2026-05-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Den enda definitionen av hög intelligens som jag konsekvent kunnat observera är lekfullhet. Det finns inga dumma människor som är lekfulla, och det finns ingen lekfull människa som är dum i huvudet. Kan du garva åt allt, "som är kul", då har du garanterat en IQ över 130. Detta är så nära en observerbar sanning man kommer.

Det tragikomiska med detta är att de som är precis under gränsen för högintellektuella är de som är seriösast av alla.

Slutsats: Tar du något seriöst är du i princip dum i huvudet.
Njae.
Korkade kan vara lekfulla med någon fånig lek, som t ex de som vill bli kända BARA för att bli kända även om de visar att de är helkorkade i någon dokusåpa.
Och de skrattar åt mycket enkla saker som att någon halkar på ett bananskal,
medan intelligenta förstår intelligenta skämt.
((T ex gjorde jag som 23-åring en kandidat till 1900-talets praktikal joke då jag gick in i en gymnasieskola och hittade på att jag var elev där (innan allt var datoricerat). Hälsade t o m på rektorn och frågade hur de kunde ha sådan skitordning, eftersom de inte hittade att jag skulle vara där haha
(Det tar 20-25 minuter att berätta hela och det måste ha varit roligt eftersom halvfulla på övre halvan av intelligensdelen av befolkningen lyssnade så länge.)
Det krävde mycket tänkande, planering och träning att komma på hur det skulle kunna hålla utan att bli påkommen under den vecka jag var där. Hade sparat en veckas semester för det här
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Vad jag märkt genom livet blir man kallad "korkad" om man inte håller med, och "intelligent" om man kan utveckla på personens egna åsikter.
Typiskt Trumpfans, men att kalla dem "korkade" är ju sant
Citat:
Intelligens är ett begrepp som är helt irrelevant för värdering, av något egentligen. Det finns dessutom 8-12 olika former av intelligens, beroende på vem man frågar.
Njae. Det finns olika intelligensformer, men inte fler än vad det finns bara för att någon tycke det
En helknäpp sak är en del "intelligenstester" mäter KUNSKAP!
T ex en smart bushman är ju inte mindre intelligent för att han inte vet vilken som är USAs huvudstad.

NYFIKENHET, VILJA LÄRA SIG NYTT och TÄNKA ut nya lösningar är viktiga delar av den TYP av intelligens som jag tycker är viktigast - eftersom det är den typ jag har

Medan två av mina kompisar är mycket intelligenta inom sina specialområden. En av dem t o m bland de bästa i världen i hans nisch, men båda begriper ingenting om psykologi och hur man gör för att få bra mänskliga relationer. En av dem erkänner att han inte har någon fantasi, han letar i sitt superminne efter någon liknande situation redan gjort så man kan diskutera om det är intelligens.
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Komiker är ofta snabb tänka och intelligenta.
Håller med.
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Att inse hur lite man vet, att kunna erkänna när man har fel, att inte försöka vinna diskussioner bara för att visa sig duktig, det är äkta intelligens.
Fast å andra sidan blir ju världen sämre om man inte rättar korkade påståenden som andra läser och kan bli lurade av...
Citera
2026-05-19, 15:35
Medlem
Eftersom det inte finns en klar definition av intelligens så är det rimligt att inte använda det generellt, utan istället använda mer tydligt beskrivande ord. Snabbtänkt, lättlärd för en viss typ. Verbal, bra lyssnare för en annan typ. Musikalisk, har rytmkänsla för en annan.

Att använda ett samlingsord för skilda företeelser, dessutom utan att ha en definition för någon av dem, det kan inte kallas intelligent. Haha
Citera
2026-05-22, 01:04
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Njae. Det finns olika intelligensformer, men inte fler än vad det finns bara för att någon tycke det
En helknäpp sak är en del "intelligenstester" mäter KUNSKAP!
T ex en smart bushman är ju inte mindre intelligent för att han inte vet vilken som är USAs huvudstad.

NYFIKENHET, VILJA LÄRA SIG NYTT och TÄNKA ut nya lösningar är viktiga delar av den TYP av intelligens som jag tycker är viktigast - eftersom det är den typ jag har
Håller med.
Ah du tänker så, jo. Det stämmer också. Vissa har Lingvistisk intelligens, andra har musikalisk intelligens, interpersonlig/social intelligens, matematisk-logisk intelligens, finns väl 9 olika totalt har forskare kommit fram till.

Vad är det för slags kategori på den intelligensformen du syftar på, Nyfikenhet/kreativ lösningsförmåga?
Citera
2026-05-22, 01:10
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Varför lyssnar du ens på sådan skit?
det gör jag inte lol

Min egen definition av intelligens är rätt irrelevant då jag inte lägger nån värdering i det. Går efter forskningsmallarna som finns istället, vissa människor är bra på Spatial, andra på Mathematical, etc. Det viktiga är att du kan vara en idiot oavsett. Jag skiter i hur bra du är på programmering om du inte ens klarar av att duscha, t.ex. Arbetsmarknaden tänker likadant.

Kan rekommendera The Intelligence Paradox av forskaren Satoshi Kanazawa på ämnet. Den är fantastisk då den nyanserar ämnet och demystifierar de sociala attityderna kring intelligens.

Funkar även som bra livsmanual för den som tyvärr råkar vara intelligent.
Citera
2026-05-22, 09:29
Medlem
Citat:
Vad är det för slags kategori på den intelligensformen du syftar på, Nyfikenhet/kreativ lösningsförmåga?
Nyfikenhet leder till vilja att skaffa mer kunskap.
En del kunskap kan användas som den är, en del kan användas som inspiration för kreativitet till modifiera eller komma på helt nya ideer.
Kreativitet sitter i HÖGER hjärnhalva.
Bara ideerna i sig är inte mycket värda, för de flesta är skit, även de flesta av ideerna, som passerat igenom uppfinnares "strunta-i-filter" misslyckas att bli vinst av.
men om de sedan utses för logik och analysfömåga, de sitter i VÄNSTER hjärnhalva, då kan NÅGRA av ideerna bli användbara.*
De här förmågorna kan användas t ex i IQ-tester där man ska lista ut vad som är nästa i en serie.

Konstnärer har bra kreativitet, men oftast dålig analysförmåga.
T ex en del ekonomer är bara bra på att räkna som en maskin, vilket INTE räcker till att komma på bra lösningar, men om det kombineras med bra analysförmåga kan det leda till bra vinster vid investeringar. T ex en kompis har blivit mångmiljonär på den förmågan, men han är helkass på kreativitet och psykologi.

De flesta (västerlänska) människor har något av både analys och kreativitet, men mer vana att använda vänster hjärnhalva, så det tar ett tag för dem att få igång höger hjärnhalva.
((T ex en annan kompis och jag kan hoppa snabbt mellan hjärnhalvorna så vid brainstorming i grupp med andra:
-/Ide/.
-Den fungerar inte därför att, följt av förklaring säger mitt effektivitetsjag för att inte slösa tid på den eller komma på någon ide som löser det problem.
-/Skämtsam oanvändbar ide relaterad till den oanvändbara iden/ haha
säger kompisen och sedan hoppar vi till att fortsätta brainstorrmingen med höger hjärnhalva.
-Vavava?? säger resten av gruppen, som inte hänge med i de snabba hjärnhalvabytena
Därför är det bättre att kompisen och jag håller oss undan eller är tysta vid brainstomingsmöteen så de andra får chans att komma med ideer. Sedan analyserar man ideerrna EFTER idekläckandet.))

(( * /T ex tog jag ideer från andra sporter, modifierade dem, började använda dem i en helt annan sport, blev utskrattad/idiotförklarad - till de fick se resultaten. Nu rekomenderas delar av dem av riksförbundet
/Då vilken affärside skulle väljas att starta i nytt land, listades alla man kunde komma på. 184 stycken. Sedan ströks de vartefter genom analys/logik och/eller research. Kvar blev ca 20 som KANSKE kunde vara bra, en del behöver mer research för att veta. Två valdes.))

Så det är få procent av ideer, som är bra...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in