Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Vet inte om du är bara dum och okunnig eller svagbegåvad? En långtidsarbetslös går inte på A-kassa utan aktivitetsbidrag. Ersättningen sänks bit för bit hela tiden, även tidigare. Den stoppade dock vid ett läge som kanske var halva ens tidigare lön. Då ska man även komma ihåg att det inte är ständig höjning vart år som för anställda. Men nu sänks den ordentligt var 100 dag. Är väl nere på socialbidragsnivå nu eller lägre.
Visade bara att jag fått anpassa mig och skala av så mycket kostnader jag kunnat för att klara mig. Man ska även komma ihåg att även arbetslösa behöver nya saker ibland och inte minst kläder. Semester är när man kan bryta med vardagen och inte tänka på alla krav och bekymmer. Eller du tycker att arbetslösa aldrig får ha det bra, göra något roligt och umgås med vänner?
Semester är något som en arbetande får för att kunna återhämta sig för att orka arbeta, inget som en arbetslös självklart har tillgång till. Man avsätter ca 12-13% av sin inkomst för att har råd med semester (vara ledig utan att lönearbeta). Har du inte en lön från förvärvsarbete finns inget att avsätta, däremot är du ju ledig om du inte arbetar och har ändå din försörjning.
Under ett långt arbetsliv har jag varit arbetslös i perioder ett flertal gånger, även om villkoren var bättre förr så var det långt ifrån någon lyxtillvaro då räntor på lån och alla andra räkningar anpassade till en arbetsinkomst ändå ska betalas.
Att umgås med vänner och bekanta och göra roliga saker har aldrig inneburit någon högre kostnad, man väljer ju aktivitet efter vad man har råd med. Dessutom kan man ju anses som en tillgång för att t ex anordna en fest, om vännerna arbetar och har mindre tid/möjlighet att delta i förberedelser.
Så nej jag missunnar inte någon arbetslös att "ha det bra, göra något roligt och umgås med vänner", men jag ser inte heller att pengar måste vara en självklar förutsättning för detta.