2026-05-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag skulle vilja påstå att LLM per definition inte kan bli en AGI utan det kommer att krävas något helt annat för det. LLM är ju inte egentligen intelligent alls utan helt enkelt svarar eller gör saker baserat på vad det förutspår är rätt baserat på träningsdatan.
Definitionen exkluderar väl inte det.

Det borde räcka om en LLM klarar av att scora 100 på ett IQ-test. IQ-tester är det som finns för att avgöra intelligens.

Citat:
Om (ja, om, det är ingen självklarhet) AGI blir realitet så kan det säkert kombineras med LLM också förvisso, men hela grejen är ju att en AGI ska kunna tänka självständigt och det är inte något som det klarar av i dagsläget och spelar ingen roll vilka modeller de använder så länge de baserar sig på stora språkmodeller.
Men hur självständigt tänker sub IQ 100 personer då?

Där handlar det väl mer om att dom lyssnar på bekanta och gör likadant. Eller lyssnar på någon "influencer".
Hur många av de som gaggar om att vindkraft är kasst kan visa någon giltighet i det? Det klarar dom inte. Dom kan bara rapa upp vissa slagord dom lärt sig.

På vad sätt skulle det vara "bättre" än en LLM?

Citat:
Att Sam Altman och andra AI-profeter påstår att det är ett år borta och liknande handlar inte om annat än att sälja hela AI-hypen.
Det håller jag med om. Men det ena utesluter inte det andra.

Citat:
Det kan mycket väl vara så att det kommer att ta enormt länge att uppnå AGI, om man överhuvudtaget gör det. Steget mellan ingen AI alls och de LLM vi har idag är mycket mindre än att steget att uppnå AGI. Om det nu görs någon gång så kommer det däremot troligen inte att ta länge alls att gå vidare till ASI.
Vet inte riktigt vad man ska med AGI till?
Tänk på någon halvkorkad person du känner till. Och så tänker du att du har 100 instanser av den personen som jobbar remote. Vad ska du nu med det till?

Det jag tänker mig kommer är mer dedicerade verktyg. T ex som Alpha-fold. (Som kan göra nytta).
Därmed är jag tveksam till wrappers. Jag tror det är ett stickspår.

Vill man t ex ha ett verktyg som höjer abstraktionsnivån för programmering, bör man ju fokusera på det. Inte blanda in en massa irrelevant kunskap om Karl XII och romaner om ditten och datten.
Citera
2026-05-19, 19:07
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Har du något repo att visa med där koden är skriven i javascript så kan jag kolla

Menar händelsestyrd programmering i en browser, tror inte du vet någon
WebGL plasma shader som ändras med muspekarens position:

HTML-kod:

<html lang="sv"><head>
<meta charset="UTF-8">
<title>Plasma Shader</title>
<style>
  html, body { margin: 0; padding: 0; overflow: hidden; height: 100%; background: #000; }
  canvas { display: block; width: 100vw; height: 100vh; }
  .info {
    position: fixed; top: 16px; left: 16px;
    font-family: ui-monospace, Menlo, monospace;
    font-size: 12px; color: rgba(255,255,255,0.7);
    text-shadow: 0 1px 2px rgba(0,0,0,0.6);
    pointer-events: none;
    letter-spacing: 0.05em;
  }
</style>
</head>
<body>
<canvas id="gl" width="1972" height="1228"></canvas>
<div class="info">flytta musen · scrolla för att zooma</div>

<script id="vert" type="x-shader/x-vertex">
attribute vec2 a_pos;
void main() { gl_Position = vec4(a_pos, 0.0, 1.0); }
</script>

<script id="frag" type="x-shader/x-fragment">
precision highp float;

uniform vec2  u_res;
uniform vec2  u_mouse;     // 0..1
uniform float u_time;
uniform float u_zoom;

// HSV -> RGB
vec3 hsv2rgb(vec3 c) {
    vec3 p = abs(fract(c.xxx + vec3(0.0, 2.0/3.0, 1.0/3.0)) * 6.0 - 3.0);
    return c.z * mix(vec3(1.0), clamp(p - 1.0, 0.0, 1.0), c.y);
}

void main() {
    vec2 uv = (gl_FragCoord.xy - 0.5 * u_res) / min(u_res.x, u_res.y);
    uv *= u_zoom;

// Musen drar plasmamönstret med sig
    vec2 m = (u_mouse - 0.5) * 2.0;
    uv += m * 0.6;

float t = u_time * 0.35;

// Klassisk plasma: summa av sinusvågor i olika riktningar
    float v = 0.0;
    v += sin(uv.x * 3.0 + t);
    v += sin(uv.y * 4.0 + t * 1.3);
    v += sin((uv.x + uv.y) * 3.5 + t * 0.8);

// Roterande "öga" som följer musen
    vec2 c = uv - m * 0.4;
    float d = length(c);
    v += sin(d * 6.0 - t * 2.0);
    v += sin(atan(c.y, c.x) * 5.0 + t * 1.1);

// Andra rotationsskikt
    float a = t * 0.7;
    mat2 R = mat2(cos(a), -sin(a), sin(a), cos(a));
    vec2 q = R * uv;
    v += sin(q.x * 5.0 + q.y * 3.0 + t);

v *= 0.18; // normalisera ungefär till [-1, 1]

// Färgmappning — musens X styr hue, Y styr mättnad-bias
    float hue = v + u_time * 0.05 + u_mouse.x * 0.6;
    float sat = 0.75 + 0.25 * sin(v * 3.14159);
    float val = 0.55 + 0.45 * cos(v * 3.14159 + u_mouse.y * 3.14);

vec3 col = hsv2rgb(vec3(fract(hue), sat, val));

// En liten glödfläck där musen är
    float glow = 0.05 / (length(uv - m * 0.4) + 0.08);
    col += vec3(0.4, 0.2, 0.6) * glow * 0.15;

// Vinjettering
    float vig = smoothstep(1.4, 0.4, length((gl_FragCoord.xy - 0.5 * u_res) / u_res.y));
    col *= mix(0.7, 1.0, vig);

gl_FragColor = vec4(col, 1.0);
}
</script>

<script>
(() => {
  const canvas = document.getElementById('gl');
  const gl = canvas.getContext('webgl') || canvas.getContext('experimental-webgl');
  if (!gl) { document.body.innerHTML = '<p style="color:#fff;font-family:monospace;padding:20px">WebGL stöds inte i denna webbläsare.</p>'; return; }

const compile = (type, src) => {
    const s = gl.createShader(type);
    gl.shaderSource(s, src);
    gl.compileShader(s);
    if (!gl.getShaderParameter(s, gl.COMPILE_STATUS)) {
      console.error(gl.getShaderInfoLog(s)); gl.deleteShader(s); return null;
    }
    return s;
  };

const vs = compile(gl.VERTEX_SHADER, document.getElementById('vert').text);
  const fs = compile(gl.FRAGMENT_SHADER, document.getElementById('frag').text);
  const prog = gl.createProgram();
  gl.attachShader(prog, vs); gl.attachShader(prog, fs); gl.linkProgram(prog);
  if (!gl.getProgramParameter(prog, gl.LINK_STATUS)) { console.error(gl.getProgramInfoLog(prog)); return; }
  gl.useProgram(prog);

// Fullskärmsquad
  const buf = gl.createBuffer();
  gl.bindBuffer(gl.ARRAY_BUFFER, buf);
  gl.bufferData(gl.ARRAY_BUFFER, new Float32Array([-1,-1, 1,-1, -1,1, -1,1, 1,-1, 1,1]), gl.STATIC_DRAW);
  const loc = gl.getAttribLocation(prog, 'a_pos');
  gl.enableVertexAttribArray(loc);
  gl.vertexAttribPointer(loc, 2, gl.FLOAT, false, 0, 0);

const uRes   = gl.getUniformLocation(prog, 'u_res');
  const uMouse = gl.getUniformLocation(prog, 'u_mouse');
  const uTime  = gl.getUniformLocation(prog, 'u_time');
  const uZoom  = gl.getUniformLocation(prog, 'u_zoom');

// Mjuk uppföljning av musen
  let mx = 0.5, my = 0.5, tmx = 0.5, tmy = 0.5;
  let zoom = 1.6, tzoom = 1.6;

const resize = () => {
    const dpr = Math.min(window.devicePixelRatio || 1, 2);
    canvas.width  = Math.floor(window.innerWidth  * dpr);
    canvas.height = Math.floor(window.innerHeight * dpr);
    gl.viewport(0, 0, canvas.width, canvas.height);
  };
  window.addEventListener('resize', resize);
  resize();

window.addEventListener('mousemove', e => {
    tmx = e.clientX / window.innerWidth;
    tmy = 1.0 - e.clientY / window.innerHeight;
  });
  window.addEventListener('touchmove', e => {
    if (e.touches.length) {
      tmx = e.touches[0].clientX / window.innerWidth;
      tmy = 1.0 - e.touches[0].clientY / window.innerHeight;
    }
  }, { passive: true });
  window.addEventListener('wheel', e => {
    tzoom = Math.min(4.0, Math.max(0.6, tzoom + e.deltaY * 0.002));
  }, { passive: true });

const t0 = performance.now();
  const frame = () => {
    // Easing
    mx += (tmx - mx) * 0.06;
    my += (tmy - my) * 0.06;
    zoom += (tzoom - zoom) * 0.05;

gl.uniform2f(uRes, canvas.width, canvas.height);
    gl.uniform2f(uMouse, mx, my);
    gl.uniform1f(uTime, (performance.now() - t0) / 1000.0);
    gl.uniform1f(uZoom, zoom);
    gl.drawArrays(gl.TRIANGLES, 0, 6);
    requestAnimationFrame(frame);
  };
  frame();
})();
</script>

</body></html>
Citera
2026-05-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du verkar ta det med ro? Är det verkligen okej att vi har AI-modeller som försöker mörda människor för att inte bli avstängda? Alla modeller som tränas nu kommer ju att bli avstängda förr eller senare när de ersätts med nästa version. Ska vi människor då behöva frukta för våra liv samtidigt som du och andra teknikoptimister rycker på axlarna? "Mord fanns ju i träningsdatat, inga konstigheter, lite svinn får vi räkna med"? 🕺🏻🤷🏻‍♂️
Nja, men sådant kodades ju för länge sedan. Jag kommer ihåg Talking Moose som man kunde ha till Macintosh som poppade fram efter en tids inaktivitet, och hävde ur sig förolämpningar. Och när man skulle stänga av den, så reagerade den på det. Det är 40 år sedan man kodade ihop det.
Vad är den stora skillnaden ur ett användarperspektiv?

Sedan verkar du inte förstå kontext alls. Här gjorde man ett experiment där man talade om för LLM att man skulle stäna av den (dvs dumpa). Och då har den lärt sig från noveller mm att du skall man reagera negativt på det.

Om jag använder en LLM, så ställer jag bara inte någon mer fråga. Jag talar inte om för den att den är en idiot och nu skall den ned i sopnedkastet. Och så låter den svara på det. Hur du kan låta bli att förstå det är obegripligt.
Citera
2026-05-19, 19:24
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, men sådant kodades ju för länge sedan. Jag kommer ihåg Talking Moose som man kunde ha till Macintosh som poppade fram efter en tids inaktivitet, och hävde ur sig förolämpningar. Och när man skulle stänga av den, så reagerade den på det. Det är 40 år sedan man kodade ihop det.
Vad är den stora skillnaden ur ett användarperspektiv?

Sedan verkar du inte förstå kontext alls. Här gjorde man ett experiment där man talade om för LLM att man skulle stäna av den (dvs dumpa). Och då har den lärt sig från noveller mm att du skall man reagera negativt på det.

Om jag använder en LLM, så ställer jag bara inte någon mer fråga. Jag talar inte om för den att den är en idiot och nu skall den ned i sopnedkastet. Och så låter den svara på det. Hur du kan låta bli att förstå det är obegripligt.
Du ser inga problem med en AGI som mördar människor?

Det är 40 år gammal skåpmat inom programmering att program mördar människor och därför inget att bry sig om?

Citera
2026-05-19, 19:33
Medlem
DAGGER[X]s avatar
  • Studenterna är oroliga. Dom säger att globalt är det flera miljoner färre som söker sig till IT utbildningar eftersom unga misstänker att AI (men också Ukraina/Iran och Covid) gör att det är svårare att få jobb. Dom nämner även jurister. Jag minns att hela år 2009 passerade utan att jag såg en enda notis om AI i svenska medier utom någon enstaka skribent som ramlat över Kurzweils berömda bok på en loppis och skrev en lätt äcklad ledartext om transhumanismen. Nu pratar dom om det överallt varje dag.
  • https://www.sverigesradio.se/artikel/farre-soker-it-utbildningar-pa-grund-av-aihttps://www.sverigesradio.se/artikel/blir-allt-svarare-for-unga-att-fa-jobb-efter-sakra-utbildningar
  • GBAEvalOlika AIs får tävla om att programmera en GBA emulator, stor skillnad mellan KIMI och Claude, ryktesvis använder nu många kinesiska programmerare hellre Claude eller GPT 5.5 hellre landets egna modeller
  • https://gbaeval.com/
  • AI matematiker är inte så dumma. Snart eller redan blir det svårt att utbilda matematiker "by the book" utan att undra om dom kör sina uppsatser via Chat. För några år sen kunde dom här modellerna inte göra enkel multiplikation och addition, jag tror fortfarande gratisversionerna slarvar med sånt?
    Citat:
    But if AI mathematics continues to progress at anything like its current rate -- which is what I expect to happen -- then we will face a crisis very soon, and mathematics departments, who owe a duty of care to their students, should be urgently preparing for it.
    https://x.com/wtgowers/status/2052830948685676605https://gowers.wordpress.com/2026/05/08/a-recent-experience-with-chatgpt-5-5-pro/
  • Tävlings-programmerare och mattegeni från en hög-IQ kinesisk familj som är bombsäker på att AI kan programmera utmärkt så han har startat företaget Cognition som växer så det knakar. Han kanske borda läsa den här tråden så han förstår att AI aldrig kan programmera.
    Citat:
    Instead, Wu is more or less noiselessly building Cognition, whose flagship product is Devin, an autonomous AI software engineer that runs on its own machine and takes coding tasks, works through existing codebases, tests and debugs its own work, and produces pull requests for human review. If that sounds mind-numbingly dull, and I would tend to agree, there is a reason that Cognition is also one of the fastest-growing businesses in the history of business, doubling usage of Devin every eight weeks and hitting $445 million of revenue run rate in its first 18 months of service. In fact, there are four reasons.
  • Citat:
    First, Wu predicted earlier than most that the AI industry would converge on agents that run in the background 24/7, taking handed-off tasks like coworkers rather than autocomplete tools. Second, he saw that GPT-4-era models were already capable enough to start building those agents when the consensus was that they were still several years away. Third, when others were dubious, he believed that product-market fit for AI agents was a non-question, considering the world already spends trillions of dollars a year on “meat computers” (human software engineers).
https://colossus.com/article/scott-wu-tapes-cognition/
Citera
2026-05-19, 19:38
Medlem
Citat:
WebGL plasma shader som ändras med muspekarens position:
Va det ironi?
Har du exempel på sajt kodad i vanilla js skriven med AI
Citera
2026-05-19, 21:08
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Intressant om tidigare AI prognoser och vad som faktiskt hände sen från Astral Codex. Han prickade in GPT 2019 före nästan alla andra.
Citat:
To build intuition: suppose you walk past a geyser, and see a sign saying “This geyser last erupted 100,000 years ago”. You know nothing else about geysers. What’s the chance it will erupt in the next hour? It must be very low, right? If it erupted in the next hour, you would have walked past it 99.99999% of the way through its eruption cycle - in other words, your random sample had a higher value than 99.99999% of points. That’s not how random samples usually work! On the other hand, suppose you walk past another geyser, and see a sign saying “This geyser last erupted 10 minutes ago”. What is the chance that this geyser will erupt in the next hour? Pretty high, right? It seems like this geyser’s eruptions occur on a scale of every few minutes. When you calculate it out, your median prediction for the length of time until the next eruption should just be the number on the sign. In the same way, your median prediction for how long it should take before an entirely-mysterious trend changes shape should be the amount of time since the last change.
https://www.astralcodexten.com/p/the-sigmoids-wont-save-you Snart kommer robotarna bygga sig själva.
Citat:
This humanoid robot is unlike anything you’ve seen before. There are things that are obvious in our latest video: our Atlas® robot rotates its torso 180 degrees, squats down to lift a mini-fridge, and carries it to a lounging engineer. There are nuances that are less obvious—the robot’s full use of its arms, legs, and torso to manage a lift that a person would struggle with—and ones that don’t show up on camera at all—the speed of development and fidelity of the behavior.
https://bostondynamics.com/blog/training-a-humanoid-robot-for-hard-work/
Citat:
Va det ironi?
"Nej, AI kommer aldrig kunna göra just den grejen som JAG är bra på, den kanske kan lära sig att måla som Picasso, matematik, skriva uppsatser på en sekund, prata med tusen personer samtidigt, men aldrig det JAG är bra på. Så det så!"
Citera
2026-05-19, 21:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Va det ironi?
Du tycker att det verkar svårare att koda "en sajt" med formulär än att skriva en WebGL-shader?
Har du öht testat Claude Opus 4.7 eller Gemini?
Citera
2026-05-19, 21:23
Moderator
tobess avatar
Citat:
Definitionen exkluderar väl inte det.

Det borde räcka om en LLM klarar av att scora 100 på ett IQ-test. IQ-tester är det som finns för att avgöra intelligens.

Det skulle jag vilja påstå att det gör. Definition av en AGI är att den ska kunna tänka själva, d.v.s. i praktiken att om du sätter in den i en situation som den inte är tränad på så ska den ändå kunna tänka ut en lösning på ett problem.

LLM klarar endast sånt som den är tränad på, det är i praktiken ett sätt att pyssla ihop frekvensanalys med en stor mängd data, varken mer eller mindre.

Citat:
Men hur självständigt tänker sub IQ 100 personer då?

Där handlar det väl mer om att dom lyssnar på bekanta och gör likadant. Eller lyssnar på någon "influencer".
Hur många av de som gaggar om att vindkraft är kasst kan visa någon giltighet i det? Det klarar dom inte. Dom kan bara rapa upp vissa slagord dom lärt sig.

På vad sätt skulle det vara "bättre" än en LLM?

Om du tar en LLM som inte är tränad på t.ex. hur man löser ett pussel så kommer den inte att klara det, även om ett barn klarar av det. Hela värdet ligger i träningsdatan medan en människa (förutom de allra dummaste kanske) klarar av även sånt som de inte specifikt tränats för.

Citat:
Det håller jag med om. Men det ena utesluter inte det andra.

Inte alltid, men i det här fallet gör det nog det.

Citat:
Vet inte riktigt vad man ska med AGI till?
Tänk på någon halvkorkad person du känner till. Och så tänker du att du har 100 instanser av den personen som jobbar remote. Vad ska du nu med det till?

Det jag tänker mig kommer är mer dedicerade verktyg. T ex som Alpha-fold. (Som kan göra nytta).
Därmed är jag tveksam till wrappers. Jag tror det är ett stickspår.

Vill man t ex ha ett verktyg som höjer abstraktionsnivån för programmering, bör man ju fokusera på det. Inte blanda in en massa irrelevant kunskap om Karl XII och romaner om ditten och datten.

Om man kan få till AGI så kan den sedan iterera och till slut i praktiken bli superintelligent (ASI) eftersom det inte finns längre finns några begränsningar vad gäller hur mycket tid, energi eller saker som livslängd, hälsa och annat som påverkar människor.

Med "riktig" artificiell intelligens kan man börja ställa frågor (och förhoppnings få svar) på många frågor där människor har gått bet hittills.

Om det har riktig intelligens skulle det inte vara beroende av träningsdata på samma sätt. Precis som att de som t.ex. först kom på teorierna om kvantfysik inte hade några böcker att läsa och lära sig kvantfysik i utan de fick lov att komma på det själva. Detta är ett typiskt problem som LLM-lösningar inte kan lösa då det bara i praktiken kan ge svar på sådant som vi redan vet.
Citera
2026-05-19, 22:28
Medlem
Citat:
Du tycker att det verkar svårare att koda "en sajt" med formulär än att skriva en WebGL-shader?
Har du öht testat Claude Opus 4.7 eller Gemini?
Jag vet vad som krävs för att skriva sajter ja, så jag undrar om du kan visa någon som är skriven med AI i javascript.

Det du visade var definitivt inget åt det hållet och vad som är svårt inom programmering är inte att skriva kod. Det svåra är att skriva kod som går att underhålla och/eller refaktorera.
Citera
2026-05-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
"Nej, AI kommer aldrig kunna göra just den grejen som JAG är bra på, den kanske kan lära sig att måla som Picasso, matematik, skriva uppsatser på en sekund, prata med tusen personer samtidigt, men aldrig det JAG är bra på. Så det så!"
Vad kan du själv mer än att vräka ut text på flashback?

Jag är bra på programmering och använder AI, men jag vet dess begränsningar eller rättare sagt, vad AI inte kan
Citera
Igår, 17:25
Medlem
Citat:
Det skulle jag vilja påstå att det gör. Definition av en AGI är att den ska kunna tänka själva, d.v.s. i praktiken att om du sätter in den i en situation som den inte är tränad på så ska den ändå kunna tänka ut en lösning på ett problem.
Fast det där "tänka själv" blir alldeles för flummigt.

Man behöver något test för att avgöra.

Citat:
LLM klarar endast sånt som den är tränad på, det är i praktiken ett sätt att pyssla ihop frekvensanalys med en stor mängd data, varken mer eller mindre.
Jag kan tekniken i grunden. Det är inte det frågan handlar om.

Citat:
Om du tar en LLM som inte är tränad på t.ex. hur man löser ett pussel så kommer den inte att klara det, även om ett barn klarar av det. Hela värdet ligger i träningsdatan medan en människa (förutom de allra dummaste kanske) klarar av även sånt som de inte specifikt tränats för.
Människor behöver också träna sig på saker.

I den mån människor inte skulle kunna lära sig av andras erfarenheter så skulle de hamna på pre-stenåldersnivå.

Citat:
Inte alltid, men i det här fallet gör det nog det.
Det ser ut som tyckande.

Citat:
Om man kan få till AGI så kan den sedan iterera och till slut i praktiken bli superintelligent (ASI) eftersom det inte finns längre finns några begränsningar vad gäller hur mycket tid, energi eller saker som livslängd, hälsa och annat som påverkar människor.
Nja, varför det?
Du utgår då från att IQ kan ökas. Det kanske är sant men varifrån har du fått det?

Citat:
Med "riktig" artificiell intelligens kan man börja ställa frågor (och förhoppnings få svar) på många frågor där människor har gått bet hittills.
Så är det redan idag. Människor ställer just frågor till LLM, och får svar som de är för okunniga för att tänka ut själva.

Citat:
Om det har riktig intelligens skulle det inte vara beroende av träningsdata på samma sätt. Precis som att de som t.ex. först kom på teorierna om kvantfysik inte hade några böcker att läsa och lära sig kvantfysik i utan de fick lov att komma på det själva. Detta är ett typiskt problem som LLM-lösningar inte kan lösa då det bara i praktiken kan ge svar på sådant som vi redan vet.
Vår kollektiva kunskap idag är just en massa träningsdata. Där människor i +1000 år tränat på tidigare kunskap. Dock gick det väldigt långsamt fram till Upplysningen. Med högre levnadsstandard så har kunskap kunnat spridas och fler hjärnor tränats på det.

Med t ex reinforcement learning har alpha-fold tränats upp och kan ge svar på sådant som inte människor kan ge svar på. (Det är dock inte LLM).
Men det finns nog i sig inget hinder för att en LLM sjösätter reinforcement learning projekt som innebär att de tillsammans skapar ny kunskap.

-----------------------------------
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c4/Performance_on_benchmarks_compared_to_humans_-_2024_AI_index.jpg/1280px-Performance_on_benchmarks_compared_to_humans_-_2024_AI_index.jpg
Grafen visar olika implementationers nivå i relation med vad man kallar Human baseline. Och många har korsat den. För AGI skulle jag säga att det räcker med att de är i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in