2026-05-18, 19:06
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Flera gånger senaste tiden har jag hört journalister säga "dyrare priser" eller "billigare priser", angående olja, el eller något annat. Hur kan man vara journalist när man är så kass på svenska språket?
Citera
2026-05-18, 19:25
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Flera gånger senaste tiden har jag hört journalister säga "dyrare priser" eller "billigare priser", angående olja, el eller något annat. Hur kan man vara journalist när man är så kass på svenska språket?

Jag irriterar mig på att de skriver slang; t.ex "spytt" istf kräkts.
Språkligt sämst verkar sportjournalister vara.
Citera
2026-05-18, 19:32
Medlem
.Mlyric.s avatar
Modern svenska, vissa felaktigheter blir mer accepterat över tid eftersom det handlar om "vardagligt tal". Att "komma till bukt med" är ett sånt exempel.
Citera
2026-05-18, 19:53
Moderator
Chantres avatar
Dagens exempel på journalist som inte begriper svenska.

Citat:
Vi tittar väldigt noga på den preposition som vi har lagt nu, så vi kommer att komma med ett beslut väldigt snart.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1466639
Citera
2026-05-18, 20:01
Medlem
Förr i tiden hade dagstidningarna korrekturläsare som granskade texterna innan tryck.

Det högre tempot och den allmänna snuttifieringen har inte heller hjälpt. Framtiden ser inte ljus ut.

25 år gammal artikel.
https://www.journalisten.se/nyheter/nedskarningar-drabbar-textkvaliteten-i-tidningar/
Citera
2026-05-18, 20:14
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tycker det varierar. Några tycker jag håller en hög språkliga klass, t.ex. på Svenska Dagbladets kulturbilaga. Andra raka motsatsen. I några fall beror det nog bara på att de försöker anpassa sig till sina läsare, i andra att de faktiskt inte är bättre än så. Och visst, ibland undrar jag också hur de fått jobbet och dessutom lyckats behålla det.

Men min bild, baserat på de journalister jag känner eller träffat, är att de flesta ändå ligger på en rätt okej nivå, men oftast inget märkvärdigt. M.a.o. precis som de flesta andra människor.
Citera
2026-05-18, 20:33
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Men min bild, baserat på de journalister jag känner eller träffat, är att de flesta ändå ligger på en rätt okej nivå, men oftast inget märkvärdigt. M.a.o. precis som de flesta andra människor.

Men journalister har språket som verktyg. Därför kan man och ska man ställa mycket högre krav.
Citera
2026-05-18, 20:47
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Men journalister har språket som verktyg. Därför kan man och ska man ställa mycket högre krav.

Ja precis, jag håller med. Några av dem borde absolut överväga sina yrkesval. Och/eller deras chefer omplacera dem.
Citera
2026-05-18, 21:03
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag irriterar mig på att de skriver slang; t.ex "spytt" istf kräkts.
Språkligt sämst verkar sportjournalister vara.
Då kan du spy galla över dem här:

(FB) Journalister skriver som krattor numera - vad göra?
Citera
2026-05-18, 23:13
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Det är verkligen inte ett brinnande intresse för att förklara tydligt och objektivt (vilket inkluderar språklig talang), som lockar människor att välja dagens journalistik som sitt framtida yrke.
Citera
2026-05-19, 07:42
Medlem
Citat:

"Dödssiffran stiger" 😁
Citera
2026-05-19, 09:14
Medlem
Känner att man hela tiden ser stavfel i alla medier... DN, expressen och aftonbladet.
Lite tryggt känns det att de inte använder Ai
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in