Citat:
Ursprungligen postat av
auto-fellatio
Det här är ju ganska intressant att Europa gör maskinerna och Asien fabrikerna.
Vad är det som hindrar Europa från att tillverka? Vad är det som behövs mer om man faktiskt gör maskinerna?
Designen av chipet är en konstform i sig som tagit decennier att förfina och mängder av briljanta PhD:s som är utspottade från Stanford, MIT och Cal Teck har under en lång tid lärt sig allt om detta vetenskapsområde.
Grejjen är ju den att ska Europa ta fram en egen design och göra ett eget chip i en egen fabrik så ska det chippet inte bara fungera. Det ska konkurrera och vara bättre än senaste top tier befintligt chip!
Annars är projektet precis lika kommersiellt dött som den svenska datorn ABC 80 var.
Ett nytt Northvolt blir det då helt enkelt efter man bränt sisådär några hundra miljarder.
Euclyd kan möjligen lyckas med det som de gör och göra speciallösning för en eller ett par installationer som drar nytta av att få chip enligt en exakt spec som är perfekt för dem, men att göra ett nytt H200 som ska dominera allroundaffärer världen över är minst sagt en utmaning och det är här det tyvärr börjar bli lite tveksamt igen-
Euclyd har inte tillverkat ett enda chip. Det är en pitchdeck-produkt som lovar otroligt mycket bara man får 100 miljoner euro till att sätta sprätt på. (eller för att vara ännu mer based: för 100M eur så säger de att de kan ta fram prototypen. Gissa då vad fabriken kostar sen?).
Skulle de dra sin pitch för mig skulle jag säga "show me the silicon" innan jag öppnade plånboken.