2025-01-04, 21:00
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
I vilket forum
här :
(FB) Dubbelmordet i "Lille Helvete", Norge, 1969.
Citera
2025-01-04, 22:39
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
I vilket forum
Samhälle/kriminalhistoria
Citera
2025-01-05, 05:57
Medlem
Lislebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det finns en egen tråd om ”Lille helvete”
Här på Flashback.

Ja har lest den.Har også lagt inn en kommentar da jeg kjente til noen av de i kretsen rundt "Lille helvete".
Citera
2025-01-05, 06:04
Medlem
Lislebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Otroligt otäck historia. Stackars barn som först hamnar på barnhem, sen blir den yngsta dränkt medan den äldste klarade sig en hårsmån från döden. Undrar vilken sorts fel i huvudet en sådan galning har. Riktigt dåligt av myndigheterna att de tillät honom oövervakade dagsturer med sina barn. Med en så blodig historik borde han aldrig ha släppts ut på permis.

Ja kan ikke være uenig med deg her.Det er mange som har blod på sine hender i denne saken.Men som vanlig og i mange andre saker så gjemmer de seg bak fine stillingstitler og floskler som "vi kan bare beklage på det dypeste", "vi så det ikke komme" ,"vi tar det på dypeste alvor" osv. Aldri har jeg hørt om at noen blir stilt til ansvar utover at de får en ny stilling,gjerne i samme myndighet.

Det er mye som er råttent i Norge!
Citera
2025-01-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisleby
Natt til Søndag 13.Januar-1963 har 37år gamle R@ndi og hennes datter på 7,5år lagt seg og befinner seg i drømmeverden da helvete bryter løs i leiligheten deres i Storgaten i Fredrikstad sentrum.Hennes mann,den 35år gamle Håk0n Iv@r H3nriks3n går berserkgang med en snekkerhammer og slår ihjel begge 2.

Utover formiddagen tar drapsmannen med seg sine 2 sønner til sin mor og forteller at mor og datter fortsatt ligger å sover,dette er noe mor ikke tror på så hun går for å undersøke og får da sjokk når hun finner de to drept med hammer.Falken og politiet blir varslet og Håk0n arrestert.

Straffen blir 10 års sikring.Den første tiden er han på Gausdal før han etterhvert blir overført til Ila sikringsanstalt hvor han får lettere sikring.Etter 5år blir han overført til en institusjon i Oslo hvor han bor og jobber.Permisjoner har han innimellom,og de blir ofte brukt til å besøke sine to sønner som var 2 og 6år når de første drapene ble begått.Sønnene er på barnehjem på Østsiden.

27.November braker det løs igjen.Håk0n kommer til Fredrikstad og forteller bestyrerinnen på barnehjemmet at han skal en tur til Gamlebyen for å kjøpe klær og brus til sønnene.Han hadde hatt med sønnene på flere dagsturer før denne dagen så bestyrerinnen mistenkte ikke noe galt.Han var både høflig,stille og rolig overfor bestyrerinnen.

De kjøper brus i Gamlebyen og går ned til Glomma hvor de skal ta seg en pause.Vel nede så blir Håk0n sinnsyk og går løs på sønnene med en av brusflaskene før han tilslutt hiver dem i elven.Glomma er iskald i November så den yngste gutten som nå er 8år kommer seg aldri opp og drukner.Den eldste klarer å karre seg opp og springer skrikende opp i Gamlebyen med Håk0n hakk i hæl.Her blir han reddet av to kommunearbeidere.Da var den sinnsyke Håk0n iferd med å slå men kommunearbeiderne fikk stoppet han.

Politiet arresterte han på Fredrikstad togstasjon,da var han helt apatisk.Han ble dømt til livstid sikring og ble sterkt medisinert resten av sin levetid.Bortsett fra en periode i 1981 hvor han rømte fra Gaustad og ble arrestert i Sandefjord,var Håk0n bak lås og slå.

En meget farlig person trakk sine siste åndedrag i September.1990.Håk0n ble 62år.

Noen som har hørt om denne,totalt gale person?Hans eldste sønn lever muligens enda og er da 67-68år.Håper det har gått bra for han i livet.Litt av en bagasje å ta med seg videre inn i voksenlivet.

https://www.nb.no/items/39f7a0415a643bf1cc0292406a832175?page=23&searchTex t="håkon ivar henriksen"
Bilde av Håk0n.

Så de tyckte det var en jättebra idé att mördaren skulle ha obevakade permissioner med ensamt ansvar för två barn vilkas syster och mor han dräpt…🙄
Snacka om att gambla med barns liv och säkerhet.

Var väl ett sorgligt exempel på den tidens liberala
vindar i psykvården (borde ju börjat nånstans där…68-revolutionen osv).
Det fick ju liknande konsekvenser i Sverige vid ungefär samma tid, pga att mördare släpptes ut efter något års ”psykvård”.
Bl.a. han som mördade en liten flicka (Lena?) och en kvinna…
Citera
2026-05-19, 21:00
Medlem
Hei. Min far var en av kommunearbeiderne som reddet den andre av sønnene i Gamlebyen. Jeg har flere avisklipp og historier om dette fra min far. Laila
Citera
2026-05-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laila2
Hei. Min far var en av kommunearbeiderne som reddet den andre av sønnene i Gamlebyen. Jeg har flere avisklipp og historier om dette fra min far. Laila
Dette var et svar til @Lisleby
Citera
2026-05-19, 23:18
Medlem
Lislebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laila2
Dette var et svar til @Lisleby
Legg gjerne ut hvis du har mulighet! Faren din reddet liv den dagen👍🙂
Citera
2026-05-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
här :
(FB) Dubbelmordet i "Lille Helvete", Norge, 1969.
Den handlar om ett annat fall? Några fyllon som mördades?
Citera
2026-05-22, 09:37
Medlem
Intervju med överlevande sonen:
https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/9K8VM/hvorfor
Betalvägg tyvärr! Nån som kan klistra in texten här?
Citera
2026-05-22, 14:45
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Den handlar om ett annat fall? Några fyllon som mördades?
Dubbelmordet i Lille-Helvette var ett mord på två fyllon, men har du något datum på fallet du tänker på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in