Citat:
Ursprungligen postat av
DinoRex
Tror att förklaringen är att de som uttalar sig är offentliga personer med stora publika konton och det har ju inte de flesta andra föräldrar. Det jag aldrig hört talas om tidigare är att barn själva som i Gunillas och Läckbergs fall har kommit på idén att börja på Lundsberg. Antingen har det varit släkttradition, föräldrarnas jobb eller att man inte kommer in på linje där man bor eller har problem man behöver komma ifrån. För en del föräldrar har det såklart varit för att se till att barnen sätts i ett gynnsamt socialt sammanhang och umgås med rätt personer och så är det ju såklart även idag. Bor man i Stockholm är det rätt svårt att komma in på ett attraktivt gymnasium och Lundsberg har lägre antagningspoäng och skulle tro att det ändå finns ngn fördel att ha gått i 9:an där även om de hävdar att antagningen går på betyg.
Bathina och Gunilla känner varandra rätt bra tror jag och eftersom båda har barn/söner på Lundsberg borde Gunilla pratat med henne om rasismen för flera år sedan. Det verkar hon inte ha gjort utan allt kommer fram efter att sonen blir anmäld och avstängd. Det är jättekonstigt som alla andra logiska luckor i bilden som von Platens målar upp. Klart man ringer till en annan förälder man känner som är i samma situation, det skulle ju vara det första man gör.
Ja, du har säkert så rätt.
Jag tycker mest att det är upprörande att när en skola äntligen tar tag i och anmäler mobbning så skall de få en sådan omgång av utskällning i media, sponsrad av oss skattebetalare? Att varför då? När nog de flesta, utom skolans värld, nog ansett att skolorna i Sverige är märkligt lama mot mobbare.
Jag är även häpen över att många- inte du- här inne skriver som att anmälningen i sig av outgrundlig anledning vore "bevis" på att skolan tillåter mobbing. Att det får jag inte ihop alls? Att husfar kanske anat att något var på gång, men på natten lär väl han också behöva sova...Ja, det undrar jag. Hur många husfäder är det per boende? Att de borde väl vara flera som byter av varandra? För de kan väl inte jobba VARJE kväll och natt och ha enda ledighet när ungarna går i skolan och på läxläsning och fritidsaktiviteter?
Men då antar jag att de har en position som husfar dygnet runt(Ja, det kan inte du veta, jag frågar mest om någon läsande vet?)? Men att det på natten är "sovande jour". Sen lär väl husfädrerna i olika mån på förmåga kunna ana vad som är på gång. Men just denna natt så anade den jourhavande husfadern rätt och studsade ut. Blev så förfärad att detta blev en stor grej! Att han kanske hade förväntat sig något lite tramsbus men detta var så allvarligt så att han måste tillkalla polis och väcka ansvariga som alla såg så allvarligt på det, att de bedömde att den här sortens styggelser kunde de inte tolerera.
Men hur som helst.
De som jobbade den natten och efterföljande dygn, tyckte nog att detta var fördjävligt. En risk för skolans rykte. Men säkert även många tankar kring relationer och bilder man haft av både förövare och offer.
Men sen att SVT ska göra skandalprogram om att denna stygga skola ANMÄLT MOBBNING!. Ja, i sig är väl svt lite besläktat med "kommunen" på något vis.
Men jag tycker att folk borde inte vara så snara att döma ut skolan och dess personal, innan vi vet mer. Samt fundera en omgång innan de skriver, att hur ofta/sällan tar andra skolor och ens vidrör vid mobbningsproblematiken?