2026-05-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det finns mycket bra verktyg för att jobba på självkänslan.

Du skulle kunna ha ett visst behov av att frikoppla dig från din historik samt analytiska tankar och betrakta den psykiska ohälsan mer separat, lite utifrån, som ett konkret biologiskt problem. Försök göra en objektiv beskrivning av det nuvarande tillståndet. Vilken input behöver ditt system för att lära in mer hälsosamma reaktioner? Att känna att man är oduglig och värdelös är sällan korrekt. Det är förmodligen gamla tankemönster som varit eller förefallit nödvändiga för överlevnad tidigare. Utifrån hur du skriver så syns tydligt både att du mår dåligt och att du inte alls är totalt oduglig.

Man kan också ha en parallell process med att bearbeta det gamla, gå igenom traumatiska minnen, tillåta sig känna känslor. Självklart kan det finnas en del att ta igen på den fronten. Meditation/mindfulness kan vara ett stöd i båda processerna.

Som vanligt kommer många inlägg i stil med "ryck upp dig och sluta gnäll" samt "du behöver finna religion". Båda kategorierna är uppenbart bullshit som är bäst att ignorera.

Beroende på hur öppensinnig du är finns det kemiska preparat som kan underlätta.
Ville bara påpeka att ett andligt förhållningssätt till livet är en del av den religiösa övertygelsen, där bön och/eller meditation ses som ett naturligt inslag. Tyvärr förväxlas ju religion idag gärna med islamistisk fundamentalism eller annan galenskap.

Det kan vara klokt att förstå de existentiella bitarna i vad som historiskt har hjälpt människor världen över genom alla tider. Det är trots allt en form av tro om man ska utgå från sådan terminologi; en tro på att ens existens inte är meningslös, utan fyller ett syfte och en funktion. I ett sådan perspektiv finns inte utrymme för självömkan, självhat och självmordstankar.
Citera
2026-05-19, 10:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThielSerDig
Ja ni fattar. Det är en del av min dagliga rutin att vara ett totalt klantarsle.

Jag har två psykiskt sjuka föräldrar som var mellan 39 och 44 när de skaffade mig. Jag blev fosterhemsplacerad när jag var 3. Är det därför jag inte kan lyckas med något i livet? Vad jag än gör blir det skit. Jag gör bara bort mig. Jag har haft ett porrberoende sedan tonåren också. Jag har aspergers. Jag har varit olyckligt kär två gånger i två olika kvinnor (en jämnårig och en dubbelt så gammal som mig själv ) som jag aldrig skulle ha förpestat tillvaron för med min äckliga existens. Jag är en vandrande jävla huvudvärk för alla i min omgivning.

Jag känner mig väldigt kall, avlägsen och nonchalant emot andra också. Jag känner mig väldigt självisk och empatilös emellanåt.

Min diagnos medföljer även en massa knäppa specialintressen i allt från politik till fucking sportresultat (). Men jag är liksom inte aktiv inom något jag snöar in mig på. Jag bara läser en massa skit om något utan att delta i något pga social fobi.

Jag önskar att jag aldrig funnits. Jag har inte förbättrat denna värld på något sätt med min existens. Jag vet att nästan ingen i mina släkter (biologiska och foster alltså) egentligen gillar mig särskilt mycket. De har bara tolererat mig. Och jag klandrar dem inte. Men en sak jag klandrar dem för är att de aldrig är ärliga om det.

Jag är ett missfoster. Jag var ett misstag. Jag är vedervärdig och patetisk. Jag vill själv inte finnas. Jag borde inte finnas. Men jag är för feg för att avsluta mitt meningslösa liv.
Se det så här i stället: Du är inte korkad, du kan uttrycka dig väl i skrift. Tänk på alla de som har IQ runt 85 och som knappt kan skriva. Du är duktigare än alla de människorna. Kanske en miljard människor på den här planeten. Du lever dessutom i ett bra samhälle där du kan leva ganska bekvämt trots dina svårigheter. I Afghanistan hade du kanske inte levt nu.

Du kan också se livet som en utmaning från och med nu. Som ett spel. Du fick hard mode från början med de föräldrarna, men det betyder inte att du kan klara spelet än då. Gå i terapi och kämpa på, det kan bli bättre och det blir bättre om du försöker.
Citera
2026-05-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Mitt första tips till dig är att sluta se dig som ett sådant jävla offer. Finns människor som tar sig igenom så otroligt sjuka saker. Du är född i Sverige och lever under den bästa tidsepoken någonsin. Njut av livet. Det är en gåva. Du kan göra precis vad du vill. Sluta tramsa.
Vi lever i en verklighet där snart var femte person knaprar läkemedel i någon form, inte sällan p.g.a. en påstådd diagnos. Man kan verkligen fråga sig om det är synonymt med ett välfärdssamhälle när saker och ting (t.ex. brist på reell fattigdom) hade kunnat förvaltas så mycket bättre.
Citera
2026-05-19, 11:07
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Nej. Evolutionen hatar mig. Och det med all rätt. Jag hatar mig.

Ja. Mycket är bortom min kontroll. Jag kan inte välja mina föräldrar tex. Men mycket som gått snett för mig är mitt egna ansvar också.

Å andra sidan har jag haft en jävla tur också. Jag har liksom snubblat mig genom allt sas. Men jag har aldrig riktigt suttit i skiten ekonomiskt eller så. Jag känner mig så äcklad av mig själv för jag tycker inte att jag förtjänar den turen och barmhärtigheten från samhället (som fortfarande ärrat mig på andra sätt).

Det är komplicerat. Väldigt komplicerat.

Det finns en anledning till att vindrutan är stor och när du ska titta bakåt är spegeln liten. Du måste börja hitta någon slags acceptans i det som varit. Sörja det. Så att du kan blicka framåt. Du ska få en floskel till, om man ska äta upp en elefant måste man ändå göra det tugga för tugga.

Finns det något som du verkligen gillar och som gör dig glad? Kan du rikta ditt fokus på det?

Det som är gemensamt för alla de som "lyckats" är att de inte varit rädda för att misslyckas. Det är lite i den zonen där det är lite obekvämt och jobbigt som möjligheterna finns.

Du är också väldigt hård mot dig själv. Tänk dig att du har en kompis. Lägg allt som hänt på kompisen och fundera på hur du känner inför kompisen. Hade du tyckt att denne var ovärdig allt?
Citera
2026-05-19, 11:08
Medlem
Låter som att du skulle passa bra i skogen.
Fråga samerna om dom behöver hjälp.

Så kan du bo i en tipi och ha hand om renar.

Det e enkelt
Bara ge dom mat och klappa dom lite.

Då kommer du bort från alla människor.
I naturen känner alla sig normal
Citera
2026-05-19, 11:13
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Nej. Evolutionen hatar mig. Och det med all rätt. Jag hatar mig.

Ja. Mycket är bortom min kontroll. Jag kan inte välja mina föräldrar tex. Men mycket som gått snett för mig är mitt egna ansvar också.

Å andra sidan har jag haft en jävla tur också. Jag har liksom snubblat mig genom allt sas. Men jag har aldrig riktigt suttit i skiten ekonomiskt eller så. Jag känner mig så äcklad av mig själv för jag tycker inte att jag förtjänar den turen och barmhärtigheten från samhället (som fortfarande ärrat mig på andra sätt).

Det är komplicerat. Väldigt komplicerat.

On du fortsätter att intala dig dessa saker, så kommmer du att uppleva ditt liv så. Vänd på det vettja!
Citera
2026-05-19, 12:13
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Sluta med det här nu. Jag ser inte mig själv som ett offer. Jag ser mig själv som en börda och styggelse. Ska det verkligen vara så här svårt att lära sig skillnaden? Du är ju inte den enda som dragit det här kortet på mig.

Verkar vara en typisk svensk jante grej det här. "Du leker bara offer för att du mår dåligt och inte gillar dig själv". Va? Det är som att det är inprogrammerat i många av er. Som någon sorts reflex. Det är så bisarrt.

Och så det gamla svamlet om att vi lever i den bästa eran någonsin. Är du påtänd? Bara för att jag inte lever i en krigszon eller svälter betyder det inte att Sverige 1993-2026 är den utopi där allt är möjligt för en och enhörningar hoppar omkring och pruttar ut regnbågar som du vill göra gällande.

Det här svamlet vittnar ju bara om medelklass som sitter i sin bubbla och vill förminska och relativisera alla problem och trauman som finns även i ett välfärdssamhälle. Det är så ignorant.

Känns snarare som du inte vill ta åt dig av vad folk säger. Vi lever i en tid där någon som föds in i ett samhälle i väst kan göra vafan hen vill. Alla dörrar är öppna. Att du väljer att inte förvalta vad dina förfäder dog för är bara sorgligt.
Citera
2026-05-19, 12:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag känner mig väldigt kall, avlägsen och nonchalant emot andra också. Jag känner mig väldigt självisk och empatilös emellanåt.
Det här är något du måste jobba med och det är hoppfullt att du ser det och ogillar det
Citera
2026-05-19, 12:30
Medlem
Är väl lika misslyckad som dig. Utåt sett är jag en loser med stort L. Och har alltid varit. Idag är jag okej med att vara en person som inte lyckades med det traditionella.

Det finns andra vägar att vandra än den som dom flesta går. Ser att jag var annorlunda från start och alltid letat i utkanterna och velat ha svar på dom stor frågorna. Om det finns några svar vet jag ej och vad dom i sådana fall skulle vara.
Citera
2026-05-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Känns snarare som du inte vill ta åt dig av vad folk säger. Vi lever i en tid där någon som föds in i ett samhälle i väst kan göra vafan hen vill. Alla dörrar är öppna. Att du väljer att inte förvalta vad dina förfäder dog för är bara sorgligt.

Nej vi kan inte göra vad fan vi vill. Men du verkar ju vara avskärmad medelklass som inte begriper att alla inte har samma förmåner som du. Jag har också vissa förmåner som diagnosbarn men inte fan är jag lyckligare för det. Jag känner mig snarare äcklad utav att ha blivit daltad med.
Senast redigerad av ThielSerDig 2026-05-19 kl. 13:04.
Citera
2026-05-19, 12:51
Medlem
Citat:
Nej vi kan inte göra vad fan vi vill. Men du verkar ju var avskärmad medelklass som inte begriper att alla inte har samma förmåner som du. Jag har också vissa förmåner som diagnosbarn men inte fan är jag lyckligare för det. Jag känner mig snarare äcklad utav att ha blivit daltad med.
Hur vet du ens att denna diagnos existerar och utgör ett hinder för dig att må bra? Uppriktig fråga. Jag är väl insatt i dagens diagnossystem, som numera sägs omfatta närmare 15 % av befolkningen.
Citera
2026-05-19, 12:52
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Nej vi kan inte göra vad fan vi vill. Men du verkar ju var avskärmad medelklass som inte begriper att alla inte har samma förmåner som du. Jag har också vissa förmåner som diagnosbarn men inte fan är jag lyckligare för det. Jag känner mig snarare äcklad utav att ha blivit daltad med.

Jag är snarare en person som levt både högt och lågt. Bott på många ställen, gjort många saker och rest jävligt mycket. Testat det mesta och träffat mycket människor. Snarare du som verkar avskärmad från verkligheten i en bubbla av ditt dåliga mående och offermentalitet.

Du är kaptenen av din egna skuta. Du kan göra vad du vill. Sluta stå ivägen för vad som kan vara en underbar tillvaro! Det börjar med DIG! Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in