2026-05-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Tror TS har lite intellektuella utmaningar han kämpar med.. Armbåge hade beskrivit vad han yrar om

Inga intellektuella problem här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Armbåge
Citera
2026-05-04, 21:47
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Grejen är ju att jag inte har gjort några pressar alls, utan bara drag.
Jag har en pågående golfarmbåge som är på väg att bli bättre.
Det som hjälpt mig är att smörja med tigerbalsam innan träning och träna med elbow sleeves.
Ska jag envisas att köra pressövningar lite tyngre så är det elbow wraps hårt lindat som gäller.
Vissa dragövningar har jag fått utesluta helt.
Det enda som funkar för biceps är egentligen hammercurls.
Lagt in några vilodagar i veckan.
Nu är läget mycket bättre än för några veckor sen.
Vissa övningar går fortfarande inte.
Det skär som en glödhet kniv på insidan av armbågen (höger är värst, vänster är uthärdligt)
Citera
2026-05-18, 13:15
Medlem
Nu har jag ätit Naproxen i 10 dagar, och värken försvann i princip. Åter på gymmet idag och testar latsdrag med 20 kg som uppvärmning och smärtan kommer omedelbart tillbaka. Vad fan ska jag göra???
Senast redigerad av Mustellaminuta 2026-05-18 kl. 13:21.
Citera
2026-05-18, 13:58
Medlem
Citat:
Nu har jag ätit Naproxen i 10 dagar, och värken försvann i princip. Åter på gymmet idag och testar latsdrag med 20 kg som uppvärmning och smärtan kommer omedelbart tillbaka. Vad fan ska jag göra???
Gå till läkare/kiropraktiker och/eller sjukgymnast.
Citera
2026-05-18, 14:33
Medlem
Hrass avatar
1) Sträck ut armen som gör ont
2) Ta andra handen och tryck med pek- och långfingret på ring- och långfingret på handen på den arm som gör ont
3) Försök hålla emot med fingrarna på armen som gör ont

Om det hugger i armbågen nu är det från underarmen och inte triceps

Citat:
AthleanX på YouTube har bra videoklipp om hur man re- och prehabar precis detta. Hjälpte mig när jag började träna och fick samma symptom.

Svenska fysioterapeuter som inte är fokuserade på idrott suger dase och kommer tro att dina besvär kommer från "musarm" eller komma med liknande pseudoförklaringar ("ergonomi" - vilket i stort är en ren scam).
Citera
2026-05-18, 15:04
Medlem
Citat:

Du hade väl varit bra nu om du lyssnat på de råden som är bra.
Citera
2026-05-19, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du hade väl varit bra nu om du lyssnat på de råden som är bra.

Jag har fått spretande råd, som mestadels har varit inriktade på triceps, trots att det var en bicepsövning. Vilket av de spretande råden tycker du att jag skulle ha följt, och hur skulle jag ha kunnat veta vilket av dem som hade varit det rätta?
Citera
2026-05-19, 09:55
Medlem
Citat:
...förmodligen efter att ha tränat med för tunga vikter för många set.

Vad kan det bero på? Senorna? Brosket? Skelettet? Det verkar inte vara musklerna. Jag har vilat i två veckor men inte tillstymmelse till att göra mindra ont.

Du får beskriva smärta, vilken grad och hur den känns när du gör vad
Citera
2026-05-19, 10:25
Medlem
Citat:
Jag har fått spretande råd, som mestadels har varit inriktade på triceps, trots att det var en bicepsövning. Vilket av de spretande råden tycker du att jag skulle ha följt, och hur skulle jag ha kunnat veta vilket av dem som hade varit det rätta?

Jag ser att råden är spretande. Att sätta rätt diagnos är lätt på mindre skador. Sannolikhetslära är att alltid gå på det som har störst chans att lyckas. Vänd dig till utbildade människor. Svårare är det inte.
Citera
2026-05-20, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Du får beskriva smärta, vilken grad och hur den känns när du gör vad

Det blir ju väldigt svårt att förklara med tanke på att vissa här inte ens förstod vad jag menade när jag förklarade vilken sida av armbågen som smärtan satt i. Men jag ska göra ett försök.

Om jag håller vänster hand och arm utsträckta som om jag tiggde pengar (så att tummen pekar åt vänster) så gör det minst ont. Om jag vrider handen och armen så att tummen pekar åt höger så gör det mer ont. Och om jag vrider handen och armen så att tummen pekar neråt, eller längre, så gör det som mest ont. Och så får jag väl påpeka att det bara är när jag håller armen utsträckt som det gör ont, inte när armbågen är böjd.

Grad kan jag inte beskriva, men tillräckligt ont för att jag inte ska kunna ha en helt rak arm.

Det gör också ont när jag gör latsdrag med supinerat grepp.

Och, om det fortfarande finns något missförstånd kring var smärtan sitter, så är det alltså på den sidan som man lutar sig på mot bordet, inte den sidan som man tar blodprover i.

Jag har fått en ny tid hos sjukgymnasten så får jag se vad de säger.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2026-05-20 kl. 08:25.
Citera
2026-05-20, 08:40
Medlem
Citat:
Det blir ju väldigt svårt att förklara med tanke på att vissa här inte ens förstod vad jag menade när jag förklarade vilken sida av armbågen som smärtan satt i. Men jag ska göra ett försök.

Om jag håller vänster hand och arm utsträckta som om jag tiggde pengar (så att tummen pekar åt vänster) så gör det minst ont. Om jag vrider handen och armen så att tummen pekar åt höger så gör det mer ont. Och om jag vrider handen och armen så att tummen pekar neråt, eller längre, så gör det som mest ont. Och så får jag väl påpeka att det bara är när jag håller armen utsträckt som det gör ont, inte när armbågen är böjd.

Grad kan jag inte beskriva, men tillräckligt ont för att jag inte ska kunna ha en helt rak arm.

Det gör också ont när jag gör latsdrag med supinerat grepp.

Och, om det fortfarande finns något missförstånd kring var smärtan sitter, så är det alltså på den sidan som man lutar sig på mot bordet, inte den sidan som man tar blodprover i.

Jag har fått en ny tid hos sjukgymnasten så får jag se vad de säger.

Det jag kan utläsa av den här texten är 2 möjliga smärttillstånd.

1. Du har "golfarmbåge". Och anledningen till att du känner som du gör är att dina senor och muskelfästen framförallt blir överbelastade vid inflammationen när de sträcks ut helt. Därav din raka arm och smärta. Får du ont av latsdrag för att du greppar tag om stången?
Hur är din greppstyrka överlag? Det kan absolut vara så att du kan greppa som vanligt och det knappt känns/känns lite men det kan också vara att det gör just ont när du knyter handen

2. Du kan ha en ledkapsel i armbågen som har blivit inflammerad. Men då bör du ha kört tex tungt på gymmet med drag och sedan att det kommit smygande. Känns inte lika troligt som golfarmbåge men kan va.
Citera
2026-05-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Får du ont av latsdrag för att du greppar tag om stången?
Hur är din greppstyrka överlag? Det kan absolut vara så att du kan greppa som vanligt och det knappt känns/känns lite men det kan också vara att det gör just ont när du knyter handen.

Jag får inte ont av att jag greppar om stången eller knyter handen, utan av själva draget. Jag har också draghjälp, så jag behöver inte ta i med fingrarna så mycket.

Jag har alltid upplevt min greppstyrka som svag, jag kan t.ex. inte stänga en Captains of Crush-gripper nummer 1, men däremot Trainern.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2026-05-20 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in