2026-05-19, 19:47
Medlem
Jag tycker det är skrämmande att läsa om hur dåliga vårdfacken är och arbetsvillkåren för de i vårdyrket.
Jobbar ens facken för arbetarna?

Här är några exempel:

https://www.mitti.se/nyheter/vardpersonal-far-inte-byta-om-pa-arbetstid--kraver-andring-6.3.363066.a22886e375

"I dag börjar sjukvårdspersonalen sina arbetspass genom att stämpla in sig på sina respektive avdelningar. Då förväntas de vara ombytta så att de kan lösa av sina kollegor.
Kruxet, menar Vårdförbundet, är att personalen inte är garanterade ett omklädningsrum som nödvändigtvis ligger i anslutning till den egna avdelningen. I stället tilldelas man ett skåp som finns ledigt vid tillfället man tar anställning på sjukhuset.
– Då kan man ha en transportsträcka från omklädningsrummet till den fysiska arbetsplatsen på 10–15 minuter, enkel väg. Då är det inte ens inräknat tiden det tar att hämta ut sina arbetskläder och sedan byta om, säger André Harmgardt."

En annan sak är sovande Jour.
“Sovande jour” innebär att en personlig assistent måste sova hemma hos brukaren och vara redo att hjälpa till direkt under natten om något händer. Assistenten får inte lämna arbetsplatsen och kan bli väckt flera gånger, men ändå räknas inte hela natten som arbetstid. Det märkliga är att man alltså kan vara bunden till jobbet en hel natt utan full lön. I många andra branscher betyder jour att du faktiskt är ledig tills du blir inkallad.

Hemtjänsten har också blivit ett märkligt system. Personalen kör mellan brukare minutplanerat utan att det verkar finnas marginal för trafik, väglag, parkering eller ens korta pauser. Scheman görs som om människor vore robotar och verkligheten alltid fungerade perfekt. Samtidigt pratas det om stress, sjukskrivningar och personalbrist, men väldigt lite verkar handla om grundproblemet: att planeringen ofta är helt orealistisk från början.

Hur jobbar facken? Detta hade aldrig tolererats i t.ex byggbranchen eller i industrin. Varför kan de inte strejka? Är det bara för att det är vårdyrke och människor blir lidande? Skit i det och strejka säger jag! Vad säger ni?
Citera
2026-05-19, 20:03
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Hur jobbar facken? Detta hade aldrig tolererats i t.ex byggbranchen eller i industrin. Varför kan de inte strejka? Är det bara för att det är vårdyrke och människor blir lidande? Skit i det och strejka säger jag! Vad säger ni?
Vet du ens hur det är i byggbranschen eller industrin? Där får du normalt inte betalt för att byta om eller duscha. Vårdfacken har inte heller så stora möjligheter att gå ut i storstrejk då den snabbt skulle anse samhällsfarlig.
Citera
2026-05-19, 20:04
Medlem
Citat:
Detta hade aldrig tolererats i t.ex byggbranchen eller i industrin.
Hur fungerar det inom andra branscher där man måste vara ombytt? Stämplar man in innan man sätter på sig arbetsskor och arbetskläder på byggen? Och hur är det inom livsmedelsindustrin, där måste man också vara ombytt.
Citera
2026-05-19, 20:08
Medlem
Två olika fack. Vårdförbundet och Kommunal.

Frågan om klädbyte var uppe vid förra förhandlingen. Medlemmarna prioriterade i stället erbjudandet om 200% tillägg vid OB-natt och övertid.

Personliga assistenter som har jour jobbar dygnspass. 25% lön när de sover under jouren. Blir de väckta för en insats, så är det en timmes ordinarie betalning + OB som gäller. Även om insatsen bara tar 5 min.

Skillnaden inom industrin är att du i princip kan byta om hemma. Inom vården råder det som kallas för Basala hygienrutiner. Smitta får inte spridas, och alla kläder som använts under dagen måste tvättas och nya plockas för nästa dag. Du får inte heller tvätta dina kläder hemma.
Citera
2026-05-19, 20:14
Medlem
Citat:
Jag tycker det är skrämmande att läsa om hur dåliga vårdfacken är och arbetsvillkåren för de i vårdyrket.
Jobbar ens facken för arbetarna?

Tankevurpan man ofta gör är att inte förstå att "facket" inte jobbar för arbetarna, utan att arbetarna ÄR facket.
I dagens läge när arbetarna inte organiserar sej i tillräckligt hög grad blir dom svaga.
Vore bra om man kunde börja tala om svartfötter, strejkbrytare & lönedumpare, utan att bli skylld för att vara kommunist, rasist eller allt möjligt...
Citera
2026-05-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vet du ens hur det är i byggbranschen eller industrin? Där får du normalt inte betalt för att byta om eller duscha. Vårdfacken har inte heller så stora möjligheter att gå ut i storstrejk då den snabbt skulle anse samhällsfarlig.
Jobbat inom bygg i ca 20 år. Aldrig varit ett problem. Men vi hade en som hade kollat upp att om man inte hade dusch på arbetsplatsen fick man lämna 20min tidigare. Typ.
Citera
2026-05-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Två olika fack. Vårdförbundet och Kommunal.

Frågan om klädbyte var uppe vid förra förhandlingen. Medlemmarna prioriterade i stället erbjudandet om 200% tillägg vid OB-natt och övertid.

Personliga assistenter som har jour jobbar dygnspass. 25% lön när de sover under jouren. Blir de väckta för en insats, så är det en timmes ordinarie betalning + OB som gäller. Även om insatsen bara tar 5 min.

Skillnaden inom industrin är att du i princip kan byta om hemma. Inom vården råder det som kallas för Basala hygienrutiner. Smitta får inte spridas, och alla kläder som använts under dagen måste tvättas och nya plockas för nästa dag. Du får inte heller tvätta dina kläder hemma.
Nu minns jag inte riktigt. Men jag fick först höra om det r frugan jobbade med det runt 2012. Då spelade det ingen roll om de inte fått sova alls.
Citera
2026-05-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur fungerar det inom andra branscher där man måste vara ombytt? Stämplar man in innan man sätter på sig arbetsskor och arbetskläder på byggen? Och hur är det inom livsmedelsindustrin, där måste man också vara ombytt.
Jag har jobbat inom bygg i ca 20 år men aldrig reflekterat över det.
Men kräver jobbet speciell klädsel som man inte går runt med på fritid så borde det ju ingå i arbetstiden. Tänk en som jobbar asbestsanering eller liknande. Ska han dra på sig allt på fritiden?
Eller liksom vården. Speciella kläder. Det hör till jobbet. Alltså inget man kan förväntas ta på sig på fritiden.
Citera
2026-05-19, 20:40
Medlem
Citat:
Jag har jobbat inom bygg i ca 20 år men aldrig reflekterat över det.
Men kräver jobbet speciell klädsel som man inte går runt med på fritid så borde det ju ingå i arbetstiden. Tänk en som jobbar asbestsanering eller liknande. Ska han dra på sig allt på fritiden?
Eller liksom vården. Speciella kläder. Det hör till jobbet. Alltså inget man kan förväntas ta på sig på fritiden.
Håller verkligen med, trodde såklart att man bytte om, ifall det krävs speciella kläder, på arbetstid.

Hur tusan kan Vårdfacket och Kommunal inte fått igenom det? Självklart har de få medlemmar om de är så svaga.
Citera
2026-05-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easydor
Tankevurpan man ofta gör är att inte förstå att "facket" inte jobbar för arbetarna, utan att arbetarna ÄR facket.
I dagens läge när arbetarna inte organiserar sej i tillräckligt hög grad blir dom svaga.
Vore bra om man kunde börja tala om svartfötter, strejkbrytare & lönedumpare, utan att bli skylld för att vara kommunist, rasist eller allt möjligt...
Ligger något i det du säger. Aldrig varit med i något fack. Har haft lyxen att kunna byta jobb eller arbetsgivare om jag inte varit nöjd. Men alla har ju inte den lyxen.
Citera
2026-05-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Håller verkligen med, trodde såklart att man bytte om, ifall det krävs speciella kläder, på arbetstid.

Hur tusan kan Vårdfacket och Kommunal inte fått igenom det? Självklart har de få medlemmar om de är så svaga.
Kan det ha att göra med att det är kvinnodominerade yrken? Både arbetare och chefer?
Eller att facken är tätt knutna till politikerna som styr. De måste pressa för att hjälpa politikerna att klara budgetar?
Citera
2026-05-19, 21:02
Medlem
Citat:
Kan det ha att göra med att det är kvinnodominerade yrken? Både arbetare och chefer?
Eller att facken är tätt knutna till politikerna som styr. De måste pressa för att hjälpa politikerna att klara budgetar?
Medlemmarna hos Kommunal och Vårdfacket arbetar nästan uteslutande i yrken som har med välfärden att göra, det de arbetar med finansieras av skatter, i alla fall i slutändan. Även om det finns vinstdrivande företag som åtar sig uppdragen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in