2026-05-20, 06:41
Medlem
https://etidningboden.gratistidning.com/p/boden-gratistidning/2026-05-19/r/7/12/10157/2206764

I länken ovan finns en annons i tidningen där Sverigedemokraterna i Boden stolt deklarerar att de har en feminisrisk grundsyn.

De vill stoppa heddersförtryck bland annat. Är den feministiska grundsynen något som gäller även i partiet centralt. Själv skulle jag aldrig rösts på ett parti med en feministisk grundsyn. Hur ser ni SD-are på detta?
Citera
2026-05-20, 07:03
Medlem
Morgonrodnads avatar
Intressant att SD numera är ett så etablerat parti att de vill börja pissa på sina kärnväljare.
Citera
2026-05-20, 08:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://etidningboden.gratistidning.com/p/boden-gratistidning/2026-05-19/r/7/12/10157/2206764

I länken ovan finns en annons i tidningen där Sverigedemokraterna i Boden stolt deklarerar att de har en feminisrisk grundsyn.

De vill stoppa heddersförtryck bland annat. Är den feministiska grundsynen något som gäller även i partiet centralt. Själv skulle jag aldrig rösts på ett parti med en feministisk grundsyn. Hur ser ni SD-are på detta?

Det är valår…
Och vi vet att SD är ett parti av män, för män.
Man har svårt att locka kvinnliga väljare. Det man skriver i annonsen är inget nytt. Det är självklarheter som MP, S, V och C stått upp för sedan många år.

Om avståndet mellan blocken kommer att stå sig när vi närmar oss valdagen, då kommer vi att få höra en hel del nya löften från partierna i Tidöblocket. Och jag gissar att kraftigt sänkt (eller helt borttagen) skatt på bensin och diesel kommer att vara ett av dem.
Det kan i så fall vara ett sådant löfte som får vågskålen att tippa över till Tidösidans fördel.
Citera
2026-05-20, 08:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är valår…
Och vi vet att SD är ett parti av män, för män.
Man har svårt att locka kvinnliga väljare. Det man skriver i annonsen är inget nytt. Det är självklarheter som MP, S, V och C stått upp för sedan många år.

Stämmer inte. Fler kvinnor röstar på SD än på V och MP tillsammans.
Citera
2026-05-20, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Hur vet du det?
Citera
2026-05-20, 08:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Detta är ju ett klassiskt sätt att vilseleda folk.
SD är ju så mycket större än V och MP tillsammans så om det är så som du skriver så är det egentligen ointressant.
Det intressanta är ju hur många (eller få) procent av SD’s väljare som är kvinnor och hur många procent av MP’s och V’s väljare som är kvinnor.
Det är ju så man får en bild av hur attraktivt ett parti är för kvinnor.
Citera
2026-05-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Intressant att SD numera är ett så etablerat parti att de vill börja pissa på sina kärnväljare.
Pisset är väl snarast riktat mot feminismen....
SD är ju uppenbart för alla INTE ett skit intresserat av kvinnors rättigheter, tvärtom.
man har tidigare velat ha politk som ska begränsa kvinnors rättigheter ex minska aborträtten och jobbar för "traditionella kärnfamiljsideal"...vilket i princip innebär kvinnor ska ta hela ansvaret och offra allt annat för att serva andra.

att skriva att SD skulle ha en "feminists grundsyn" är ett hån mot feminism och allt vad logik och fakta heter.
Citera
2026-05-20, 09:45
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hur vet du det?

I förra valet var det så. Det finns ju utförlig statistik på hur många kvinnor och män som röstar på vilket parti.
Citera
2026-05-20, 09:49
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Detta är ju ett klassiskt sätt att vilseleda folk.
SD är ju så mycket större än V och MP tillsammans så om det är så som du skriver så är det egentligen ointressant.
Det intressanta är ju hur många (eller få) procent av SD’s väljare som är kvinnor och hur många procent av MP’s och V’s väljare som är kvinnor.
Det är ju så man får en bild av hur attraktivt ett parti är för kvinnor.

Nej, du tänker fel.

V har 8% nu och är starka bland kvinnor. Om de skulle öka från 8 till 18% och den ökningen bestod av enbart män så skulle andelen av V's väljare som är kvinnor sjunka kraftigt. Betyder det att de helt plötsligt är mindra attraktiva för kvinnor, trots att samma antal kvinnor röstar på dem?
Citera
2026-05-20, 09:50
Medlem
Citat:
I förra valet var det så. Det finns ju utförlig statistik på hur många kvinnor och män som röstar på vilket parti.

AI:

I riksdagsvalet 2022 röstade 9,3 procent av de kvinnliga väljarna på Sverigedemokraterna (SD), vilket kan jämföras med 29,5 procent av männen.

I riksdagsvalet 2022 röstade totalt 12,9 procent av kvinnorna i Sverige på Vänsterpartiet (V) och Miljöpartiet (MP) tillsammans.
Männen 10%.

Men det är inte V och MP som utgör den stora skillnaden utan S, eftersom S nu är det största partiet rejält större än V och MP.

och för S så ser det ut:
I riksdagsvalet 2022 röstade 26,3 procent av männen i Sverige på Socialdemokraterna (S).
Som jämförelse fick partiet ett betydligt starkare stöd bland kvinnor, där 34,5 procent röstade på Socialdemokraterna.

Du blurrar bort dig i procenten....
Senast redigerad av Merapi 2026-05-20 kl. 09:57.
Citera
2026-05-20, 10:05
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
AI:

I riksdagsvalet 2022 röstade 9,3 procent av de kvinnliga väljarna på Sverigedemokraterna (SD), vilket kan jämföras med 29,5 procent av männen.

I riksdagsvalet 2022 röstade totalt 12,9 procent av kvinnorna i Sverige på Vänsterpartiet (V) och Miljöpartiet (MP) tillsammans.
Männen 10%.

Men det är inte V och MP som utgör den stora skillnaden utan S, eftersom S nu är det största partiet rejält större än V och MP.

och för S så ser det ut:
I riksdagsvalet 2022 röstade 26,3 procent av männen i Sverige på Socialdemokraterna (S).
Som jämförelse fick partiet ett betydligt starkare stöd bland kvinnor, där 34,5 procent röstade på Socialdemokraterna.

Du blurrar bort dig i procenten....

Jag tror vi har olika källor. Lita inte på AI när det gäller siffror.

https://www.svt.se/datajournalistik/valu2022/valjargrupper/

Men det är egentligen skit samma, min poäng är att det är vilseledande att säga att ett parti inte är starkt hos ena könet bara för att det är ännu starkare hos andra könet.

Jag kan starta ett parti imorgon som får tre väljare varav alla är kvinnor och sedan påstå att jag är större bland kvinnor än socialdemokraterna. Det blir en absurd argumentation.
Citera
2026-05-20, 10:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Nej, du tänker fel.

V har 8% nu och är starka bland kvinnor. Om de skulle öka från 8 till 18% och den ökningen bestod av enbart män så skulle andelen av V's väljare som är kvinnor sjunka kraftigt. Betyder det att de helt plötsligt är mindra attraktiva för kvinnor, trots att samma antal kvinnor röstar på dem?

Ditt resonemang är hypotetiskt. Jag trodde vi diskuterade hur det ser ut just nu.
Och då har jag rätt. V och MP har en mycket högre procentandel kvinnliga väljare än vad SD har.

En enkel sökning på Google bekräftar detta och det finns lätt tillgänglig statistik hos SCB.

Vid valet 2022:
SD: ca 14,5 procent kvinnliga väljare
V: ca 50 procent kvinnliga väljare
MP: ca 60 procent kvinnliga väljare

Du försöker på klassiskt högerpolitiskt sätt att vilseföra.

Vill du fortsätta hävda din ståndpunkt så får du göra det med någon annan än mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in