2026-05-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Gunilla verkar trots sin bakgrund leva högst upp i tornet i Disneyslottet och det är tragiskt att SVT har så dåligt omdöme. De borde tagit hänsyn till att alla inblandade, inkl Gunillas son, är barn och föremål för en polisutredning. Låter inte som de två kommande avsnitten ger ett annat perspektiv för Gunilla promotar dem hårt.

Men nu har svt åtminstone skrivit att Läckberg och... Bathina...(Vad heter hon i efternamn?) tycker att Lundsberg är bra. Så man kan ju hoppas att dessa två får träda fram i kommande program(Fast bara LITE att jag råkar känna som så... Att det är då bara de "nyrika" som tycker att det är okej att ta sådant här offentligt. Men det går väl att vända åt alla möjliga håll...Att de "gammelrika" föredrar att tysta ner och vill ha kvar tortyren av eleverna på Lundsberg, eller att de finner det ovärdigt att ventilera barnens skolgång i offentliga rum och må kanske tycka att Lundsberg sköter det bra, som tar tag i det hela. De kanske tagit tag i liknande tidigare, men att förövarnas föräldrar INTE sprungit till pressen? Utan tyckt att då får "ungdjäveln" stå sitt kast...? Kan man ta reda på sånt?).

Rent av kanske därför många "gammelrika" föredrar Lundsberg, för där tar de åtminstone tag i saken, när de kommer på pågående mobbning. Att de räds inte att polisanmäla och slänga ut elever som inte sköter sig schysst. Att man kan ju snarare. i mitt tycke, undra varför våra vanliga skolor är så mesiga mot mobbing?
Senast redigerad av Ruskette 2026-05-19 kl. 18:38.
Citera
2026-05-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man pratade ett tag att man skulle straffa föräldrarna till ungarna på våra särskilt utsatta områden för att de inte får pli på sina telningar. Böter till föräldrar som inte orkar göra sin plikt dvs uppfostra sina barn själva.

Man kunde väl tillämpa det tankesättet även här - inte bara i Husby, Tensta, Alby etc?

Böter biter inte varken på ungdomar eller föräldrar i Lundsbergskretsar. Då får det väl bli fängelsestraff 😬.

Någonstans borde de vuxna i bägge grupperna inse att barn behöver vägledning. En tjock plånbok uppfostrar ingen.

Det märkliga är att dessa föräldrar till barn på Lundsberg skulle ha RÅD att anställa så mycket personal och installera så modern teknisk utrustning att ”bus” skulle försvinna. Men de vill inte.

Av någon märklig anledning snålas det på just det området som för oss flesta är det viktigaste man har: barnen!

HUR kan man TRO att EN husfar hinner hålla koll på 50 pojkar på Björke? 😳

Det är som att ha barnkalas hemma hos sig 24/7 365 dagar per år 🥵🫣.

Personalen inklusive rektorn tycks vara uppgivna. De får inte det stöd av föräldrarna som de skulle behöva. Både föräldrarna och personalen tycks anser att det som händer på Lundsberg ska stanna på Lundsberg och att lite stryk dödar ingen..

Jag gillar det du skriver och fann det som trevlig/rolig läsning. Dock har jag ju fått en annan syn på det och tycker att Lundsberg sticker ut som skola som ju beviserligen tar tag i, när de kommer på mobbning! Att i vanliga skolor ska ju sånt tystas ner och skall någon stängas av/byta skola så är det den mobbade, ja makabert jättekonstigt.

Men det var en rolig tanke att ge föräldrarna fängelse , men då vi har överfullt i våra fängelser så funkar ju inte det. När folk i vårt land liksom får stå i kö, för att få komma in i finkan och ta sina straff. Jättekonstigt.

Men något kunde man väl hitta på. Som lagom förnedring till föräldrar vars barn inte kan sköta sig i skolan i att ens vara goda kamrater.

Men jag försöker tänka... Typ förrtidida straff, som skampåle?
Citera
2026-05-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Jag gillar det du skriver och fann det som trevlig/rolig läsning. Dock har jag ju fått en annan syn på det och tycker att Lundsberg sticker ut som skola som ju beviserligen tar tag i, när de kommer på mobbning! Att i vanliga skolor ska ju sånt tystas ner och skall någon stängas av/byta skola så är det den mobbade, ja makabert jättekonstigt.

Men det var en rolig tanke att ge föräldrarna fängelse , men då vi har överfullt i våra fängelser så funkar ju inte det. När folk i vårt land liksom får stå i kö, för att få komma in i finkan och ta sina straff. Jättekonstigt.

Men något kunde man väl hitta på. Som lagom förnedring till föräldrar vars barn inte kan sköta sig i skolan i att ens vara goda kamrater.

Men jag försöker tänka... Typ förrtidida straff, som skampåle?

Ja och gillaknappen på rektorn som bokstavligen slängde ut eländet.
Kan se det framför mig hur husmannen slänger ut eländets saker genom fönstret och rektorn
står på gårdsplan, tar upp moloken och meddelar att eländet får ta sig till tågstationen på egen hand.

Eländet ringer pappagubben och lipar och pappagubben lipar tillbaka och säger,
”hur kan man bara slänga ut en 17åring och säga att han skall ta sig till stationen på egen hand”

Det säger väl allt, skulle inte en 17åring klara av att ta sig till stationen och ta tåget hem som han sannerligen gjort väldigt många gånger.

Bravo Lundsberg, bravo er att ni står upp för mobbning, ni har många hejarop och ryggdunkar,
inte många skolor har den rättspatosen.
Fortsätt att släng ut de ouppfostrade galningarna.
Ni är bäst!
Citera
2026-05-19, 20:50
Medlem
Mycket matnyttigt i den här slingan, tror nog att det kan bli en viss skärpning av påföljden i hovrätten, speciellt för von Plat*n (Böckm*n). Imorgon kommer ju M*rn*r/Sch*um*n sjunga ut i del 2 och kanske får vi se föräldrarna till den nakne gärningsmannen i del 3…
Senast redigerad av CatoSthlm-SPQR 2026-05-19 kl. 20:59.
Citera
2026-05-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Ja och gillaknappen på rektorn som bokstavligen slängde ut eländet.
Kan se det framför mig hur husmannen slänger ut eländets saker genom fönstret och rektorn
står på gårdsplan, tar upp moloken och meddelar att eländet får ta sig till tågstationen på egen hand.

Eländet ringer pappagubben och lipar och pappagubben lipar tillbaka och säger,
”hur kan man bara slänga ut en 17åring och säga att han skall ta sig till stationen på egen hand”

Det säger väl allt, skulle inte en 17åring klara av att ta sig till stationen och ta tåget hem som han sannerligen gjort väldigt många gånger.

Bravo Lundsberg, bravo er att ni står upp för mobbning, ni har många hejarop och ryggdunkar,
inte många skolor har den rättspatosen.
Fortsätt att släng ut de ouppfostrade galningarna.
Ni är bäst!

Ja, det känns som att det ÄNTLIGEN, i Sverige, är en skola som "vågar" sätta gränser mot mobbare. Samtidigt som jag egentligen aldrig förstått vad det är i kommunala skolor som EGENTLIGEN gör att de har de har så svårt att skicka mobbare om inte åt fanders, så år annorstädes. Men de påstår att det är så synd om mobbaren och denne skulle lida etc. obegripligheter.

Sen hoppas jag att det var exakt enligt ditt scenario, på riktigt.
Citera
2026-05-19, 21:56
Medlem
Citat:
Men nu har svt åtminstone skrivit att Läckberg och... Bathina...(Vad heter hon i efternamn?) tycker att Lundsberg är bra. Så man kan ju hoppas att dessa två får träda fram i kommande program(Fast bara LITE att jag råkar känna som så... Att det är då bara de "nyrika" som tycker att det är okej att ta sådant här offentligt. Men det går väl att vända åt alla möjliga håll...Att de "gammelrika" föredrar att tysta ner och vill ha kvar tortyren av eleverna på Lundsberg, eller att de finner det ovärdigt att ventilera barnens skolgång i offentliga rum och må kanske tycka att Lundsberg sköter det bra, som tar tag i det hela. De kanske tagit tag i liknande tidigare, men att förövarnas föräldrar INTE sprungit till pressen? Utan tyckt att då får "ungdjäveln" stå sitt kast...? Kan man ta reda på sånt?).

Rent av kanske därför många "gammelrika" föredrar Lundsberg, för där tar de åtminstone tag i saken, när de kommer på pågående mobbning. Att de räds inte att polisanmäla och slänga ut elever som inte sköter sig schysst. Att man kan ju snarare. i mitt tycke, undra varför våra vanliga skolor är så mesiga mot mobbing?

Tror att förklaringen är att de som uttalar sig är offentliga personer med stora publika konton och det har ju inte de flesta andra föräldrar. Det jag aldrig hört talas om tidigare är att barn själva som i Gunillas och Läckbergs fall har kommit på idén att börja på Lundsberg. Antingen har det varit släkttradition, föräldrarnas jobb eller att man inte kommer in på linje där man bor eller har problem man behöver komma ifrån. För en del föräldrar har det såklart varit för att se till att barnen sätts i ett gynnsamt socialt sammanhang och umgås med rätt personer och så är det ju såklart även idag. Bor man i Stockholm är det rätt svårt att komma in på ett attraktivt gymnasium och Lundsberg har lägre antagningspoäng och skulle tro att det ändå finns ngn fördel att ha gått i 9:an där även om de hävdar att antagningen går på betyg.

Bathina och Gunilla känner varandra rätt bra tror jag och eftersom båda har barn/söner på Lundsberg borde Gunilla pratat med henne om rasismen för flera år sedan. Det verkar hon inte ha gjort utan allt kommer fram efter att sonen blir anmäld och avstängd. Det är jättekonstigt som alla andra logiska luckor i bilden som von Platens målar upp. Klart man ringer till en annan förälder man känner som är i samma situation, det skulle ju vara det första man gör.
Citera
2026-05-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Tror att förklaringen är att de som uttalar sig är offentliga personer med stora publika konton och det har ju inte de flesta andra föräldrar. Det jag aldrig hört talas om tidigare är att barn själva som i Gunillas och Läckbergs fall har kommit på idén att börja på Lundsberg. Antingen har det varit släkttradition, föräldrarnas jobb eller att man inte kommer in på linje där man bor eller har problem man behöver komma ifrån. För en del föräldrar har det såklart varit för att se till att barnen sätts i ett gynnsamt socialt sammanhang och umgås med rätt personer och så är det ju såklart även idag. Bor man i Stockholm är det rätt svårt att komma in på ett attraktivt gymnasium och Lundsberg har lägre antagningspoäng och skulle tro att det ändå finns ngn fördel att ha gått i 9:an där även om de hävdar att antagningen går på betyg.

Bathina och Gunilla känner varandra rätt bra tror jag och eftersom båda har barn/söner på Lundsberg borde Gunilla pratat med henne om rasismen för flera år sedan. Det verkar hon inte ha gjort utan allt kommer fram efter att sonen blir anmäld och avstängd. Det är jättekonstigt som alla andra logiska luckor i bilden som von Platens målar upp. Klart man ringer till en annan förälder man känner som är i samma situation, det skulle ju vara det första man gör.

Ja, du har säkert så rätt.

Jag tycker mest att det är upprörande att när en skola äntligen tar tag i och anmäler mobbning så skall de få en sådan omgång av utskällning i media, sponsrad av oss skattebetalare? Att varför då? När nog de flesta, utom skolans värld, nog ansett att skolorna i Sverige är märkligt lama mot mobbare.

Jag är även häpen över att många- inte du- här inne skriver som att anmälningen i sig av outgrundlig anledning vore "bevis" på att skolan tillåter mobbing. Att det får jag inte ihop alls? Att husfar kanske anat att något var på gång, men på natten lär väl han också behöva sova...Ja, det undrar jag. Hur många husfäder är det per boende? Att de borde väl vara flera som byter av varandra? För de kan väl inte jobba VARJE kväll och natt och ha enda ledighet när ungarna går i skolan och på läxläsning och fritidsaktiviteter?

Men då antar jag att de har en position som husfar dygnet runt(Ja, det kan inte du veta, jag frågar mest om någon läsande vet?)? Men att det på natten är "sovande jour". Sen lär väl husfädrerna i olika mån på förmåga kunna ana vad som är på gång. Men just denna natt så anade den jourhavande husfadern rätt och studsade ut. Blev så förfärad att detta blev en stor grej! Att han kanske hade förväntat sig något lite tramsbus men detta var så allvarligt så att han måste tillkalla polis och väcka ansvariga som alla såg så allvarligt på det, att de bedömde att den här sortens styggelser kunde de inte tolerera.

Men hur som helst.

De som jobbade den natten och efterföljande dygn, tyckte nog att detta var fördjävligt. En risk för skolans rykte. Men säkert även många tankar kring relationer och bilder man haft av både förövare och offer.

Men sen att SVT ska göra skandalprogram om att denna stygga skola ANMÄLT MOBBNING!. Ja, i sig är väl svt lite besläktat med "kommunen" på något vis.

Men jag tycker att folk borde inte vara så snara att döma ut skolan och dess personal, innan vi vet mer. Samt fundera en omgång innan de skriver, att hur ofta/sällan tar andra skolor och ens vidrör vid mobbningsproblematiken?
Citera
2026-05-19, 22:32
Medlem
Citat:

Om en så underklassig människa som Läckberg kan sätta sin son i den skolan, känns den ju plötsligt väldigt oexklusiv.
Citera
2026-05-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Om en så underklassig människa som Läckberg kan sätta sin son i den skolan, känns den ju plötsligt väldigt oexklusiv.

Jag förstår att du kan tolka mitt svar så. Och nog så jag först råkade tänka. Men sen kom jag på att det kanske är mer en notering kring skilda ageranden vid konfliker på skola. Att de "gammelrika" agerar inte som de "nyrika" men den ena kategorins val måste egentligen inte vara bättre än den andras. Så länge de talar sanning. Mer intressant ju att det utgör en klasskillnad i ur hur man hanterar en konflikt. Att hur överklassen,hanterar sina familjära konflikter kan vi för det mesta endast gissa om. Men nykomlingar lägger gärna ut sina liv på sociala medier, dokusåpor etc.

Men för att återgå till ämnet, så tycker jag att skolan agerat högst korrekt i att polisanmäla och därefter avstänga mobbare.
Citera
2026-05-20, 08:54
Medlem
Citat:
Jag förstår att du kan tolka mitt svar så. Och nog så jag först råkade tänka. Men sen kom jag på att det kanske är mer en notering kring skilda ageranden vid konfliker på skola. Att de "gammelrika" agerar inte som de "nyrika" men den ena kategorins val måste egentligen inte vara bättre än den andras. Så länge de talar sanning. Mer intressant ju att det utgör en klasskillnad i ur hur man hanterar en konflikt. Att hur överklassen,hanterar sina familjära konflikter kan vi för det mesta endast gissa om. Men nykomlingar lägger gärna ut sina liv på sociala medier, dokusåpor etc.

Men för att återgå till ämnet, så tycker jag att skolan agerat högst korrekt i att polisanmäla och därefter avstänga mobbare.

Helt enig och väl formulerat, för mig är det de uppenbara lögnerna i von Pl*tens beskrivning som upprör mest. Att utreda mobbning borde alltid vara viktigt på en skola men tyvärr ser det inte alltid ut så, av olika skäl, men här tar man ju ansvar om än sent. Såg del 2 i morse och reagerade på att pappan till en av de andra dömda verkar tro att man genom att skicka sina barn till internat därmed lämnat över sitt föräldraansvar (ligger i orden han yttrar) till skolans personal. Mycket underligt resonemang enligt min mening men kanske ett sätt att hantera en misslyckad uppfostran i hemmet med goda värden, trygga barn etc. Sedan finns det självklart ett ansvar hos personal och ledning såväl som hos de unga män som dömts för sina brott.

En annan sak att ta med sig i detta är att graden av de dömdas handlingar troligen indikerar tidigare problem, detta är knappast en okänd faktor för föräldrarna… Svårt att tro att man går från skötsam individ till nattliga räder med maskering och misshandel… Brukar föregås av andra händelser…
Citera
2026-05-20, 09:29
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Meanwhile. Skolan jag gick på under min uppväxt, droger på toaletten, ungdomar som bär vapen, rasism var vardagsmat (mot svenskar, mot alla). Ja misären kan listas lång.

Men låt oss fokusera på bagateller.

Mvh, SVT
Citera
2026-05-20, 16:57
Medlem
Graavargs avatar
Lundsberg är en internatskola, och därmed 100% ansvarig för att alla elever har det bra på skolan 24 timmar i dygnet. Det är den juridiska biten, och den är kristallklar. Och redan där är det lika kristallklart att skolan brister i sitt ansvar, storligen.

Det som också är kristallklart, om än mer indirekt, är att ledningen på skolan inte bara är medveten om vad som försiggår och alltid varit medveten om vad som försiggår, man anser att det "hör till". Det är samma konservativa, okunniga inställning som präglat andra internatskolor både i Sverige och i Storbritannien (där det länge var "satt i system").

Skolan hoppades förstås nu att en massa f.d. elever som hela sitt soltserat med att de "gått på Lundsberg" ska aktivera sig och stötta skolan, för att inte få sitt eget "arv" solkat och släpat i smutsen. Men någon sådan våg av stöttning uppenbarade sig inte, istället fick skolan ty sig till två "nyrika" kvinnor, Camilla Läckberg och Bathina Philipson. Men redan nu är det tydligt att de tagit sig vatten över huvudet. Och inte bara det, de står sig slätt jämfört med mamma-raseriet hos Gunilla von Platen. Det är klart att von Palten är "jävig", det gäller ju hennes son. Men så länge hon håller sig till sanningen och åker dit för att ljuga så hamnar hela Lundsberg-supporten på defensiven.

Det som också är frapperande är att ledningen för Lundsberg gjort den totalt felaktiga bedömningen att skolan är "skyddad" till följd av alla högt uppsatta människor som själva gått på skolan eller haft sina barn där. De har helt klart inbillat sig att det räcker med ett avmätt och coolt "no comments" varenda gång SVT ringt och velat få en intervju. För de är nu helt tagna på sängen, åker dit för att ljuga och inser först nu hur jävligt det ser ut. Och nu har de gjort det fatala misstaget att stämma SVT för att vara "opartiska", efter att själv ha mörkat och vägrat delta i SVTs utredning. Jag är säker på att de sitter i interna möten och säger åt varandra att "självklart kommer vi att rida ut den här stormen", men jag är lika förbannat säker på att rädslans fjärilar redan fladdrar hos dem.

För det är ett faktum att om Lundsberg inte lyckas mota Olle i grind, eller inte snabbt, öppet och effektivt gör om hur skolan fungerar, så kommer "de mäktiga och rika" att ta sina barn ur skolan. Vilket är självklart, ingen förälder med makt och pengar vill lägga en sådan svart plump i sitt barns protokoll. "Jaha, du är en sån där som gått på Lundsberg", underförstått en mobbare, pennalist och fegis som böjt sig och redan i unga år sålt ut sin moral för det sociala trycket. När de försvinner kan de eleverna en tid ersättas med "Läckbergare" och andra uppåtsträvare, men med alla inflytelserika barn nån annanstans och skolans rykte i botten så varför betala genom näsan och utsätta sitt barn för en massa skit, utan någon vinning.

Det finns ledningsgrupper och expertis att tillgå i Storbritannien, om Lundsberg faktiskt vill städa ut all skiten. Det finns åtskilliga exempel på hur man helt har lyckats omforma hur internatskolor fungerar. Dels är det inte rocket science, och dels behöver man bara köra en årskull hela vägen igenom med nya rutiner och funktioner, så är allt det gamla "gone for ever". Men det man har varit tvungen att göra i samband med sådana upprensningar är att kicka ut en del av lärarkåren, inte bara de som sett åt annat håll och de som tyckt att det är bra att skolans pennalistiska traditioner upprätthålls utan alla som på nåt vis utgör en risk för att de skulle leva kvar. Och dels måste hela den nuvarande styrelsen få sparken och dels kan ingen som gått på "gamla" Lundsberg nånsin få en plats i styrelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in