2026-05-20, 00:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Flyktingkrisen 2015 ligger förmodligen bakom att det var ett svalt mottagande av Ukrainska flyktingar några år senare. Vare sig män eller kvinnor var sugna på ännu en till flyktingkris, med den från 2015 så färskt i minnet. Synd säger jag. Jag hade gärna sett fler Ukrainska kvinnor och barn här. Det hade gjort gott för Sverige på en mängd olika sätt. Tack i övrigt att du förstår det snedvridna i antifeministernas resonemang om att kvinnor skulle vilja ha hit kvinnoförtryckande våldsamma kriminella eller bidragstagare. Det vill givetvis kvinnor inte. Utan är bara en löjlig myt som antifeministerna av någon anledning vill sprida.

Det jag avfärdar som en myt, är den myt antifeministerna lägger fram kring att kvinnor väntar för länge med att skaffa barn för at de vill göra karriär. Detta påstående är så dumt så att klockorna stannar! kvinnor kan nämligen dels göra både karriär och skaffa barn, parallellt. Och dels så får flertalet kvinnor barn.

Jag avfärdar antifeministernas syn på att i princip alla våldtäktsanmälningar antingen är lögner. Eller så ser de det som att kvinnan "får skylla sig själv". Båda perspektiven är knepiga.

Ja, jag har egna teorier till det kvinnohat som antifeministerna sprutar ur sig. De har inte fått ligga tillräckligt mycket. Och de är förbittrade av detta. Och tror att om kvinnor bara var livegna under män, så skulle de få varsin (vacker) kvinna, som skulle fungera som både slav och sexslav.

Jag ifrågasätter att det är en vanlig uppfattning bland antifeminister att det sjunkande barnafödandet har ekonomiska orsaker. Många är snarast inne på din linje att det är något i tidsandan.

Oavsett är det ingen myt att det beror på ekonomi och att kvinnor skall göra karriär. Ja, många kvinnor vill ha barn och skaffar barn, men inte tillräckligt många kvinnor skaffar tillräckligt många barn och då sjunker födelsetalen. Det beror på att de prioriterar annat och att ett liv där man måste utbilda sig och jobba på samma villkor som männen inte är förenligt med att skaffa sig stora familjer utan att man då nöjer sig med två barn per kvinna.

Javisst kan man göra karriär och om allt fungerar t o m skaffa fem barn. Det är inte vad argumentet går ut på. Det handlar om att behovet av att se om sitt eget hus och prioritera andra saker över familjebildning leder till ett läge i stora tal.

De andra exemplen är också i stor mån halmgubbar.
Citera
2026-05-20, 00:45
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Flyktingkrisen 2015 ligger förmodligen bakom att det var ett svalt mottagande av Ukrainska flyktingar några år senare. Vare sig män eller kvinnor var sugna på ännu en till flyktingkris, med den från 2015 så färskt i minnet. Synd säger jag. Jag hade gärna sett fler Ukrainska kvinnor och barn här. Det hade gjort gott för Sverige på en mängd olika sätt. Tack i övrigt att du förstår det snedvridna i antifeministernas resonemang om att kvinnor skulle vilja ha hit kvinnoförtryckande våldsamma kriminella eller bidragstagare. Det vill givetvis kvinnor inte. Utan är bara en löjlig myt som antifeministerna av någon anledning vill sprida.

Det jag avfärdar som en myt, är den myt antifeministerna lägger fram kring att kvinnor väntar för länge med att skaffa barn för at de vill göra karriär. Detta påstående är så dumt så att klockorna stannar! kvinnor kan nämligen dels göra både karriär och skaffa barn, parallellt. Och dels så får flertalet kvinnor barn.

Jag avfärdar antifeministernas syn på att i princip alla våldtäktsanmälningar antingen är lögner. Eller så ser de det som att kvinnan "får skylla sig själv". Båda perspektiven är knepiga.

Ja, jag har egna teorier till det kvinnohat som antifeministerna sprutar ur sig. De har inte fått ligga tillräckligt mycket. Och de är förbittrade av detta. Och tror att om kvinnor bara var livegna under män, så skulle de få varsin (vacker) kvinna, som skulle fungera som både slav och sexslav.

Visst, jag håller med så långt som att jag tror att det är en oframkomlig väg att förpassa kvinnorna "tillbaka till spisen" med tvång. Det är absolut ett alternativ som bör erbjudas dock, vilket inte är fallet idag. Och även du måste väl någonstans förstå argumenten för att göra så, och att dessa är varken irrationella eller i grunden kvinnofientliga?

Du borde också begripa att det finns en uppenbar motsättning mellan karriär och att föda och uppfostra flera barn. För min del tror jag som sagt att denna motsättning kan överbryggas på andra sätt än med tvång, och att det riskerar att leda fel att utan eftertanke såga kvinnors vilja att göra något mer av sina liv än att "bara" uppfostra barn och ta hand om hemmet. Men motsättningen karriär/familj är reell, frågan är bara hur vi ska övervinna den, och där upplever jag för min del att båda sidor är rätt så låsta i sina positioner - feministerna mer än deras motståndare.

Uppfattningen att "i princip alla våldtäktsanmälningar antingen är lögner. Eller så ser de det som att kvinnan 'får skylla sig själv'" är en väldigt liten minoritetsuppfattning, till och med på Flashback.
Citera
2026-05-20, 00:51
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Är du ett barn eller bara sällsamnt svagbegåvad? Woke och identitespolitk har inget med marxism att göra. Dessa ideer är sprunga ur det liberala pervot Foucaults vanföreställningar. Och nej, det som låg bakom järnridån var inte ens i närheten av Marx teser.
Det framstår väldigt tydligt att du är både obildad och korkad. Feminismen och annan identitespolitik är bara ompacketerade varianter av kommunismen bakom järnridån:
Citat:
Marxist feminism is a philosophical variant of feminism that incorporates and extends Marxist theory. Marxist feminism analyzes the ways in which women are exploited through capitalism and the individual ownership of private property.[1] According to Marxist feminists, women's liberation can only be achieved by dismantling the capitalist systems in which they contend much of women's labor is uncompensated.[2][3] Marxist feminists extend traditional Marxist analysis by applying it to unpaid domestic labor and sex relations.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marxist_feminism

Du är ett allvarligt fall av Dunning-Kruger:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect
Tyvärr finns inget botemedel...
Senast redigerad av WordWarrior 2026-05-20 kl. 01:10.
Citera
2026-05-20, 00:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Uppfattningen att "i princip alla våldtäktsanmälningar antingen är lögner. Eller så ser de det som att kvinnan 'får skylla sig själv'" är en väldigt liten minoritetsuppfattning, till och med på Flashback.

Uppfattningen att det är ett utbrett fenomen som förstör många unga mäns liv är väldigt många överens om. Inte bara på Flashback, utan även tunga jurister, som gång på gång varnat för bristande rättssäkerhet och omvänd bevisbörda.

Läs exempelvis följande:

Citat:
Allt fler välkända profiler höjer sin röst mot den rättsosäkerhet som samtyckeslagen medför. Försvarsadvokaten och tidigare justitieminister Thomas Bodström har i TV4 Nyhetsmorgon uttalat att oskyldiga unga svenska män utan tvekan sitter i fängelse. Han varnar för att vi i framtiden kommer att se tillbaka på denna tid med skam och fråga oss:
“Hur kunde man döma på bara någons ord?

Citat:
Sedan 2018 har antalet oskyldigt dömda för våldtäkt ökat explosionsartat. Liv och familjer krossas i en modern häxjakt. Detta skriver en representant för nätverket Mannaminne, främst bestående av de dömdas familjer och vänner. Nätverket Mannaminne har vuxit fram som en direkt reaktion på den rättsosäkerhet som skapats sedan samtyckeslagens införande 2018. Under denna period har antalet fällande våldtäktsdomar ökat dramatiskt – men det har också medfört en oroande ökning av felaktiga domar. Sedan 2018 har hundratals, kanske till och med tusentals, unga svenska män dömts helt utan bevis till uppemot sex års fängelse. Det finns således hundratals fall där unga killar har dömts i rena ord-mot-ord-situationer, baserat på att den anklagande kvinnan i efterhand hävdat att hon inte givit samtycke.
https://samtiden.nu/2025/03/debatt-mannaminnes-kamp-for-de-oskyldigt-domda-fortsatter/
Senast redigerad av WordWarrior 2026-05-20 kl. 01:06.
Citera
2026-05-20, 02:53
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Feminister har kämpat för kvinnlig rösträtt, för rätt till säker abort, för bättre löner och villkor för arbetande kvinnor, för att kvinnor ska ha arvsrätt, för att kvinnor ska få vara myndiga etc.

So what isåfall? Det var väl just därför som woke valde att kapa deras goda namn, för att det hade en positiv laddning!

Jag håller med om att kvinnor ska ha rösträtt, är jag "feminist" då och hamnar i samma fack som ROKS och politikerna? Så fan heller! Vänstern är ju noga med att man inte får "köna" folk och hit och dit, vad har ni då för rätt att sätta etiketter på mig som jag inte vill kännas vid? Jag är så mycket antifeminist man kan bli - jag är jämställdist!

Citat:
Men det finns de som vill kasta tillbaka kvinnor till att vara livegna under män.

Ja, era kära vänner muslimerna närmare bestämt! Ingen annan vill det.

Citat:
Du är inte mot feminism. Du är mot en specifik liten förgrening av feminismen (som det även finns feminister som är emot). Dvs.: du är inte antifeminist. Du är mer feminist än antifeminist. Om vi ska vara helt ärliga.

Det finns ingen vettig lära idag som (av annat än tillfälliga, retoriska skäl) vill kalla sig feminism nu när woke kapat etiketten. Jag skulle (trots att jag hyser 100% klassiskt liberala värderingar) heller aldrig kalla mig liberal nu när woke på samma sätt kapat detta namn och förändrat betydelsen till MOTSATSEN till vad ordet från början betydde. Jag har inget problem att överge etiketten liberal för det är inte etiketten som har ett värde utan de EGENSKAPER ordet stod för (t ex individualistisk grundsyn, likhet inför lagen, osv). Dessa värden kan jag ta med mig nu när jag istället måste kalla mig "högerextremist", "rasist", "homofob" eller vad woke nu vill att jag ska heta... Ord spelar ingen roll för högern. Det är vänstern som fäster sig vid ord, eftersom den följer postmodernismens ideologi.

Citat:
Dagostar är både långhårig, sminkad, har inte glasögon och har ibland smickrande jumprar på sig. Hon är kvinna och partiledare för V. Finns gott om V-kvinnor som ser väldigt kvinnliga ut. Må jag säga.

Självklart finns undantag. All heder till henne för att hon vågat säga nej till bröstförminskning och till och med har lite urringning på sig. Men ÖVERLAG så klipper ju sig feminister kort och gör sig medvetet fula, kan du inte erkänna att en sådan statistisk trend finns?
Citera
2026-05-20, 04:06
Medlem
Citat:
Svar på 1 och 1: 1% av alla prostituerade är män. Och 1.5% av alla prostituerade i Sverige är kvinnor. Dvs. det är rätt jämt lopp. Dock mår i regel fler kvinnor än män dåligt av prostitution. Och det är betydligt vanligare att kvinnor blir trafficking-offer. Men frågan är inte bara en "kvinnofråga", utan är nästan lika mycket en mansfråga, då det är nästan lika många män som kvinnor som är prostituerade.
men som svar på din fråga: Jag anser att sexköpslagen behöver modifieras. Så att de som far illa av att vara i prostitution får hjälp därifrån och deras kunder straffas. Och så att de som trivs i prostitution får fortsätta med det och att deras kunder inte straffas, dessa skulle kunna ha ett certifikat som visar att de är ok att köpa sex av.

2. Nej, jag är inte emot porr. Dock vill jag inte se skiten själv.

3. Ja, lagen om oaktsam våldtäkt behövs. Och för att du ska förstå varför jag svarar så, så behöver du veta historiken. I många år så har åklagare i våldtäktsärenden varit tvungna att visa att förövaren hade uppsåt och alltså ville våldta/visste att den våldtog. Detta gjorde att uppenbara förövare blev frikända... För de kunde prata sig fria. Deras advokat kunde prata dem fria. Finns gott om ärenden där förövare i grupp har plågat sitt offer. Så jädra uppenbara våldtäkter, men där förövarna blev frikända för det kunde ju inte bevisas något uppsåt.... Det kunde ju vara så att kvinnan ville att 7 olika främmande män hade sex med henne, när hon var svårt berusad. Inte så troligt, men det kunde ju vara så. Och männen kunde i vart fall ha "trott att hon ville", och i så fall saknat uppsåt att våldta henne. Det finns flera sådana fall. Friande domar. Med sargade underliv och psyken hos de kvinnliga offren. Därav började rösterna höjas om ny lag: lagen om oaktsam våldtäkt. Då den behövs. För att kunna sätta dit uppenbara förövare. Nu kommer de inte längre undan lika lätt med "jag trodde att hon ville". Lagen behövs. Men är i sin linda hur man ska göra kring bevisningen. och jag tror ärligt talat att det är detta med bevisningen en hel del har åsikter om...

4. Nope. Jag är humanist, vilket gör att jag i vissa frågor delar åsikter med feminister. De som rör mänskliga och demokratiska rättigheter för kvinnor tex.

Att manliga prostituerade inte skulle må dåligt är nog en sådan där myt. Det är snarare en feministisk åsikt att män skulle må bättre än kvinnor.

Ska du ha lagar så som oaktsam våldtäkt så borde lagen vara könsneutral. Tex så skulle samtycke krävas för själva huvudsyftet med sexuellt umgänge, fortplantning. Här lever vi ju kvar i gamla patrialkala strukturer, män ska väl ha samma skydd mot sexuella övergrepp som kvinnor, eller hur?

Du ger bara exempel på hur män ska förtryckas och fråntas mänskliga rättigheter.

Feministiska påhitt ska inte förtrycka månniskor. Ta bara allmän rösträtt. 1921 för kvinnor. 1922 för män. Och när firades 100 år av demokrati? Jo 2021. Extremt sexistiskt och förtryckande att sitta och säga att män förtrykte kvinnor.

Feminism är patriarkatet.
Senast redigerad av Dolche 2026-05-20 kl. 04:30.
Citera
2026-05-20, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Att manliga prostituerade inte skulle må dåligt är nog en sådan där myt. Det är snarare en feministisk åsikt att män skulle må bättre än kvinnor.

Ska du ha lagar så som oaktsam våldtäkt så borde lagen vara könsneutral. Tex så skulle samtycke krävas för själva huvudsyftet med sexuellt umgänge, fortplantning. Här lever vi ju kvar i gamla patrialkala strukturer, män ska väl ha samma skydd mot sexuella övergrepp som kvinnor, eller hur?

Du ger bara exempel på hur män ska förtryckas och fråntas mänskliga rättigheter.

Feministiska påhitt ska inte förtrycka månniskor. Ta bara allmän rösträtt. 1921 för kvinnor. 1922 för män. Och när firades 100 år av demokrati? Jo 2021. Extremt sexistiskt och förtryckande att sitta och säga att män förtrykte kvinnor.

Feminism är patriarkatet.

Hur får du min mening "dock mår i regel fler kvinnor än män dåligt av prostitution" till att vara att män skulle må bra av prostitution? Försök förstå vad du läser!

Men kära du! Lagen om oaktsam våldtäkt är könsneutral! Precis som alla andra lagar! Givetvis kan även kvinnir begå oaktsam våldtäkt och bli dömda för det. Och givetvis kan män vara målsägande i sådana fall!

Har du aldrig läst historia? Gör det. Och kom tillbaka sedan när du inser att kvinnor var antingen sin pappas eller sin makes ägodel och under antingen pappans eller makens förmyndareskap. Att kvinnor inte hade rösträtt, ingen arvsrätt etc. Män i fina klasser hade rösträtt, inte deras fruar. Kvinnor var mer eller mindre livegna. Oavsett samhällsklass. För männen handlade det mer om vilken samhällsklasser de tillhörde, hur deras demokratiska rättigheter såg ut. Som sagt: läs lite historia!

Och det jag beskriver i topic är ju att antifeministerna vill ta bort kvinnlig rösträtt helt. Och föra tillbaka kvinnor till liveget liv, underkastade under män. Läser du någonsin att feminister vill ta bort manlig rösträtt? Eller att feminister vill ta bort mäns demokratiska och mänskliga rättigheter? Nej, just det! Det gör du inte.

Så. Nu när detta är utrett, kan du då vara så snäll och besvara mina tre frågeställningar i topic? Det är dessa tre frågeställningar jag vill diskutera. Läs min topic igen, så ser du.
Citera
2026-05-20, 06:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Samtliga feminister vill att kvinnor ska ha demokratiska- och mänskliga rättigheter. Detta är sant oavsett förgrening. Och antifeminister vill inskränka kvinnors demokratiska- och mänskliga rättigheter. Ta bort kvinnors rösträtt, göra kvinnor livegna under män, ta bort rätten till säker abort etc.

Att du är mot en viss sorts förgrening av feminism gör dig inte till antifeminist. Du ogillar bara kort och gott just den förgreningen. Du är inte anti det som alla feminister håller varmt om hjärtat: kvinnors demokratiska- och mänskliga rättigheter. Du är nog snarare feminist, än antifeminist. Om du tänker efter.

Antifeministerna är anti precis allt som feminister (oavsett förgrening) står bakom: Antifeministerna vill inskränka kvinnors demokratiska och mänskliga rättigheter.

Och tja, du kanske har en stor poäng. Att antifeminister är bittra incels. Som pga. att de är bittra och inte får kvinnor. Så vill de inskränka kvinnors demokratiska- och mänskliga rättigheter. Göra kvinnor livegna under män. och på så vis kan dessa bittra incels få varsin kvinna som de gör vad de vill med. kanske därav de vill svärta ner kvinnor så mycket det går. I en slags förhoppning att bra män ska börja misstro kvinnor och börja vilja ta makten över kvinnorna, de också. Kan det vara så månntro?
Återigen. Feminism är inte en allmän hållning, det är en rörelse, likt Pride. När folk säger att Pride är en parad eller en grupp människor som vill ha rättigheter för LBTQ-människor så pratat man om en historisk rörelse som inte existerar längre, och som förvandlats till något annat.

Det är därför lika viktigt att påpeka att det idag finns kvinnor som identifierar sig som feminister som inte alls delar uppfattning med dagens feminister, det finns kvinnor som slutat kalla sig feminister pga dagens feminism och det finns kvinnor som försöker ta tillbaka/kapa (beroende på vem du frågar) feminismen.

Att därmed säga att antifeminism är att kringskära kvinnors rättigheter är alltför luddigt, då många är antifeminister mot den feminism de ser och hör 2026. Inte hur de uppfattade den 1990.

Släpp sargen, kompis. Du talar om en mycket smal gren av män som bär dessa attityder. Jag kallar dem incels, jag vet inte vad de själva kallar sig. Om de kallar sig antifeminister må vara hänt, men att definiera sig själv blir lite som Peter Wahlbecks kyrkoherde i TV Für Alle: "En del kallar det nazism. Vi säger kärlek".
De här människorna är misogyna, radikala feminister är misandrister. Förmodligen av rädsla.
Citera
2026-05-20, 07:19
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Uppfattningen att det är ett utbrett fenomen som förstör många unga mäns liv är väldigt många överens om. Inte bara på Flashback, utan även tunga jurister, som gång på gång varnat för bristande rättssäkerhet och omvänd bevisbörda.

Läs exempelvis följande:

Jag väntar mig inte sans och vett från någon med Putin som avatar, men eftersom du kommit med relativt vettiga inlägg i denna tråd får jag väl förklara det uppenbara med tillkämpat tålamod:

När Thomas Bodström, David Massi eller någon annan tung jurist slår larm om bristande rättssäkerhet i vissa typer av våldtäktsmål (jag länkade nyligen till en video där Massi gör just detta i en annan tråd), menar de inte "nästan alla våldtäktsanmälningar är falska och om hon ändå blev våldtagen förtjänade hon det".

Det sistnämnda är en liten minoritetsuppfattning, till och med på anonyma forum som Flashback, vilket var vad jag skrev. Alltså inte "det finns ingen relevant kritik mot samtyckeslagen annat än från några stollar på Flashback".
Citera
2026-05-20, 07:36
Medlem
Citat:
Hur får du min mening "dock mår i regel fler kvinnor än män dåligt av prostitution" till att vara att män skulle må bra av prostitution? Försök förstå vad du läser!

Men kära du! Lagen om oaktsam våldtäkt är könsneutral! Precis som alla andra lagar! Givetvis kan även kvinnir begå oaktsam våldtäkt och bli dömda för det. Och givetvis kan män vara målsägande i sådana fall!

Har du aldrig läst historia? Gör det. Och kom tillbaka sedan när du inser att kvinnor var antingen sin pappas eller sin makes ägodel och under antingen pappans eller makens förmyndareskap. Att kvinnor inte hade rösträtt, ingen arvsrätt etc. Män i fina klasser hade rösträtt, inte deras fruar. Kvinnor var mer eller mindre livegna. Oavsett samhällsklass. För männen handlade det mer om vilken samhällsklasser de tillhörde, hur deras demokratiska rättigheter såg ut. Som sagt: läs lite historia!

Och det jag beskriver i topic är ju att antifeministerna vill ta bort kvinnlig rösträtt helt. Och föra tillbaka kvinnor till liveget liv, underkastade under män. Läser du någonsin att feminister vill ta bort manlig rösträtt? Eller att feminister vill ta bort mäns demokratiska och mänskliga rättigheter? Nej, just det! Det gör du inte.

Så. Nu när detta är utrett, kan du då vara så snäll och besvara mina tre frågeställningar i topic? Det är dessa tre frågeställningar jag vill diskutera. Läs min topic igen, så ser du.

Om kvinnor mår sämre än män, så betyder det att mån mår bättre än kvinnor. Ren logik.

Men ok. Det är en feministisk myt att prostituerade mån inte mår lika dåligt eller ämnu mer dåligt än fäprostituerade kvinnor.

Nej, lagen är inte könsneutral då den bortser från sexuella handlingar där kvinnan borde inhämta samtycke. Samtyckeslagen utgår från en patrialkal syn på sex och sexualitet

Med din definition av antifeminism så finns det nog ingen diskussion. Det är mer troligt att det är feminister som skriver om dessa s.k. myter om kvinnor (med din definition). Och feminister kan väl inte ha fel, eller?
Senast redigerad av Dolche 2026-05-20 kl. 07:46.
Citera
2026-05-20, 07:49
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
Eftersom man i regel är två som skaffar barn är det väl rimligt att båda har ett ansvar att göra det när det är lämpligt? Om mannen vill vänta, på vilket sätt är det kvinnans fel då?

Jag anser att en kvinna bestämmer ifall hon vill skaffa barn eller inte och att kvinnor nuförtiden bestämmer sig för att skaffa barn när de är för gamla. En äldre man kan skaffa barn med en yngre kvinna så hans ålder påverkar inte på samma sätt som kvinnans.
Citera
2026-05-20, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det framstår väldigt tydligt att du är både obildad och korkad. Feminismen och annan identitespolitik är bara ompacketerade varianter av kommunismen bakom järnridån:

Du är ett allvarligt fall av Dunning-Kruger:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect
Tyvärr finns inget botemedel...

Du bevisade precis min poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här