2026-05-18, 18:18
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om du har sjukersättning så är man skyldig att följa sin behandlingsplan från vården, annars kan man bli av med sin sjukersättning.
Så det är inte på något sätt olagligt, men det kan göra att man blir av med sin rätt till sjukersättning.

Åsyftar du det som förr kallades sjukpension (förtidspension) ?
Citera
2026-05-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Tänk om vården gav människor som ts psykisk och fysisk terapi istället för 8 år av alkohol- & substanssemester.

Då hade vi sluppit sitta här och läsa lögner om hur ts minsann inte alls har alkoholproblem bara för att han blivit LOBad flera gånger om.

Så för man har lobbats för 2 år sen har man alkoholproblem? 😂

Bättre om man gjorde alkohol olagligt, så slipper vi dessa bekymmer. (Gick ju bra i USA).

Återigen är de ju inte jag som skrivit ut medicinerna utan en läkare. Dom är ganska restriktiva med att skriva ut vad som helst.
Citera
2026-05-18, 18:22
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Friskförklarad? Min huvuddiagnos är EIPS som är kronisk som jag med största sannolikhet kommer ha hela livet vilket jag fått bekräftat av ett flertalet överläkare.

Här har du nog förklaringen. FK spelar fult och hoppas kunna sätta en alkisstämpel på dig, för då blir det lättare för dom att vägra både sjukpenning och eventuell framtida sjukersättning.

Däremot så tror jag att du undanhåller en del angående din bakgrund hos läkaren. Dels för att personer med EIPS aldrig brukar öppna käften utan att ljuga och manipulera, men också dels för att det inte låter som ett normalförfarande att begära ett flertal prover från ingenstans.

En vild gissning skulle vara att dom kanske har fulat sig och mätt alkoholmarkörer i blodet i samband med någon hälsokontroll eller liknande, och så har dom hittat förhöjda värden. Men i så fall så har du blivit informerad, och undanhåller detta i TS.

Eller så har dom fattat misstanke baserat på ditt beteende eller dofter eller liknande, men det har du isåfall också blivit informerad om, men undanhåller i TS.

Det blir liksom väldigt svårt att diskutera med någon som aldrig är ärlig, men alltid framställer sig själv som en oskyldig ängel.
Senast redigerad av busy-signal 2026-05-18 kl. 18:24.
Citera
2026-05-18, 18:24
Medlem
Citat:
Haha är du helt borta ? Har en psykiatriker tillgång till polisens register som dom för över lobar som försvinner efter 3 år ?

Märks att detta är trolleri på hög nivå.
Men nu har det inte gått tre år sedan du lobbades sist. Så det finns kvar i registret.
Citera
2026-05-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Åsyftar du det som förr kallades sjukpension (förtidspension) ?

Ja, det som idag heter sjukersättning.
Man måste ha intyg på att man inte är arbetsför och heller inte kommer bli det och för att få sådant intyg måste man delta i vårdens utredning och behandlingsplan, annars kan inte vården korrekt avgöra din arbetsförmåga och möjlighet till rehabilitering.
Citera
2026-05-18, 18:27
Medlem
Citat:
Hej!

Hade ett möte med F-kassan och min läkare angående min sjukpenning och arbetssituation. Har varit sjukskriven i 8 år.

Mötet gick inget vidare då dom tyckte att jag inte var till arbetsmarknadens förfogande men tydligen var jag inte för sjuk för att få sjukersättning då rehabiliteringsmöjligheterna inte var uttömda. Samtidigt har jag flera kroniska diagnoser som gör att jag med största sannolikhet inte kommer kunna arbeta igen.

Nu vill läkaren att jag ska lämna alkoholtester(blodprov) helt plötsligt och gör jag inte det så förlänger hen inte min sjukpenning, ser inte hur det är relevant då jag är sjukskriven för något helt annat. Får dom verkligen göra såhär? Jag sa till min läkare att jag har tappat förtroende för henne och vill byta läkare då det varit en hel del andra saker med just den här läkaren också. Kan en läkare verkligen tvinga till en att lämna alkoholtester för att få en förlängd sjukskrivning? Jag ser verkligen inte hur mina alkoholvanor är relevanta till mina diagnoser som gör att jag varit sjukskriven i 8 års tid. Får de gå till på detta sättet? Kan jag bli helt utan ersättning om jag inte gör som denna gestapo läkare tycker och tänker ?

Ska du leva på stöd av staten så får du nog räkna med lite motkrav iaf.
Citera
2026-05-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Här har du nog förklaringen. FK spelar fult och hoppas kunna sätta en alkisstämpel på dig, för då blir det lättare för dom att vägra både sjukpenning och eventuell framtida sjukersättning.

Däremot så tror jag att du undanhåller en del angående din bakgrund hos läkaren. Dels för att personer med EIPS aldrig brukar öppna käften utan att ljuga och manipulera, men också dels för att det inte låter som ett normalförfarande att begära ett flertal prover från ingenstans.

En vild gissning skulle vara att dom kanske har fulat sig och mätt alkoholmarkörer i blodet i samband med någon hälsokontroll eller liknande, och så har dom hittat förhöjda värden. Men i så fall så vet du det och undanhåller detta.

Eller så har dom fattat misstanke baserat på ditt beteende eller dofter eller liknande, men det är du i så fall också väl medveten om.

Det blir liksom väldigt svårt att diskutera med någon som aldrig är ärlig, men alltid framställer sig själv som en oskyldig ängel.

Så alla invandrare är kriminella menar du också?

Bara för folk med BPD är duktiga på manipulera betyder de ju inte att jag är det? Du drar alla över en kam.

Jag har inte gett en ordentlig förklaring varför dom kräver det utav mig men nu ska jag ge dig en.

Min läkare har i flertalet månader frågat efter mina alkoholvanor och då har jag sakt att jag ”dricker vid festtillfälle och med kompisar”

Därav hen ville alkoholtesta mig.

Läkaren har varit allmän dryg och hittat på andra grejer därav jag gör en ”stor” grej utav det.

Och nej jag har inte lämnat något blodprov, förutom på akutpsykiatrin där jag blåst 0.00 eller lämnat negativa drogtest.
Senast redigerad av Cassius58 2026-05-18 kl. 18:34.
Citera
2026-05-18, 18:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Nu drar du alla över en kam. Jag vill inte göra detta testet pga läkarens beteende mot mig inte för jag har något och ”dölja”. Hellre att jag byter läkare och får göra tester hos en normal humanistisk läkare än en som är ute för att jävlas med mig.

Läste du ens vad jag skrev i trådens början? ”Inte till arbetsmarknadens förfogande” enligt dom.

Jag har prövat arbetsträning 2 gånger och det har slutat i sämre mående.
Sen var har jag skrivit att jag spetsar alkohol med Benzo? Har till och med skrivit att det är korkat att göra det där.

Jag är för sjuk för arbetsmarknaden återigen(enligt dom) men om jag ej lämnar tester blir de ingen sjukpenning.

Ser du inte hur dumt det låter ? Därav jag starta denna tråden.

"Jag vill inte göra detta testet pga läkarens beteende mot mig inte för jag har något och ”dölja”. Hellre att jag byter läkare och får göra tester hos en normal humanistisk läkare än en som är ute för att jävlas med mig."

Detta är inte juridik, vilken juridisk fråga vill du diskutera?
Citera
2026-05-18, 18:29
Medlem
Citat:
Integritet och jag känner mig ”tvingad” och ”utpressad” att göra detta prov. Jag kommer förmodligen ligga på ingen alkoholkonsumtion eller låg alkoholkonsumtion men Gestapon vill att jag lämnar tester i flera månaders tid och tänk dig då o m du skulle få för dig att dricka en månad och sedan bli utan ersättning. Du blir inlåst i ett hörn och kan tex inte gå ut och ta några öl med dina vänner för en gestapo läkare tycker om att använda sin position emot sina patienter.

Så ja kan man inte se att de e nån form av utpressning och tvång så är man inte på planeten jorden iallafall. Så ser jag det iallafall.
Just här finns den felande länken, vad du redan råkat ut för är ett PEth test, via dena test kan man se ca 4 veckor bak i tiden hur du har drukit, när man fastnar i ett PEth test måste läkaren göra ett samman hängande mönster o dokumentera, genom detta kan man sedan även ta ditt körkort i beslag om du uppvisar regelbundet drickande under medicinerings tiden och det är just därför du ska lämna under flera månader, du har redan blivit tagen för test innan.
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-18 kl. 18:32.
Citera
2026-05-18, 18:30
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Integritet och jag känner mig ”tvingad” och ”utpressad” att göra detta prov. Jag kommer förmodligen ligga på ingen alkoholkonsumtion eller låg alkoholkonsumtion men Gestapon vill att jag lämnar tester i flera månaders tid och tänk dig då o m du skulle få för dig att dricka en månad och sedan bli utan ersättning. Du blir inlåst i ett hörn och kan tex inte gå ut och ta några öl med dina vänner för en gestapo läkare tycker om att använda sin position emot sina patienter.

Så ja kan man inte se att de e nån form av utpressning och tvång så är man inte på planeten jorden iallafall. Så ser jag det iallafall.
Det är för att du är borderline med dålig insikt om din störning.
Senast redigerad av drullured 2026-05-18 kl. 18:43.
Citera
2026-05-18, 18:31
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Men varför är det ens relevant ? Under 8 års tid har det inte varit några test och denna läkare har dessutom skrivit fel saker i min journal. Finns något som heter integritet och dessutom de här

https://www.sverigesradio.se/artikel/domstolen-ger-sjukskrivna-hanna-ratt-forsakringskassan-far-inte-krava-blodprov-eller-tarar

Det gäller alla som går hos försäkringskassan. Dom har fått tryck på sig uppifrån att få ut fler i arbete. Så börjar dom med de som dom tror maskar och överdriver sin sjukdom. Men generellt är det svårare även för personer med värre sjukdomar än dig. Det är nya tider! Han autististen som sköt skolan hade ju precis fått sin hjälp indragen från fsk.
Citera
2026-05-18, 18:31
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Så en LOB för 2 år sen tyder på att jag har alkoholproblem ? Alla kan hamna i fyllecell och det betyder inte att man är alkoholist för den sakens skull.

Men lämna ett prov då så är saken ur världen!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in