2026-05-18, 20:26
Medlem
Here we go again:
Zelenskyj: Ryska oljebolag tvingas stoppa brunnar
Tetyana Oliynyk — 18 maj, 21:04
"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj rapporterade att Ukraina har minskat den ryska oljeraffineringen med 10 % genom sina långsiktiga attacker."

Källa : Zelenskys tal den 18 maj

Direkt tal : "Idag kom en underrättelserapport om ryska förluster från våra sanktioner. Bara under dessa månader har 10 % av den ryska oljeraffineringen minskat. Det är också viktigt att notera att ryska oljebolag tvingas stoppa brunnar."
------
Direkt tal : "Varje attack vi tar som svar, varje steg vi tar med våra partners, varje påtryckningssteg – allt detta driver Ryssland att avsluta sitt krig. Nu har de redan ett betydande antal regioner i ett tillstånd av konkurs, och Putin leder Ryssland till konkurs."
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/05/18/8035282/
Citera
2026-05-18, 20:37
Medlem
Nya "frivilliga" till Rysslands segerrika armé.

Jemenitiska soldater lockas med jättelöner till ryska armén.

De rapporterade erbjudandena inkluderar en signeringsbonus på 15 000 US-dollar, månadslöner på upp till 5 000 US-dollar och hjälp med att erhålla ryskt medborgarskap.

De ekonomiska incitamenten står i stark kontrast till militärlönerna i Jemen, där erfarna soldater enligt uppgift tjänar omkring 260 US-dollar per månad.

Många av dem som kontaktats är veteraner från Jemens långvariga interna konflikter och tros se sin stridserfarenhet som en faktor som ökar deras chanser att överleva.

Enligt rapporterna ska vissa rekryter ha blivit lovade civila jobb inom sektorer som jordbruk eller hotell- och restaurangbranschen, innan de senare överfördes till militärläger och pressades att skriva på stridskontrakt.

Ryska tjänstemän har avvisat anklagelser om att utlänningar tvingas till militärtjänst.

Utrikesminister Sergej Lavrov uppgav att utländska frivilliga som ansluter sig till ryska styrkor gjorde det frivilligt och i enlighet med rysk lag.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/jemenitiska-soldater-lockas-med-j%C3%A4ttel%C3%B6ner-till-ryska-arm%C3%A9n/ar-AA23u0dh?ocid=hpmsn&cvid=6a0b5ab08bed4f4b8bf0227c9 7ca4b54&ei=48
Citera
2026-05-18, 20:54
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Dagens stora överraskning är alla ryssar som högljutt klagar över kriget.
Vilket krig?

Eller kom de på att något har pågått i 12 år nu. Wow.
Dessa ryssar är verkligen genier.

Hade inte förväntat mig så oerhört korkade reaktioner.
Citera
2026-05-18, 20:55
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ukraina har nu utvecklat AI styrda drönare med riktad sprängverkan. Dom vehöver vara komma typ 10m från ryssen sen skicka en skur av smält metall i överljudsfart. Härligt att se!!

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mm4nem2aak27

Ukraina leder verkligen drönarkriget.
Underbart vackert - med gul färg i strålen och blått moln, snyggt
Citera
2026-05-18, 21:39
Medlem
Freud Greyskull på X säger ikväll att Ukrainsk trupp har gått in i "Rusin Yar".

När jag söker på Rusin Yar får jag upp Chasiv Yar.

Jag skall forska vidare men detta är lite förvirrat anser jag.
Citera
2026-05-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Freud Greyskull på X säger ikväll att Ukrainsk trupp har gått in i "Rusin Yar".

När jag söker på Rusin Yar får jag upp Chasiv Yar.

Jag skall forska vidare men detta är lite förvirrat anser jag.

Efter förnyad sökning ser jag att det finns en håla som heter Rusin Yar. Skall ligga mellan Bachmut och Konstantinyvka i Donetsk region.

Fronten får anses vara lite oklar och båda sidor tuggar på medan Ukraina stöter hårt just nu i Zaphoritzia region.
Citera
2026-05-18, 21:54
Medlem
Enligt bloggaren "Jay in Kiev" på X skall Ryzzland idag ha lyckats skjuta ned sin egen helikopter och besättningen är eliminerad.

Uppgifterna kommer från en ryzzk källa, går inte att se om det är "Fighterbomber" eller någon typ "Helicopterbomber".

Kommer nog inte att räknas in i statistiken i morgon.

Vänlig Eld räknas ju inte eller HUR?????
Citera
2026-05-18, 22:06
Medlem
Jag ser också att MAKS 25 på X säger att Ryzzland sköt ned sin egen helikopter. Uppgifter kommer här från bögryzzke "Voenkors"....sprid lite vigvatten.

Helikoptern misstogs som en Ukrainsk jättedrönare. Besättningen skall vara definitivt denazifiserad av vänlig eld.

Tyvärr ogiltigt att lägga till detta i statistiken.
Citera
2026-05-18, 22:16
Medlem
Vossevangens avatar
Flere som melder om det nedskutte russiske helikopteret:

https://x.com/visegrad24/status/2056424555053240699
Citera
2026-05-18, 22:17
Medlem
De ryska barbarena "freds förhandlar"
203 sammandrabbningar har inträffat vid fronten sedan dagens början – Generalstaben
Tetyana Oliynyk — 18 maj, 22:10
Sedan dagens början den 18 maj har "203 stridskonflikter inträffat vid fronten, varav 33 i Pokrov-riktningen".

Källa : sammanfattning från Ukrainas generalstab kl. 22.00.

Bokstavligen : "Totalt har 203 stridssammandrabbningar inträffat sedan början av denna dag."
Mycket mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/05/18/8035287/
Citera
2026-05-18, 22:21
Medlem
Citat:
Enligt bloggaren "Jay in Kiev" på X skall Ryzzland idag ha lyckats skjuta ned sin egen helikopter och besättningen är eliminerad.

Uppgifterna kommer från en ryzzk källa, går inte att se om det är "Fighterbomber" eller någon typ "Helicopterbomber".

Kommer nog inte att räknas in i statistiken i morgon.

Vänlig Eld räknas ju inte eller HUR?????
Rysk bragd?
Sköt även på egna punkthus igår i Moskva.
Med eget luftvärn...
De ryska barbarena "krigar"
Citera
2026-05-18, 22:31
Medlem
Citat:
Jag ser också att MAKS 25 på X säger att Ryzzland sköt ned sin egen helikopter. Uppgifter kommer här från bögryzzke "Voenkors"....sprid lite vigvatten.

Helikoptern misstogs som en Ukrainsk jättedrönare. Besättningen skall vara definitivt denazifiserad av vänlig eld.

Tyvärr ogiltigt att lägga till detta i statistiken.
Påminner om han som i samtalet med försäkringsbolaget efter älgolyckan sagt att han först trott det var en stor bäver han kört på.

Men ändå, tänk att ryskt luftvärn kan skjuta ner någonting annat än höghus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in