2026-05-18, 20:25
Medlem
Hej!

Den här bedrägeriet, som hur ut på att offret uppmanas att logga in på Bank-ID och sedan bara överförs en massa transaktioner till en okänd person.

Men banken och polisen måste väl ha tillräcklig med teknik, för att se vem det är?

Varför kan man inte då få fast bedragaren?
Citera
2026-05-18, 20:28
Medlem
För att de kriminella använder sig utav målvakter eller köper kryptovalutor av pengarna som sedan i praktiken blir nästan omöjligt att spåra för polisen.
Citera
2026-05-18, 20:37
Medlem
Offret har ju själv loggat in. Då bryter man mot bankens regler.
Citera
2026-05-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
För att de kriminella använder sig utav målvakter eller köper kryptovalutor av pengarna som sedan i praktiken blir nästan omöjligt att spåra för polisen.
Jag har aldrig förstått mig riktigt på det där med ''målvakter''. Alltså någon som t.ex tar emot pengarna. Men man vet inte vem huvudmannen är. Med andra ord, har man ''målvakten'' och honom eller henne kan man kräva skadestånd/kränkningsersättning och återbetalningsskyldig ifrån + få ta juridiska konsekvenser, då han eller hon, ändå begått brott?

ÄVEN, om man köper kryptovalutor, så borde man ju ändå se att pengarna landat hos någon i alla fall. Sen att denne gör sig av med pengarna, spelar ingen roll. Eftersom denne ändå är skyldig sin offer pengarna. Att pengarna är förbrukade, är inte offrets ansvar. Man har väl så gott som väl tagit reda på att pengarna landat någonstans och personen får ta juridiskt straff och bli återbetalningsskyldig?

Jag ställer frågor. Jag vet inte så mycket. Jag försöker bara förstå. För tekniken borde väl vara så pass bra, att man ser att pengarna kommer någonstans. Allt är ju digitalt. Så man ju vart pengarna hamnat? Och via falsk sms och uppmaning om att man kommer från ''Nordea'' och ''Logga in på din Bank-ID, annars kan du förlora dina pengar.''. Ren falsk sms och bevis för att man bedragit personen?

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Offret har ju själv loggat in. Då bryter man mot bankens regler.
Aldrig hört talas om att det är en ''regel''. Men kanske kan man säga att man inte följd rekommendationer.

Och även om man skulle bryta bankens regel, så är det ju ändå offret, som är juridiskt offer och personen som lurat, har begått brottslig handling?
Citera
2026-05-18, 22:29
Medlem
kalkryggars avatar
Om de använder offrets BankID och köper krypto så kan de normalt sett inte följa vart pengarna landar och därför inte få tag i någon person.

Om det finns en målvakt så kan man normalt sett inte få några pengar från hen eftersom målvakten sannolikt redan har miljontals med skulder och inga inkomster.

Så offret kommer inte att kunna finna någon som man kan ta pengar ifrån för att ge tillbaka till offret.

Därför sitter den lurade med Svarte Petter på hand och förmodligen vänner och släkt som slår sig för pannan och undrar varför i helvete man använder sitt BankID när en okänd tjomme ringer på telefonen.
Citera
2026-05-18, 23:01
Medlem
När jag blev BankID-kapad var det någon annan som hade aktiverat min BankID från en helt annan mobil än min egna.
Personen hade då också aktiverat att jag kunde ta emot Swish.

Det var inte ens min egna mobil, vilket banken kunde få fram bevis på.
Jag undrar vad syftet med detta var och hur någon kunde aktivera BankID på en bank som jag själv inte ens hade hunnit skaffa BankID hos.
Citera
2026-05-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
När jag blev BankID-kapad var det någon annan som hade aktiverat min BankID från en helt annan mobil än min egna.

Jag undrar vad syftet med detta var och hur någon kunde aktivera BankID på en bank som jag själv inte ens hade hunnit skaffa BankID hos.
Identitetsstöld?

Syftet var väl kanske att använda dig som målvakt, vilket du också nog förstår i och med att du nämner det i samma veva
Citera
2026-05-19, 02:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Ett Bnk-ID to rule them all

Skaffar bedragaren Bank-ID via att du dumt nog. Loggar in när den ber dig så kan bedragaren skaffa konton i de flesta banker med ditt Bank-ID. Många gånger tar det 30 sekunder att skaffa konto hos en nischbank med Bank-ID. (De fyra stora vet jag inte? Har två, men haft de kontona i 40-50 år)
Citera
2026-05-19, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Identitetsstöld?

Syftet var väl kanske att använda dig som målvakt, vilket du också nog förstår i och med att du nämner det i samma veva

Först anmälde jag det som penningtvätt (försök till iaf).
Men eftersom jag blivit förföljd och det inte togs på allvar så gick jag till min bank och bad dom kontakta sina tekniker som grävde fram att det var en annan mobil.
Banken trodde först inte på att det inte var jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ett Bnk-ID to rule them all

Skaffar bedragaren Bank-ID via att du dumt nog. Loggar in när den ber dig så kan bedragaren skaffa konton i de flesta banker med ditt Bank-ID. Många gånger tar det 30 sekunder att skaffa konto hos en nischbank med Bank-ID. (De fyra stora vet jag inte? Har två, men haft de kontona i 40-50 år)

Jag loggade inte in den tidpunkten på dygnet det skedde. Var hemma med mig själv den kvällen och pysslade med annat. Blev sen uppringd ett par veckor senare av någon som hotade mig.
Citera
2026-05-19, 08:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Först anmälde jag det som penningtvätt (försök till iaf).
Men eftersom jag blivit förföljd och det inte togs på allvar så gick jag till min bank och bad dom kontakta sina tekniker som grävde fram att det var en annan mobil.
Banken trodde först inte på att det inte var jag.

Jag loggade inte in den tidpunkten på dygnet det skedde. Var hemma med mig själv den kvällen och pysslade med annat. Blev sen uppringd ett par veckor senare av någon som hotade mig.
På något sätt har du loggat in på deras begäran. Väl inne skapar de nytt Bank-ID och du är rökt. Hur då hotade? Hotade vad?

Ta bort ditt telefonnummer från alla visningssidor, Hitta, Mrkoll, Eniro osv. Hittar de dig inte kan de inte blåsa dig. Lär dig till en annan gång.

Finns EN sida på nätet jag inte lyckats ta bort mig ifrån förutom Skatteverket, men den sidan har aldrig haft mitt telefonnummer heller.
Brukar ringa någon förvirrad indier var tredje år från Microsoft, men han har ingen aning om vem jag är eller vad jag heter. Brukar säga jag laddar ned deras "programvara" istället går jag ut med hunden, går och skiter, runkar eller sover medan luren ligger och jag "laddar ned programvaran"

De senare ringer upp hela nummerserier så de går inte skydda sig mot, förutom de vet aldrig vad man heter.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-05-19 kl. 08:15.
Citera
2026-05-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
På något sätt har du loggat in på deras begäran. Väl inne skapar de nytt Bank-ID och du är rökt. Hur då hotade? Hotade vad?

Ta bort ditt telefonnummer från alla visningssidor, Hitta, Mrkoll, Eniro osv. Hittar de dig inte kan de inte blåsa dig. Lär dig till en annan gång.

Finns EN sida på nätet jag inte lyckats ta bort mig ifrån förutom Skatteverket, men den sidan har aldrig haft mitt telefonnummer heller.
Brukar ringa någon förvirrad indier var tredje år från Microsoft, men han har ingen aning om vem jag är eller vad jag heter. Brukar säga jag laddar ned deras "programvara" istället går jag ut med hunden, går och skiter, runkar eller sover medan luren ligger och jag "laddar ned programvaran"

De senare ringer upp hela nummerserier så de går inte skydda sig mot, förutom de vet aldrig vad man heter.

Jag använde inte min mobil då och personen hade skapat ett nytt BankID på en bank jag precis själv hade flyttat över till.
Jag skulle boka tid på banken för att skaffa BankID ett par veckor efter händelsen.

Efter att personen skaffat BankID utom min vetskap blev jag uppringd och hotad med att jag måste swisha tillbaka annars blir jag polisanmäld. Men jag hade ju varken Swish eller BankID då så jag tog det inte på allvar för visste inte att någon hade aktiverat BankID och Swish då.
Personen lämnade sedan 3 st förinspelade hotmeddelande i röstbrevlådan.
Två dagar senare skriver min nya bank att jag måste swisha tillbaka annars blir dom skyldiga att lämna ut mina uppgifter till personen.
Det var då som jag polisanmälde för visste inte ens om att jag fått en Swish då jag inte hade Swish (vad jag visste).

Mobilen som skaffat BankID falskt i mitt namn var från en mobil som liknande min egna men det var fel modell. Det var vad tekniker kunde få fram och det var då som jag insåg att det högst troligt är någon som vet vem jag är och har koll på hur man egna mobil ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in