Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Du tänker fel. Om det idag går att göra 10 fläktar per dag så kanske det för säg 20 år sedan bara gick att göra 5 fläktar per dag, men med robotisering, AI och datorer (om vi går tillbaka ännu längre) så har man lyckats göra fler fläktar per anställda och dag. Då skulle man kunna gå ner i arbetstid och ändå göra fler fläktar per person än för 20 år sedan.
Men företagen vill ju alltid maximera sin vinst och de anställda ska ADLRIG få något positivt av det som lägre arbetstid. Säg att Ai eller någon ny tillverkningsteknik gör att samma företag kan tillverka 20 fläktar per person och dag om 10 år, då kommer de ju bara (om inte efterfrågan ökat kraftigt), att dra ner på antalet anställda, folk får sparken då det räcker med hälften av personalen istället för att de anställda får vara kvar, men jobba mindre.
Det finns olika vägar att ta här, men det är alltid företagen som får bestämma vilket gör att de alltid väljer det alternativ som gynnar företaget mest vilket innebär att sparka personal.
Därför behövs lagstiftning på kortare arbetsdag så kan företagen producera lika mycket med sina effektiviseringar, men ha lika många anställda kvar som jobbar mindre.
Om vi leker med tanken att fläktarna är lika mycket värda (och bortser från effekterna av inflation och sånt), så får de anställda ungefär lika mycket betalt per fläkt de producerar. Om man tittar på den så kallade löneandeln (exempelvis
här) så ser man att den inte har förändrats särskilt mycket sedan 1960-talet. Ja, vissa år har de varit högre än andra år, men på det stora skiftar inte löneandelen särskilt dramatiskt.
Så om en anställd som jobbar åtta timmar om dan förr i tiden producerade 5 fläktar på den tiden men idag producerar 10 fläktar, då får den anställde också en dubbelt så hög lön per arbetad timme. Det är också vad man ser om man tittar på den reala löneutvecklingen (exempelvis
här). Arbetare har blivit mycket mer produktiva över tiden, vilket också leder till att de får mer betalt per arbetad timme, även när man kompenserar för effekterna av inflation.
Det leder då till en intressant följdfråga. Säg att du och jag jobbar på denna fabrik där vi tillverkar fläktar. Vi utför samma arbetsuppgifter och har samma meriter och erfarenheter. På grund av produktivitetsökningen får vi båda mer betalt per arbetad timme. För tjugo år sedan kanske vi tjänade 150 kr i timmen, idag blir det 300 kr i timmen. Du tycker att detta är ett tillfälle att gå ner i arbetstid, så att istället för 40 timmar i veckan för tjugo år sedan (med en månadslön på 150 kr / h × 40 h / vecka × 4 veckor / månad = 24 000 kr) vill du idag jobba 20 timmar i veckan (med en månadslön på 300 kr / h × 20 h / vecka × 4 veckor / månad = 24 000 kr). Jag föredrar däremot att fortsätta jobba 40 timmar i veckan, så min nya månadslön blir därför 300 kr / h × 40 h / vecka × 4 veckor / månad = 48 000 kr. Jag föredrar en högre månadslön framför mer fritid, du tycker precis tvärtom.
Om man kräver att både du och jag ska jobba lika många timmar i veckan, då får inte vi båda som vi vill. Antingen så blir det 40 timmar i veckan, och då är jag nöjd men inte du. Eller så är det 20 timmar i veckan, och då är du nöjd men inte jag. Mitt förslag är därför en lösning som ger oss båda en möjlighet att få som vi vill. Om du föredrar att jobba 20 timmar i veckan, med samma lön per arbetad timme som jag, så ska du få jobba deltid, istället för att sänka arbetsveckans längd för oss allihopa.