2026-05-19, 14:48
Medlem
.Mlyric.s avatar
Dessa aktiviteter verkar inte vara till någon hjälp för arbetslösa ändå.
Citera
2026-05-19, 14:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var på tiden. Det är inte klokt att det har varit så slappt som det har varit. Jag vet folk som typ bara går några dagar på sina aktiviteter, sedan meddelar de sin handläggare att "det här kändes inte rätt" och då får de "vara ifred" ett halvår igen innan Arbetsförmedlingen gör ett nytt försök. Dessa personer har gjort en livsstil av att leva på A-kassa eller något annat bidrag, och bara uppfylla minimikraven hos Af.
Håller med. Antingen anstränger man sig, utbildar sig, söker jobb, eller så får man försöka överleva på egna pengar och inte på bidrag.
Citera
2026-05-19, 14:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Fast nu idag sänks akassan med tiden för alla så ingen tjänar något på att slappa och tro man kan leva fett men visst jag förstår att dom gör detta vilket är bra men att tro att tvinga i tiotusentals arbetslösa att börja studera något lär inte fungera om jobben inte finns när vi nu redan idag har rekordmånga arbetslösa akedemiker..

Kommer bli svårt att leva för många när deras ersättning kommer hamna under riksnormen för att klara sig.
A-kassan var inte oändlig innan heller vad jag vet. Dessutom sänktes den väl även då efter ett visst antal arbetslösa dagar?
Citera
2026-05-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Många som som jobbar heltid, eller nära heltid, med den allra lägsta lönenivån har en lägre inkomst än dom flesta som går på A-kassa.
Så många bidragsförsörjda har faktiskt en bättre ekonomi än dom sämst betalda arbetarna, dessutom slipper dom kostnader relaterade till att sköta sitt arbete, som t ex resor.

Hur fan tänker du när du tar upp "semester, "dyra abonnemang" och "kostsamma nöjen" ?
Semester har du varje dag, till skillnad från en lågavlönad arbetare som knappast heller har råd med annan lyxkonsumtion du nämner, trots att den är tvingad att gå till ett arbete varje dag.

Det här inlägget avslöjar din inställning, att du ska ha det minst lika bra som någon som förvärvsarbetar trots att du inte gör det.
Var tänker du att motivationen till att ta ett arbete ska komma från, om man har det lika bra eller bättre utan att arbeta?
Vet inte om du är bara dum och okunnig eller svagbegåvad? En långtidsarbetslös går inte på A-kassa utan aktivitetsbidrag. Ersättningen sänks bit för bit hela tiden, även tidigare. Den stoppade dock vid ett läge som kanske var halva ens tidigare lön. Då ska man även komma ihåg att det inte är ständig höjning vart år som för anställda. Men nu sänks den ordentligt var 100 dag. Är väl nere på socialbidragsnivå nu eller lägre.

Visade bara att jag fått anpassa mig och skala av så mycket kostnader jag kunnat för att klara mig. Man ska även komma ihåg att även arbetslösa behöver nya saker ibland och inte minst kläder. Semester är när man kan bryta med vardagen och inte tänka på alla krav och bekymmer. Eller du tycker att arbetslösa aldrig får ha det bra, göra något roligt och umgås med vänner?
Citera
2026-05-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Många som som jobbar heltid, eller nära heltid, med den allra lägsta lönenivån har en lägre inkomst än dom flesta som går på A-kassa.
Så många bidragsförsörjda har faktiskt en bättre ekonomi än dom sämst betalda arbetarna, dessutom slipper dom kostnader relaterade till att sköta sitt arbete, som t ex resor.

Hur fan tänker du när du tar upp "semester, "dyra abonnemang" och "kostsamma nöjen" ?
Semester har du varje dag, till skillnad från en lågavlönad arbetare som knappast heller har råd med annan lyxkonsumtion du nämner, trots att den är tvingad att gå till ett arbete varje dag.

Det här inlägget avslöjar din inställning, att du ska ha det minst lika bra som någon som förvärvsarbetar trots att du inte gör det.
Var tänker du att motivationen till att ta ett arbete ska komma från, om man har det lika bra eller bättre utan att arbeta?

Din argumentation visar väl snarare att lönerna är löjligt låga?

Att en person som jobbar heltid får ut en lön som bara precis gör det möjligt att hålla näsan över vattnet så att man kan fortsätta komma till jobbet en månad till, är inte värdigt.
Citera
2026-05-19, 15:06
Medlem
Svar nej och jag är inskriven.
Citera
2026-05-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Dessa aktiviteter verkar inte vara till någon hjälp för arbetslösa ändå.
Nej, har själv varit på några visst man kanske kommer ut och är social men annars är utbildning det bästa man kan göra.
Citera
2026-05-19, 15:22
Medlem
Alla som deltar i jobb och utvecklingsgarantin har fått brevet. Detta påverkar människor som redan gått rusta och matcha och hamnat hos nån handläggare igen Har man A-kassa så är man utanför deras radar och blir inte uppmanad till såna saker. Slarvar man med aktivitetsrapportering dock blir det avdrag direkt istället för varning.
Citera
2026-05-19, 15:33
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Hej jag fick både på Kivra och på mina sidor på arbetsförmedlingen följande brev har ni arbetslösa också fått det ??

Ändrade regler för dig som deltar i Arbetsförmedlingens program

Vi vill uppmärksamma dig på att regeringen har beslutat om skärpta regler från 1 juni. Du behöver inte göra något med anledning av meddelandet utan det är endast en information till dig för att du ska veta vad som gäller.

De ändrade reglerna innebär att du kan bli tillfälligt utan ersättning direkt om du inte deltar i ditt program. Om du har fått en obligatorisk aktivitet i handlingsplanen att söka utbildning och inte gör det, kan du också bli utan ersättning direkt. Under Min planering kan du se vilka aktiviteter du har.

Reglerna ändras för att fler ska söka sig till utbildning och delta i sina program eftersom det ökar möjligheten att få jobb. Därför är det viktigt att du deltar i ditt program och söker utbildning om vi har uppmanat dig att göra det.

Det här gäller bara om du har obligatoriska aktiviteter i din planering. Har du det? Jag har bara "rekommenderade" i min.

Om du inte vill studera och ändå har fått en uppmaning till det, sök nån utbildning med höga krav som du absolut inte kommer in på. Sen vid nästa avstämning med AF berättar du bara att du tyvärr inte kom in på t.ex. läkarprogrammet, men du har förstås gjort "allt du har kunnat."

Precis som det framgår i brevet från AF så är det högerregeringen som beslutat om dessa skärpta regler. Syftet är förstås att sparka ut så många arbetslösa som möjligt för att siffertrixa inför valet. Därför är det extremt viktigt att inte ställa upp på det och tillämpa lite civil olydnad istället. Skicka bluffansökningar till jobb, mygla med allt som går att mygla med och försök njuta av sommaren så länge, i väntan på höstens regeringsskifte. När en ny regering är på plats och vi får en riktig arbetsmarknadspolitik med rimliga förutsättningar, så kan vi ta nya friska tag och kavla upp ärmarna igen.

Ibland är det viktigaste jobbet man kan göra att inte göra något jobb alls.

Styrkekram! 😎
Citera
2026-05-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Din argumentation visar väl snarare att lönerna är löjligt låga?

Att en person som jobbar heltid får ut en lön som bara precis gör det möjligt att hålla näsan över vattnet så att man kan fortsätta komma till jobbet en månad till, är inte värdigt.

Vad är din lösning på problemet? De som har en lön som knappt täcker deras utgifter är sällan såna som la ner sin själ i ungdomsåren för att plugga. De var ganska kaxiga i sen tonår då de hade ett jobb som gav fan så mycket mer än deras klasskompisar som pluggade vidare via CSN. Nu har klasskompisarna i regel betydligt högre lön. Tycker du det är fel?

Det rådet jag ger till en lågavlönad är ju helt enkelt att söka andra jobb som ger högre betalt. Och de som inte har ett jobb alls så är det väl bara att försöka bredda sig tills man får ett jobb.
Eller tycker du att vi som slet lite i ungdomen ska betala för alla som valde en lättare väg då?
Citera
2026-05-19, 15:36
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Ökar chanserna till jobb om man går på ”program”? Jag är skeptisk.

Jag är också skeptisk.
Det finns redan hundra tusentals människor utan arbete i det här landet.

Och mer kommer det att bli.
Hälften av alla jobb kommer AI ta hand om.
Citera
2026-05-19, 15:43
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vet inte om du är bara dum och okunnig eller svagbegåvad? En långtidsarbetslös går inte på A-kassa utan aktivitetsbidrag. Ersättningen sänks bit för bit hela tiden, även tidigare. Den stoppade dock vid ett läge som kanske var halva ens tidigare lön. Då ska man även komma ihåg att det inte är ständig höjning vart år som för anställda. Men nu sänks den ordentligt var 100 dag. Är väl nere på socialbidragsnivå nu eller lägre.

Visade bara att jag fått anpassa mig och skala av så mycket kostnader jag kunnat för att klara mig. Man ska även komma ihåg att även arbetslösa behöver nya saker ibland och inte minst kläder. Semester är när man kan bryta med vardagen och inte tänka på alla krav och bekymmer. Eller du tycker att arbetslösa aldrig får ha det bra, göra något roligt och umgås med vänner?
Semester är något som en arbetande får för att kunna återhämta sig för att orka arbeta, inget som en arbetslös självklart har tillgång till. Man avsätter ca 12-13% av sin inkomst för att har råd med semester (vara ledig utan att lönearbeta). Har du inte en lön från förvärvsarbete finns inget att avsätta, däremot är du ju ledig om du inte arbetar och har ändå din försörjning.

Under ett långt arbetsliv har jag varit arbetslös i perioder ett flertal gånger, även om villkoren var bättre förr så var det långt ifrån någon lyxtillvaro då räntor på lån och alla andra räkningar anpassade till en arbetsinkomst ändå ska betalas.

Att umgås med vänner och bekanta och göra roliga saker har aldrig inneburit någon högre kostnad, man väljer ju aktivitet efter vad man har råd med. Dessutom kan man ju anses som en tillgång för att t ex anordna en fest, om vännerna arbetar och har mindre tid/möjlighet att delta i förberedelser.

Så nej jag missunnar inte någon arbetslös att "ha det bra, göra något roligt och umgås med vänner", men jag ser inte heller att pengar måste vara en självklar förutsättning för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in