2026-05-10, 20:45
Medlem
hej ! finns det nån här som har plus på st.nu ock kanske kan droppa nåt litet citat eller nåt om det där....vem gäller detta egentligen?

vad händer med den som skulle kidnappas en sån här gång? blir det skyddshäkte eller en klapp på axeln o ett lycka till av polisen?

https://www.st.nu/sundsvall/planerade-att-kidnappa-sundsallbo-trio-atalas/

mvh
Citera
2026-05-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
hej ! finns det nån här som har plus på st.nu ock kanske kan droppa nåt litet citat eller nåt om det där....vem gäller detta egentligen?

vad händer med den som skulle kidnappas en sån här gång? blir det skyddshäkte eller en klapp på axeln o ett lycka till av polisen?

https://www.st.nu/sundsvall/planerade-att-kidnappa-sundsallbo-trio-atalas/

mvh

Citat

Citat:
Under våren 2022 hade polisen en bostad i Sundsvalls kommun under uppsikt efter att ha fått in uppgifter om att en kidnappning skulle kunna vara på gång.

De visste inte vilka de misstänkta var och valde därför att ha span på huset där det utpekade brottsoffret, en välbärgad man, bodde.

Samtidigt hade en sommarstuga i närheten hyrts ut genom Airbnb. Ett par dagar efter att hyresgästerna hade lämnat stugan åkte fastighetsägaren dit och upptäckte att en bil stod kvar utanför huset.

Bilen var olåst och i den låg flera registreringsskyltar. Fastighetsägaren ringde då till polisen.

Citat:
Vid ett senare tillfälle fick polisen information från deras kollegor i södra Sverige. Där hade en mobiltelefon tagits i beslag och i den hade de hittat en nedskriven brottsplan som kunde kopplas till ärendet i Sundsvall. Planen gick ut på att den välbärgade Sundsvallsbon skulle föras bort och pressas på pengar.

Mannen som ägde telefonen hade gjort flera sökningar på mannen i Sundsvall och hans familj. Brottsplanen stämde även överens med det som hade hittats i den kvarlämnade bilen.

Polisen kunde, genom telefontömningen, hitta ytterligare två misstänkta män. De kunde även se att trion hade befunnit sig i Sundsvall när stugan hyrts ut.

De tre männen, som är hemmahörande i andra delar av landet, åtalas nu för förberedelse till människorov. Samtliga förnekar brott.
Citera
2026-05-17, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Citat

tack budare!
Citera
2026-05-18, 00:11
Medlem
ElastyMannens avatar
Helt klart intressant, detta skulle man vilja få mer information om
Citera
2026-05-18, 10:36
Medlem
Bushido-95s avatar
E-post har skickats till Tingsrätten med begäran om handlingar, Återkommer efter Svar.

//WQ
Citera
2026-05-18, 11:41
Medlem
Bushido-95s avatar
Hahaha asså ju mer jag tänker på det, Desto roligare (dummare) blir det.
Torskar alltså för ett brott som de aldrig genomförde eller ens fanns med som misstänkta i polisens uppgifter -
1. Lämnar en bil (stulen?) vid huset de hyrde olåst och utan reg-skyltar. Framstår ju inte alls som onormalt eller att den tänkbart skulle användas vid grovt brott...
2. Har sparat utförlig info både digitalt genom sökningar och på hårdvara om en mer eller mindre heltäckande och allomfattande brottsplan
3. Nu står det inte rakt ut vad jag hittat men eftersom Polisen kan se att de 3 misstänkta varit i Sundsvall i tid för brott och inte verkar vara kopplade norrut på något sätt så har de förmodligen kopplat upp med sina privata mobiler, alternativt
tagit massa bilder med geo-tagning på samtliga eller använt personliga betalkort och rört sig i större galleria eller Centralt i stan där mycket övervakning med med lång förvaring och hög kvalitet.
Hittar inga fler trovärdiga alt. för närvarande.
Citera
2026-05-18, 11:46
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Hahaha asså ju mer jag tänker på det, Desto roligare (dummare) blir det.
Torskar alltså för ett brott som de aldrig genomförde eller ens fanns med som misstänkta i polisens uppgifter -
1. Lämnar en bil (stulen?) vid huset de hyrde olåst och utan reg-skyltar. Framstår ju inte alls som onormalt eller att den tänkbart skulle användas vid grovt brott...
2. Har sparat utförlig info både digitalt genom sökningar och på hårdvara om en mer eller mindre heltäckande och allomfattande brottsplan
3. Nu står det inte rakt ut vad jag hittat men eftersom Polisen kan se att de 3 misstänkta varit i Sundsvall i tid för brott och inte verkar vara kopplade norrut på något sätt så har de förmodligen kopplat upp med sina privata mobiler, alternativt
tagit massa bilder med geo-tagning på samtliga eller använt personliga betalkort och rört sig i större galleria eller Centralt i stan där mycket övervakning med med lång förvaring och hög kvalitet.
Hittar inga fler trovärdiga alt. för närvarande.

Så vilka var de här lirarna då? Och vilken var det tilltänkta offret?
Citera
2026-05-18, 12:45
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Så vilka var de här lirarna då? Och vilken var det tilltänkta offret?

Sundsvalls TR B 1581-22 Aktbil 72.pdf

https://limewire.com/d/U4meh#aZniGauiVy

Citera
2026-05-19, 09:50
Medlem
reffis avatar
Tänker jag rätt om jag tänker på TP som var inblandad i smuggelhärvan i Sundsvall?
Han hade nån shop på internet som sålde sprit typ vingruvan eller nåt sånt.

Det ska bli roligt att läsa FUP när åtal väcks. Det här framstår mest som underligt.
Citera
2026-05-19, 10:29
Medlem
ElastyMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Tänker jag rätt om jag tänker på TP som var inblandad i smuggelhärvan i Sundsvall?

Det ska bli roligt att läsa FUP när åtal väcks. Det här framstår mest som underligt.

Ja precis det är han
Citera
2026-05-19, 16:18
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi

Åtal är gjort och rättegång inplanerad. Sundsvalls tingsrätt tillhör landets rätter som inte lämnar ut FUPar digitalt, bara i pappersform som man får betala dyrt för... Krimfup betydligt billigare men kan vara svårt att hitta just rätt (nog medvetet gjort så). Dessa brukar ha nån meter i register. // WQ
Senast redigerad av Bushido-95 2026-05-19 kl. 16:21.
Citera
2026-05-21, 14:13
Medlem
feteprophetens avatar
Att TP beskrivs som en välbärgad man var en smula oväntat med tanke på historiken så trodde man ju snarare att diverse fuffens skulle ligga bakom detta.

Kul för honom att det gått bra, man ska aldrig vara missunnsam när människor vänder på steken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in