2026-05-18, 07:53
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Konstigt! Det är väl aldrig så att de är på väg att bli liberala PÅ RIKTIGT för första gången i historien?

De känner verkligen av existentiell ångest nu. De har väl interna valmätningar som pekar på helt oräddningsbart utträde.

Att det skall fan till bunkerstämning för att fanskapen skall börja bli liberala på riktigt.

Blir AfS större än L sådär 2030?
2026-05-18, 07:53
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Hade de velat liknande med Cannabis också så hade de haft min röst.

knarkare borde fråntas sin rösträtt
2026-05-18, 07:56
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.expressen.se/nyheter/politik/ministerns-forslag--ol-och-vin-pa-ica/

Äntligen säger jag. Vad säger ni? Jag kommer doxk fortsätta rösta på moderaterna men som frisinnad är avskaffandet av allt onödigt förmynderi önskvärt.
Vafan... kom en liberal just med ett liberalt förslag!? Nu blommar det väl i skorstenen också.

Tycker takeaway-förslaget låter dumt. Folk kommer slänga sina jävla burkar och plastmuggar överallt. Resten låter dock som självklarheter, och det är sjukt att det är förbjudet från första början
Senast redigerad av Olduvai 2026-05-18 kl. 07:59.
2026-05-18, 08:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Äntligen säger jag. Vad säger ni? Jag kommer doxk fortsätta rösta på moderaterna men som frisinnad är avskaffandet av allt onödigt förmynderi önskvärt.

L fortsätter strössla med förslag i förhoppningen att rädda sig kvar i riksdagen. Tror dock inte att detta förslag kommer generera särskilt många röster. Systembolaget har ett mycket starkt stöd bland svenskar.

För egen del har jag inga problem med dagens system OM systemet bara skulle fungera som vilken affär som helst med vanliga öppettider, kall öl och extrapriser.
2026-05-18, 08:32
Medlem
Går såklart inte när det finns minderåriga som arbetar i butik. Från 16 år ska man alltså hantera alkohol.. jo tjena!
2026-05-18, 08:40
Medlem
Trollmias avatar
Stekt valfläsk anar jag. Men jag har en fundering, många som röstade Ja för inträde i EU, röstade de ja, för att de trodde att de kunde köpa en flaska vin på lördagskvällen inne på Ica till den senalördagsmiddagen? Sen rann allt ut i sanden när de insåg att staten inte vill släppa ifrån sig sin aldrig sinande kassako?

Funderingar en måndagsmorgon.
2026-05-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Centern då?

De vill väl bara avkriminalisera droger/metaboliter i blodet?

Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
knarkare borde fråntas sin rösträtt

Du lever upp till ditt namn iaf, inte illa.
Senast redigerad av daTkonshens 2026-05-18 kl. 08:52.
2026-05-18, 08:50
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som har en sund inställning och konsumerar måttligt har ingen nytta av andra öppettider än de som finns nu.

De som huserar på parkbänkar och spöar sina tanter har säkert behov av alkohol 24/7.

Man kan ju vända på det resonemanget också - de som måste ha sin dricka varje dag får tag på den oavsett. De som har en sund inställning och konsumerar måttligt kanske bara känner en bekvämlighet att i det stressade livspusslet kunna handla mat och vin samtidigt. Och på lördagen behöver inte halva dagen på stan kretsa kring att hinna med bolaget före 15:00. Därefter slutar nämligen dagen tvärt då man står med tunga kassar på gatan och sneglar efter smidigaste vägen hem.

Nu gillar jag visserligen Systembolaget men av helt andra anledningar. Ofta sker det stora upphandlingar och prisnivån (åtminstone på bra viner) är inte sällan fördelaktig trots vår höga skatt. En kombination hade väl kanske varit på sin plats till att börja med om staten vill behålla lite kontroll - utöka systembolagets öppettider (framförallt på lördagar) samt en mer sömlös integration med matbutiker. Ungefär som apoteket gjort i vissa större butiker. Gör sedan en analys för att se om drickandet ökat.
Senast redigerad av madnesstookthem 2026-05-18 kl. 08:52.
2026-05-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det enda det leder till är att missbruket hos arbetare och medelklass ökar. Med mer våld och brottslighet.

Men det är tydligen det slags samhälle liberaler vill ha.

Förra veckan sa de att de ville ha fler onda giriga parasiter till miljardärer också.

En större och rikare och friskare medelklass eller arbetarklass är det sista liberalerna vill ha. De är partiet för onda giriga rika människor. Inte för vanligt folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Logiken håller iofs. Om allianzen vinner igen då kan folket inte göra något annat än att supa sönder skallen. Då behöver de vin och starköl även på söndagarna och sent på kvällen på 7-11 för att orka leva.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som har en sund inställning och konsumerar måttligt har ingen nytta av andra öppettider än de som finns nu.

De som huserar på parkbänkar och spöar sina tanter har säkert behov av alkohol 24/7.

Det är dagens politik som leder till missbruk. Inga andra medborgare har så mycket alkohol i hemmet som svenskarna.

Dagens politik syftar till att göra alkoholen otillgänglig men resultatet blir istället att svenskarna köper på sig. Alkoholen är idag tillgängligare i Sverige än någon annanstans för här har alla ett stort lager i hemmet.

På landsbygden tar det 3-5 dagar att få sin alkohol levererad till ombud, klart att det leder till att folket storhandlar. När Finland tillät försäljning av öl och vin i mataffärerna så gick alkoholkonsumtionen ned.
2026-05-18, 09:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Att lägga detta som en prioriterad fråga inför en valrörelse är helt vansinnigt då detta absolut inte är vad vi behöver här i sverige just nu. Några av punkterna håller jag ändå med om men många av dem var idioti på högsta nivå.
2026-05-18, 09:37
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Kommer som vanligt inte hända ett skit. De sitter i regeringen men kommer på det bara så där 4 månader innan valet.

Det finns ingen riktig höger eller riktiga liberala partier i Sverige.
2026-05-18, 09:41
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:

L har nyktrat till om uttrycket tillåts.

Först miljardärer och nu alkohol på ICA, det här lovar gott för valrörelsen.

I höst går min röst till L.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in