2026-05-17, 17:23
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wrAGEP/daniel-var-skadad-fick-ingen-hjalp-i-haktet
Citat:
Smärtan var så kraftig att han inte kunde sova.

Så beskriver 34-årige Daniel tiden på häktet i Göteborg.

– När nån inte ens kan komma upp ur sängen – inte ens då kan de ringa en sjuksköterska, säger Daniel.

Snabbversion
Daniel, som satt häktad i Göteborg, fick inte den sjukvård han behövde trots allvarliga skador och upprepade önskemål om läkare.
Han upplevde svåra förhållanden i häktet – som långa väntetider för att gå på toaletten och att inte få tillräcklig smärtlindring eller sin ordinerade medicin i tid.
Efter att ha blivit frisläppt JO-anmälde Daniel kriminalvården för bristande vård, men anmälan avslogs efter en intern utredning där inga fel noterades i hanteringen av hans fall.
Är det så illa på häktet i Göteborg?
Citera
2026-05-17, 17:30
Medlem
Inget roligt ställe. Byggt på 60-talet. 350 celler om jag inte minns fel, varav hälften utan egen toalett.
Citera
2026-05-17, 17:34
Medlem
Samoupravleniees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Är det så illa på häktet i Göteborg?
Göteborgspolisen är ökänd för att misshandla folk för skoj skull och svina sig i allmänhet. De flesta är polare med nattvakter och klubbvakter som de sparrar med på fritiden. Sveriges radio gjorde något reportage om det för ett tag sedan.

Jag kan bekräfta utifrån mina kamraters historier att de låter dig inte gå på toa och de hotar med kompanistryk om man gör som Daniel och pissar i handfatet.
Senast redigerad av Samoupravleniee 2026-05-17 kl. 17:41.
Citera
2026-05-17, 17:52
Medlem
Citat:
I anmälan påpekar han att brister Kriminalvårdens dokumentation.
Det är kutym. Det har jag hört om genom åren.
Citera
2026-05-17, 19:47
Medlem
Just svenska häkten har väl under lång tid fått kritik internationellt.
I princip total isolering.
Citera
2026-05-17, 20:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Just svenska häkten har väl under lång tid fått kritik internationellt.
I princip total isolering.

Inte bara det-. Utan hur lätt det är att bli häktad och hur lång tid man får sitta där.

Blir ju så att för många blir det ju närmast skönt och bra när de nu efter dom blir förflyttade till fängelse.
Citera
2026-05-17, 20:49
Medlem
Ytterligare en som det är väldigt svårt att sympatisera med. Går runt med kniv och misshandlar folk på stan.
Citera
2026-05-17, 21:38
Medlem
Häktet är verkligen ett helvete. Förstår inte dessa som sitter i häkte mer än tre månader. Jag skulle få alla diagnoser som finns av att sitta därinne....
Citera
2026-05-17, 22:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Samoupravleniee
Göteborgspolisen är ökänd för att misshandla folk för skoj skull och svina sig i allmänhet. De flesta är polare med nattvakter och klubbvakter som de sparrar med på fritiden. Sveriges radio gjorde något reportage om det för ett tag sedan.

Jag kan bekräfta utifrån mina kamraters historier att de låter dig inte gå på toa och de hotar med kompanistryk om man gör som Daniel och pissar i handfatet.
Vad tur det inte jobbar några poliser på häktet i göteborg då, där jobbar endast plitar som sk fångvårdare.
Citera
2026-05-17, 22:21
Medlem
Samoupravleniees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Vad tur det inte jobbar några poliser på häktet i göteborg då, där jobbar endast plitar som sk fångvårdare.
tomato tomato.
Gör du en förbannad så blir de andra förbannade och avlöser varandra.
Citera
2026-05-17, 22:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Samoupravleniee
tomato tomato.
Gör du en förbannad så blir de andra förbannade och avlöser varandra.
snälla du jag har jobbat på skånegatan säkerhets häkte, dit kommer det endast en insatsstyrka av poliser om det bliut upplopp eller likande, och det gör det till alla fängelser och häkten i likande situationer, det har dock aldrig varit upplopp på häktet på skånegatn
Citera
2026-05-18, 23:36
Medlem
Det finns toa i häktescellerna. Däremot saknas det toalett i arrestens celler. I dessa celler är du först arresterad högst 12h sen anhållen 3dagar. Därefter blir du häktad och där finns toalett på rummet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in