2026-05-19, 11:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Varje brev jag fått från arbetsförmedlingen så står det det kan påverka din ersätttning varje brev varje informations brev så hotar dom med avstämningar och indragen ersättning är det deras viktigaste huvud uppgift att göra så ?

Nä men det verkar ju som att de måste göra det ännu mer och ännu hårdare eftersom det fortfarande är så vanligt att folk smiter undan och gnyr.
Citera
2026-05-19, 12:00
Medlem
Dbloodss avatar
Bra, det krävs hårdare tag mot arbetslösheten.
Det finns 94.000 lediga jobb i skrivande stund bara på platsbanken, finns betydligt fler än så genom andra kanaler.
Det är bara att utbilda sig eller skola om sig om man inte lyckas landa en anställning.
Citera
2026-05-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Regeringen vill ha kompetens till att springa på vikariat och usla timanställningar.
Började själv med timanställning som sedan övergick till fast arbete så någonstans måste man börja.

Hoppas på att det blir ett slut med bidragssverige, för skattebetalarna kan inte hela tiden behöva betala för att folk inte orkar att arbeta.
Citera
2026-05-19, 12:11
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Ökar chanserna till jobb om man går på ”program”? Jag är skeptisk.
Rusta & Matcha måste ge otroligt lite åtminstone.

Skulle bli förvånad om det inte var 50-75% bortkastade pengat.
Citera
2026-05-19, 12:16
Avstängd
Citat:
Hej jag fick både på Kivra och på mina sidor på arbetsförmedlingen följande brev har ni arbetslösa också fått det ??

Ändrade regler för dig som deltar i Arbetsförmedlingens program

Vi vill uppmärksamma dig på att regeringen har beslutat om skärpta regler från 1 juni. Du behöver inte göra något med anledning av meddelandet utan det är endast en information till dig för att du ska veta vad som gäller.

De ändrade reglerna innebär att du kan bli tillfälligt utan ersättning direkt om du inte deltar i ditt program. Om du har fått en obligatorisk aktivitet i handlingsplanen att söka utbildning och inte gör det, kan du också bli utan ersättning direkt. Under Min planering kan du se vilka aktiviteter du har.

Reglerna ändras för att fler ska söka sig till utbildning och delta i sina program eftersom det ökar möjligheten att få jobb. Därför är det viktigt att du deltar i ditt program och söker utbildning om vi har uppmanat dig att göra det.
Äntligen inte en dag för tidigt
Citera
2026-05-19, 12:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bra, det krävs hårdare tag mot arbetslösheten.
Det finns 94.000 lediga jobb i skrivande stund bara på platsbanken, finns betydligt fler än så genom andra kanaler.
Det är bara att utbilda sig eller skola om sig om man inte lyckas landa en anställning.
Eller flytta !! det är största motståndet , inte skall jag behöva flytta till jobben !! jobben flyttar väl till mig ??
Citera
2026-05-19, 12:17
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Meningen är naturligtvis att kunna stänga av fler än att de ska komma ut i arbete. Allt är ett led i Tidö allt hårdare samhälle där man skär ner för de som har det sämst för att kunna sänka skatten för de som redan har ett överflöd. Man berättar egentligen inte vad man gjort för ändringar men är noga att samtidigt hota med avstängning. Arbetsförmedlingens brev, kallelser och anmodan att göra saker åtföljs alltid av hot om avstängning. Att man sänker ersättningen gör ju inte att man samtidigt blir erbjuden ett jobb. Tvärtom blir det kanske svårare att delta i aktiviteter man kräver att den arbetslösa deltar i. Aktiviteter, möte, praktik och utbildning där maten blir kostsam samt även resorna väldigt betungande.
Så puttinuttigt, det är så synd om dom.

Ta av dig offerkoftan och kom ut i verkligheten, vi har det fan kämpigt allihopa. Skillnaden är att medans vi slåss för vårat så tycker ni synd om er själva.
Och sedan porträtterar ni oss som om vi sitter på våra höga hästar.

Mycket bra, på dom bara.
Lata människor ska lära sig kämpa. Människor ska kämpa för sitt, man ska inte bara ”få” för det är något som man anser sig ha rätten till.
Helt plötsligt så var det inte så jävla kasst att arbeta iallafall eller helt plötsligt får man ett jobb för att man faktiskt lade manken till. Grattis!
Citera
2026-05-19, 12:23
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast som vi har påpekat nu, några stycken: kommer man under socialnormen så kan man gå dit och komplettera upp. Så det är ingen som blir utan tillräckliga medel att leva på. Soc betalar som jag skrev tidigare även mycket OVANPÅ normen, som patientavgifter i vården, tandläkarbesök, mediciner, specialkost, glasögon o.s.v.. Detta är sådant som många som arbetar måste skjuta upp och spara till, för att de inte har råd. En socialbidragstagare kan gå till tandis eller optikern direkt när de känner behovet, och bara skicka in fakturan till soc med nästa månadsansökan.

Vidare är det fel att kalla A-kassan för en försäkring, eftersom den absolut största delen av de utbetalda pengarna är vanliga skattepengar (arbetsgivaravgifter som också dras från andra människors löner). Det är bara en liten del som kommer från de inbetalda avgifterna. I en riktig försäkring så täcks utbetalningarna + försäkringsbolagets overheadkostnader av inbetalningarna, inga skattepengar går dit. Så NEJ man är inte finare än en socialbidragstagare för att man lever på något slags "försäkring" när man har A-kassa - den missuppfattningen måste det bli slut på. Och det kanske det blir nu, när A-kassan sänkts och fler får gå till soc, det är bara positivt i så fall.

Japp, mer än 90% tar staten hand om, så "försäkringsdelen" är minimal när det kommer till de pengarna som betalas ut. Ingen betalar 15.000:-/mån till sin A-kassa!
Citera
2026-05-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Jaha, där kom standardutropet igen. Du låter som att a-kassan ska vara någon slags tröstpris för vuxna som inte fattar att försäkringar inte är samma sak som villkorslös försörjning. "Vem som helst kan hamna där" är bara ett sätt att slippa ta ansvar och låtsas som att arbetsmarknaden är ett lotteri. Sverige har visst råd, men råd betyder inte att vi ska finansiera ditt tyck-synd-om-mig-kort tills du behagar bli anställningsbar igen.

Citat:
Fast som vi har påpekat nu, några stycken: kommer man under socialnormen så kan man gå dit och komplettera upp. Så det är ingen som blir utan tillräckliga medel att leva på. Soc betalar som jag skrev tidigare även mycket OVANPÅ normen, som patientavgifter i vården, tandläkarbesök, mediciner, specialkost, glasögon o.s.v.. Detta är sådant som många som arbetar måste skjuta upp och spara till, för att de inte har råd. En socialbidragstagare kan gå till tandis eller optikern direkt när de känner behovet, och bara skicka in fakturan till soc med nästa månadsansökan.

Vidare är det fel att kalla A-kassan för en försäkring, eftersom den absolut största delen av de utbetalda pengarna är vanliga skattepengar (arbetsgivaravgifter som också dras från andra människors löner). Det är bara en liten del som kommer från de inbetalda avgifterna. I en riktig försäkring så täcks utbetalningarna + försäkringsbolagets overheadkostnader av inbetalningarna, inga skattepengar går dit. Så NEJ man är inte finare än en socialbidragstagare för att man lever på något slags "försäkring" när man har A-kassa - den missuppfattningen måste det bli slut på. Och det kanske det blir nu, när A-kassan sänkts och fler får gå till soc, det är bara positivt i så fall.
Det märks att ni aldrig blivit ofrivilligt arbetslösa eller fast i det. När man anställer och ger favör från Arbetsförmedlingen åt ung, kvinna och invandrare har en medelålders, svensk, vit, heterosexuell, kristen, man ingen chans längre. Att man straffar mig med lägre ersättning eller t.o.m. indragen ger mig inte jobb utan försätter mig bara i en alltmer utsatt situation.

Först så gjorde man mig långtidsarbetslös, fördärvade mitt liv och nu vill man även straffa mig för detsamma. Som om det är mitt ansvar att det blivit som det blivit? Nu återstår bara att bli pensionär i förtid när jag istället velat arbeta i många år till. Men då blir åtminstone ersättningen högre än den nu blivit och de alltmer krävande aktiviteterna försvinner helt.

Staten ville spara pengar men nu får man istället ökade kostnader och en allt mer likgiltig befolkning. Får jag sen ändå jobb så kommer jag ha dubbla försörjningar men en möjlighet att bygga upp mitt liv igen som blivit totalt raserat. Jag kan inte påstå att jag varit likgiltig utan skaffat mig flera utbildningar som inte minst gemensamt borde gett mig ett drägligt arbetsliv och säker inkomst.
Citera
2026-05-19, 12:30
Medlem
Citat:
Det var på tiden. Det är inte klokt att det har varit så slappt som det har varit. Jag vet folk som typ bara går några dagar på sina aktiviteter, sedan meddelar de sin handläggare att "det här kändes inte rätt" och då får de "vara ifred" ett halvår igen innan Arbetsförmedlingen gör ett nytt försök. Dessa personer har gjort en livsstil av att leva på A-kassa eller något annat bidrag, och bara uppfylla minimikraven hos Af.

Va tyst bara och sköt ditt jobb om du har nåt.
Citera
2026-05-19, 12:31
Medlem
folkgemenskaps avatar
Om du får en obligatorisk aktivitet i din handlingsplan att anmäla dig till sfi eller söka utbildning hos en kommun, folkhögskola, yrkeshögskola eller högskola och du inte gör det riskerar du att bli utan ersättning direkt. Du kan då bli utan ersättning i 5, 10 eller 45 dagar.

Så arbetsförmedlingen kan tvinga dig att ta CSN-lån.

Historisk data visar att personer med svag utbildningsbakgrund som tvingas in i CSN-systemet har en betydligt högre frekvens av avhopp. Resultatet blir ofta att individen återvänder till Arbetsförmedlingen eller försörjningsstöd några månader senare nu med sänkt kreditvärdighet och ett skuldsaldo hos Kronofogden om CSN-återkraven inte betalas. Systemet producerar därmed ökad utsatthet snarare än ökad anställningsbarhet.

Arbetslöshetssiffrorna sjunker på papperet när individer övergår till studier, vilket skapar en illusion av ett mer välfungerande arbetsmarknadssystem.

När de resurssvaga berövas ekonomiska marginaler och tvingas bära hela den finansiella risken för systemets krav, minskar deras tillit till samhällskontraktet.
Den tvingande skuldsättningen slår hårdast mot de som redan står längst ifrån arbetsmarknaden. Misslyckade studier resulterar i betalningsanmärkningar och kronofogdeskulder, vilket cementerar ett permanent utanförskap där individen blir helt oanställningsbar i den reguljära ekonomin.

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har i sina prognoser varnat för att statens skärpta krav och indragna ersättningar slår direkt mot kommunernas ekonomi. Det som staten sparar på stramare regler för a-kassa och aktivitetsstöd blir i praktiken en direkt utgiftsökning för kommunernas socialkontor, vilket tvingar fram besparingar på lokal skola och omsorg.
Senast redigerad av folkgemenskap 2026-05-19 kl. 12:38.
Citera
2026-05-19, 12:32
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:

Du kanske skulle ändra rubriken till "Har alla arbetslösa fått brev från Arbetsförmedlingen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in