, om det avviker från allmänt språkbruk mellan parterna och gärningsmannen haft uppsåt till att uttalandet är sådant att det normalt sett kan kränka offrets självkänsla. Detsamma torde gälla ”horunge”. Krävs dock i princip alltid att den kränkningen riktar sig mot väcker enskilt åtal.
Citera
2026-05-20, 22:06
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror8

I en rättsstat är det ju hursomhelst inte ord som förbjuds utan sammanhanget. Till och med såpass oskyldiga ord som "du är kort" kan vara del i olaglig förolämpning beroende på kontext. Det är helheten som måste avgöras, som varierar beroende på varje enskilt fall. Och till och med "nigger" kan vara lagligt beroende på kontext (exempelvis om det är en svart som använder det, utan avsikt att provocera).
Citera
2026-05-20, 22:10
Medlem
Clas-Ohlson80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Om det är någon som skulle orka dra det vidare till en rättssak så skulle det väl möjligen kunna rubriceras som förtal. Sedan är det en annan sak om det skulle hålla i en rättssal. Då skulle det krävas bevisning och att tillmälena skulle ha uppnått en viss "verkshöjd".

Förtal (5 kap. 1 § BrB) innefattar dock inte rena värdeomdömen och kräver att uppgiften lämnats till tredje part.

Eftersom att det kan förväntas att människor skvallrar är det i praktiken svårt att bli dömd för förtal om uppgiften enbart spridits till en begränsad krets. Även om uppgiften spridits kan det dessutom i vissa fall anses vara försvarbart.
Citera
2026-05-20, 22:12
Medlem
Clas-Ohlson80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
I en rättsstat är det ju hursomhelst inte ord som förbjuds utan sammanhanget. Till och med såpass oskyldiga ord som "du är kort" kan vara del i olaglig förolämpning beroende på kontext. Det är helheten som måste avgöras, som varierar beroende på varje enskilt fall. Och till och med "nigger" kan vara lagligt beroende på kontext (exempelvis om det är en svart som använder det, utan avsikt att provocera).

Har svårt att tro att ”dvärg” eller ”kortis” skulle kunna anses utgöra förolämpning då dessa ord inte är sådana som typiskt sett allvarligt kränker någons självkänsla eller värdighet.
Citera
2026-05-20, 22:16
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas-Ohlson80
Ordet ”hora” kan aktualisera straffansvar för förolämpning enligt 5 kap. 3 § BrB, om det avviker från allmänt språkbruk mellan parterna och gärningsmannen haft uppsåt till att uttalandet är sådant att det normalt sett kan kränka offrets självkänsla. Detsamma torde gälla ”horunge”. Krävs dock i princip alltid att den kränkningen riktar sig mot väcker enskilt åtal.

Filosofisk fråga: om två tjejer som valt att arbeta som prostituerade och inte är missnöjda med sitt yrkesval blir ovänner, och den ena då vill säga något elakt till den andre och hasplar ur sig "din ljugande hora", är det då ett lagbrott? Om ja, varför? Är det isåfall inte snarast domstolen som fastslår "åh vad fult av dig att påtala att hon är hora, det som är så dåligt att vara" som gör sig skyldig till förolämpning?

Svenska lagstiftare är totalidioter.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-05-20 kl. 22:20.
Citera
2026-05-20, 22:17
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas-Ohlson80
Har svårt att tro att ”dvärg” eller ”kortis” skulle kunna anses utgöra förolämpning då dessa ord inte är sådana som typiskt sett allvarligt kränker någons självkänsla eller värdighet.

Det håller jag verkligen inte med om! Det finns människor som har enorma komplex för sin kroppslängd, medan "hora" däremot (eftersom det beskriver ett beteende) är självvalt. Sannolikt står man för sitt beteende, det skulle jag gjort om jag vore tjej, och ni får f ö gärna kalla mig "manshora" eller "horbock". Samtidigt tackar man givetvis ja om det vankas skadestånd...

Och om man slentrianmässigt kallar någon en hora som inte alls är "horig", varför ska man då ta åt sig? Om jag blir kallad "neger" men är vit, kan jag då hävda att jag utsatts för skada?
Senast redigerad av Skattebrott 2026-05-20 kl. 22:29.
Citera
2026-05-20, 23:28
Medlem
.Mlyric.s avatar
Nej, knappast.
Citera
2026-05-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror8
Förolämpning?

Brottsbalken 5 kap 3§
Citat:
3 § Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.

Om brottet är grovt, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2018:1745).

Vad sades mer och vad var kontexten?
Det är ett kraftuttryck som används av människor med dåligt, starkt språk och man kan ta någon ur rännstenen men aldrig ta rännsten ur denne.

Sorry!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in