2026-05-18, 06:26
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussianFederation
Jag har fått höra att Felicia tillhör resandefolket stämmer detta?

Stämmer inte
Citera
2026-05-18, 06:34
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Stämmer inte

Källa på det?
Citera
2026-05-18, 08:33
Medlem
Citat:
Bulgarien har vunnit Eurovision song contest med sin ”Bangaranga”.

Men bakom numret står sex stolta svenskar.

– Vi är chockade men väldigt glada, säger koreografen Fredrik ”Benke” Rydman.

Bakom numret ligger kända koreograferna Fredrik ”Benke” Rydman och Keisha von Arnold.

Bakom artisten dansade även fyra svenskar: Iker Cederblom Herrera, Ellinea Siambalis, Lisa Högström och Mateo Cordova Pomo.

I årets Eurovision har Benke Rydman, förutom Bulgariens, också koreograferat Finlands och Schweiz bidrag, medan Keisha von Arnold faktiskt ligger bakom Felicias och även Cyperns.

– Men ”Bangaranga” var definitivt det nummer som byggde mest på själva dansandet. Det fanns instrumentala partier där man verkligen kunde gå loss. Och Dara är en fantastisk dansare, det är alltid en avvägning där, mellan att dansa och sjunga, säger Benke Rydman.

Vad är ni mest förvånade över?

– Vi tänkte att det här kan nog funka för publiken som sitter där hemma. Men att juryn skulle gilla det så mycket, det kom verkligen som en chock.

https://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/svenska-koreografernas-ord-efter-bulgariens-vinst-i-eurovision-/

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/zOM2q9/svenska-skaparna-av-vinnarnumret-chockade
Citera
2026-05-18, 09:08
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Rumäner som röstade, Moldaver/Rumäner, same same.

Moldavien förtjänade ännu högre placering. Positivt, hög energi, lokalpatriotiska. Borde varit top 5.
Citera
2026-05-18, 09:34
Medlem
Hur sjutton ska Bulgarien ha råd att arrangera ESC? De är ju utfattiga.
Citera
2026-05-18, 10:16
Medlem
Fånigt med mask. Förlorade säkert många röster på det.
Citera
2026-05-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Hur sjutton ska Bulgarien ha råd att arrangera ESC? De är ju utfattiga.
Vi bulgarer är inte alls så fattiga som ni tror. Nyligen arrangerade Bulgarien Giro d'Italia och skötte det utmärkt. Vi har också erfarenhet som värdar för Junior Eurovision Song Contest 2015, då ansåg alla deltagande länder att detta var ett av de bäst organiserade Junior Eurovision-tävlingarna. I går tog många politiker emot Dara efter framgången och lovade bestämt att vi kommer att göra en värdig insats som värdar. Om viljan finns, finns också vägen.
Senast redigerad av kokole 2026-05-18 kl. 10:44.
Citera
2026-05-18, 10:41
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Är lite förvånad över både all kritik mot själva ESC, Felicia och hennes framträdande.

Att det inte fanns någon given vinnare i år i Wien är väl bara fakta. Sedan kan man naturligtvis ha åsikt om det inte varit bättre om samtliga 35 länder hade varit med och tävlat i finalen? Och inte som det är idag med två olika kvaltävlingar?
Men att det inte fanns EN ENDA GIVEN VINNARE kan vi väl bara slå fast. Positivt eller negativt? Var det verkligen bästa bidraget som vann?

Vad beträffar Sverige så kan vi väl bara bekräfta att detta var det bästa bidraget som juryn som tar ut årets bidrag lyckades få fram och som delar av svenska folket röstade på.

Min egna åsikt då? Vad beträffade Felicia? Var hon årets bästa sångerska? Nja... tveksamt. Men hon var säkerligen en av de bättre. Låten då? Nej, den föll mig definitivt inte i smaken. Den var alldeles för "syntetisk". Ungefär på samma sätt som jag inte gillar Robins musik hon ofta använder på sina plattor.

Så vad ska jag säga... lycka till Sverige inför ESC 2027!
Citera
2026-05-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fokin69
Underbara lökar på vinnaren

Schyssta bangarangas
Citera
2026-05-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Att det inte fanns någon given vinnare i år i Wien är väl bara fakta.
Det fanns en klar vinnare. Bulgarien vann både juryns och publikens röster, vilket inte hade hänt sedan 2017, då Portugal vann.
Citera
2026-05-18, 11:11
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Det fanns en klar vinnare. Bulgarien vann både juryns och publikens röster, vilket inte hade hänt sedan 2017, då Portugal vann.
Det är sant att Bulgarien var både jury och folkets favorit. Men det ovanliga i år var väl att det var 18 olika länder (om jag inte minns fel på antalet) som fick "tolvorna".
Citera
2026-05-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Det är sant att Bulgarien var både jury och folkets favorit. Men det ovanliga i år var väl att det var 18 olika länder (om jag inte minns fel på antalet) som fick "tolvorna".
Skillnaden mellan etta (Bulgarien med 516 poäng) och tvåa (Israel med 343 poäng ) var enorm, hela 173 poäng. Det är en övertygande seger för Bulgarien.

Förra året vann Österrike med 436 poäng, medan tvåan Israel fick 357. Skillnaden var bara 79 poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in