Citat:
Ursprungligen postat av
achoooklar
För att de kriminella använder sig utav målvakter eller köper kryptovalutor av pengarna som sedan i praktiken blir nästan omöjligt att spåra för polisen.
Jag har aldrig förstått mig riktigt på det där med ''målvakter''. Alltså någon som t.ex tar emot pengarna. Men man vet inte vem huvudmannen är. Med andra ord, har man ''målvakten'' och honom eller henne kan man kräva skadestånd/kränkningsersättning och återbetalningsskyldig ifrån + få ta juridiska konsekvenser, då han eller hon, ändå begått brott?
ÄVEN, om man köper kryptovalutor, så borde man ju ändå se att pengarna landat hos någon i alla fall. Sen att denne gör sig av med pengarna, spelar ingen roll. Eftersom denne ändå är skyldig sin offer pengarna. Att pengarna är förbrukade, är inte offrets ansvar. Man har väl så gott som väl tagit reda på att pengarna landat någonstans och personen får ta juridiskt straff och bli återbetalningsskyldig?
Jag ställer frågor. Jag vet inte så mycket. Jag försöker bara förstå. För tekniken borde väl vara så pass bra, att man ser att pengarna kommer någonstans. Allt är ju digitalt. Så man ju vart pengarna hamnat? Och via falsk sms och uppmaning om att man kommer från ''Nordea'' och ''Logga in på din Bank-ID, annars kan du förlora dina pengar.''. Ren falsk sms och bevis för att man bedragit personen?
Citat:
Ursprungligen postat av
BetterStories
Offret har ju själv loggat in. Då bryter man mot bankens regler.
Aldrig hört talas om att det är en ''regel''. Men kanske kan man säga att man inte följd rekommendationer.
Och även om man skulle bryta bankens regel, så är det ju ändå offret, som är juridiskt offer och personen som lurat, har begått brottslig handling?