2026-05-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man utgår från din sjukdom, om alkoholen försämrar ditt tillstånd trots läkarvård o medicinering kan läkaren kräva detta, det är även vad du nu upplever.

Gör det enkelt, varför tror du läkaren berätta vi ska ta PEth tester på dig, det kommer ta några månader, dvs han vill se om det utgör en föränding för din hälsa, kan du inte sluta dricka anses det vara ett problem, samt man ser som sagt 4 veckor bak i tiden.

Tar du sedan Lin Gustavsson, hon i som torska via PEth, hon fick ingen upprättelse, hon fick göra vanliga tester i flera månader för att återfå körkortet.

Men du är medveten om att alkoholmissbruk och alkoholberoende är två helt åtskilda grejer ? Du har ju inte kommit med nåt som stödjer ditt påstående att ett alkoholmissbruk utgör ett körkortsingripande. Det dementerar ju även Transportstyrelsen och skriver alkoholberoende.
Citera
2026-05-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
"Oskyldigt" häktad, jo men tjena.

Du är ett skuldsatt, nedsupet lowlife på försörjningsstöd som konstant hamnar i trubbel för att du driver runt påtänd och begår brott.

Och nu har verkligheten kommit ikapp, underbart

Har du mer koll än 2 instanser utav svenskt rättsväsende ? Patetisk är du iallafall.

Förmodar att du är en sån som tycker det är häftigt att spela ball bakom ett anonymt konto. Vilket jävla patetiskt liv sitta och fingerkriga på Flashback.
Citera
2026-05-18, 19:20
Medlem
Vid psykiska besvär är det mycket relevant att utreda patientens alkoholvanor. Oavsett om det är aktuellt med sjukskrivning eller inte. Om ingen har tagit ett PEth på 8 år så är det nog hög tid nu.
Citera
2026-05-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Så för man har lobbats för 2 år sen har man alkoholproblem? 😂
Ja, givetvis sitter antalet LOBar ihop med ens alkoholvanor. Du har blivit LOBad två gånger med drygt ett år mellan tillfällena. Vid åtminstone ett tillfälle har du berusat dig och framfört en bil.

Lägg till att du skapat denna tråden för du är orolig för att läkaren ska ta prover för att se din alkoholkonsumtion.

Citat:
Bättre om man gjorde alkohol olagligt, så slipper vi dessa bekymmer. (Gick ju bra i USA).
På vilket sätt skulle ett förbud hjälpa dig? Du berusade dig och körde bil, fastän det är olagligt.

Alla som läser förstår att du har LOBats vid fler tillfällen än de du skrivit om på flashback. Man får vara ordentligt naiv för att inte förstå att du haft många fler karatefyllor, snedfyllor och ensamfyllor som inte slutat i LOB.
Citera
2026-05-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Ja, givetvis sitter antalet LOBar ihop med ens alkoholvanor. Du har blivit LOBad två gånger med drygt ett år mellan tillfällena. Vid åtminstone ett tillfälle har du berusat dig och framfört en bil.

Lägg till att du skapat denna tråden för du är orolig för att läkaren ska ta prover för att se din alkoholkonsumtion.

På vilket sätt skulle ett förbud hjälpa dig? Du berusade dig och körde bil, fastän det är olagligt.

Alla som läser förstår att du har LOBats vid fler tillfällen än de du skrivit om på flashback. Man får vara ordentligt naiv för att inte förstå att du haft många fler karatefyllor, snedfyllor och ensamfyllor som inte slutat i LOB.

Är du helt hjärndöd? Var har jag kört bil berusad? Är du läskunnig ens ? Eller du har helt missat vad jag skriver ?
Senast redigerad av Cassius58 2026-05-18 kl. 20:04.
Citera
2026-05-18, 19:23
Medlem
Citat:
Hej!

Hade ett möte med F-kassan och min läkare angående min sjukpenning och arbetssituation. Har varit sjukskriven i 8 år.

Mötet gick inget vidare då dom tyckte att jag inte var till arbetsmarknadens förfogande men tydligen var jag inte för sjuk för att få sjukersättning då rehabiliteringsmöjligheterna inte var uttömda. Samtidigt har jag flera kroniska diagnoser som gör att jag med största sannolikhet inte kommer kunna arbeta igen.

Nu vill läkaren att jag ska lämna alkoholtester(blodprov) helt plötsligt och gör jag inte det så förlänger hen inte min sjukpenning, ser inte hur det är relevant då jag är sjukskriven för något helt annat. Får dom verkligen göra såhär? Jag sa till min läkare att jag har tappat förtroende för henne och vill byta läkare då det varit en hel del andra saker med just den här läkaren också. Kan en läkare verkligen tvinga till en att lämna alkoholtester för att få en förlängd sjukskrivning? Jag ser verkligen inte hur mina alkoholvanor är relevanta till mina diagnoser som gör att jag varit sjukskriven i 8 års tid. Får de gå till på detta sättet? Kan jag bli helt utan ersättning om jag inte gör som denna gestapo läkare tycker och tänker ?

Du är alkoholist. Dags att rycka upp dig, lämna prover, och göra rätt för dig... om du nu ska gå på socialförsäkring.

Din läkare och försäkringskassan har 100% rätt att göra som dom nu gör. Om det nu är på läkarens rekommendation, så har du en djävligt bra sådan. Hen misstänker att det finns problematik kopplad till alkohol som kan vara en stor anledning till ditt allmäntillstånd, med all rätt, och när du säger att du tappat förtroendet för denne och vill byta säger jag bara "lycka till".
Citera
2026-05-18, 19:24
Medlem
Citat:
Men du är medveten om att alkoholmissbruk och alkoholberoende är två helt åtskilda grejer ? Du har ju inte kommit med nåt som stödjer ditt påstående att ett alkoholmissbruk utgör ett körkortsingripande. Det dementerar ju även Transportstyrelsen och skriver alkoholberoende.
Ta en med mer lättläst svenska, ta denna från SVT.

förändrade regler som träder i kraft den 15 januari. De innebär att körkort ska återkallas endast i de fall där det finns en alkoholberoendediagnos ställd av en läkare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/forandrade-regler-for-peth-tester
Citera
2026-05-18, 19:25
Medlem
Citat:
Så en LOB för 2 år sen tyder på att jag har alkoholproblem ? Alla kan hamna i fyllecell och det betyder inte att man är alkoholist för den sakens skull.

Kanske inte, men det visar att man har rejält dåligt omdöme vad gäller alkohol. Så det kanske inte är så i deröigt att lökaren vill undersöka dina alkoholvanor. Kanske du kommit på sjukbesök litet mycket välosande? Att en läkare kräver alkotest bara såhär är inte troligt, något annat måste ligga bakom.

Är det inte lika bra att se till att vara nykter några dagar och sedan ta testet? Du sitter i en ganska ostadig sits gentemot både FK o sjukvården. Man tjänar inget på att tjafsa, bäst är att spela med i deras spel om du vill ha fortsatt sjukskrivning, det är mitt råd. Samt att ta det lugnt med spriten om du har problem, vilket ingen annan än du själv vet om du har.
Citera
2026-05-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ta en med mer lättläst svenska, ta denna från SVT.

förändrade regler som träder i kraft den 15 januari. De innebär att körkort ska återkallas endast i de fall där det finns en alkoholberoendediagnos ställd av en läkare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/forandrade-regler-for-peth-tester

Det va ju det jag länka ifrån Transportstyrelsens sida eller har du tappat läskunnigheten?

Nu har Transportstyrelsen beslutat om förändrade regler som träder i kraft den 15 januari. De innebär att körkort ska återkallas endast i de fall där det finns en alkoholberoendediagnos ställd av en läkare

Men du får jättegärna tro på det du skriver.
Citera
2026-05-18, 19:31
Medlem
Citat:
Det va ju det jag länka ifrån Transportstyrelsens sida eller har du tappat läskunnigheten?

Nu har Transportstyrelsen beslutat om förändrade regler som träder i kraft den 15 januari. De innebär att körkort ska återkallas endast i de fall där det finns en alkoholberoendediagnos ställd av en läkare

Men du får jättegärna tro på det du skriver.
Du förstår inte innebörden, allt gäller som tidigare, enda skillnad är att läkaren gör en bedömning, du kan enkelt jämföra som du har nu, andra läkare har berätta du har en sjukdom, din nuvarande berätta det är inte säkert.

Dvs det är läkaren själv som bestämmer vad du får för diagnos, det är inte ens avancerat, han tar blodprov var 4 vecka, ser han alkohol konsumtion är över riktvärden gör han sin diagnos ut efter värderna.

Hur tror du det fungerar? det är inte svårare än så.
Citera
2026-05-18, 19:34
Medlem
Så man kan vara sjukskriven i 8 år om man har adhd och borderline diagnos?
Citera
2026-05-18, 19:35
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ja och då får jag en ny bedömning. Hellre att den läkaren isåfall begär ett peth test än denna idioten.

Så du menar att du har kunnat dricka på regelbunden basis varje lördag och sedan lämnat ett alkoholtest och det visade låg konsumtion? Eller normalkonsumtion?

Jag har dock läst annat i peth trådarna och där är det inte som du skriver.
Ja vi drack regelbundet i princip varje lördag, en till två vinare på två personer för det mesta. Exakt vad testet visade vet jag inte, men det var inget som min läkare hade någon synpunkt på, jag antar att resultatet överensstämde skapligt bra med vad jag berättat om min alkoholkonsumtion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in