2026-05-17, 14:07
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Googlar man runt på lite olika dykforum så är det flera som skriver att just italienare dyker med sämre säkerhetstänk än övriga nationaliteter, jag har ingen aning, men det finns kanske folk här med dykvana som kan dementera/intyga om det stämmer.
Ah, klassikern: när man inte kan skylla på gasen eller båten så tar man fram nästa nödlösning, nationalitet. Låter som billigt forumraseri för att slippa säga det uppenbara: grottdykning på 50 meter är livsfarligt oavsett pass.
Citera
2026-05-17, 14:09
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Finns en massa dödshistorier på nätet där kommentarerna fylls med uttryck om hur "Karen" fick vad hon förtjänade.
Så jag är inte den enda här med selektivt tunnelseende.

Sedan går det ju att läsa varför det just är en dödsrisk i TS.
Att du hittar enstaka exempel på hån ändrar inte mönstret, det är bara cherry-picking. Och grottdykning på 50 m djup är farligt.
Citera
2026-05-17, 15:39
Medlem
Högt utbildade människor vad det verkar men de tar vansinniga beslut de med.
Citera
2026-05-17, 15:49
Medlem
Hur kommer man ens ner på 50meters djup? Jag försöker komma ner i botten av bassängen hår hemma, den är 1,8m djup, likväl flyter jag upp mit ytan med ändan.

Använder man sig av något ankar/rep som man drar sig ner med? Isåfall borde det varit enkelt komma upp igen?
Citera
2026-05-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Hur kommer man ens ner på 50meters djup? Jag försöker komma ner i botten av bassängen hår hemma, den är 1,8m djup, likväl flyter jag upp mit ytan med ändan.

Använder man sig av något ankar/rep som man drar sig ner med? Isåfall borde det varit enkelt komma upp igen?
Dykning fungerar så att du har ballast i form av vikter och du har en blåsa som du fyller/tömmer på luft. För att sjunka tömmer du blåsan, för att stiga uppåt så fyller du blåsan med luft. Man drar sig således inte uppåt med något rep. Att du inte klarar att dyka ner till botten av en pool har troligen att göra med att du har luft i lungorna som drar upp dig och att du inte har vana. Jag kan med lätthet simma ner till till 3-4meter utan några hjälpmedel alls.

Problemet med grottor är att du inte kan stiga rakt uppåt vid problem. Du måste ha kontrollerad flytkraft och simma mot utgången - samtidigt som du kanske har stora problem med kväveförgiftning eller tekniska problem och panik. Att ta sig ut kan ta tid och kräva att man både stiger och sjunker för att komma till utgången. En annan stark faktor med grottor och större vrak är att man kan röra upp dy som gör att man inte ser något alls. Se gärna intervjun med den ende överlevande dykaren i olyckan på vraket HMS Scylla i Storbritannien: https://www.youtube.com/watch?v=OMYKjZocins Han beskriver där hur tre erfarna dykare dök på ett känt vrak och sedan inte lyckades hitta ut på grund av upprört slam och dy, en av dykarna, han som intervjuas, berättar hur nära det var att även han dog.

Har själv fått kraftig kvävenarkos på vanlig luft. Slog till när jag touchade 40 meter (var nere och vände där under dyket) och det var fruktansvärt läskigt. Jag klarade behålla lugnet men fick tunnelseende, hyperventilerade och började få konstiga tankar om att ta ut regulatorn ur munnen. Först efter stigning till 25 meter så började narkosen lätta. Narkos är för övrigt ett dumt ord för det insinuerar typ sömnighet och lugn, det är snarare krypande förvärrande panik, tunnelseende och svårt att andas som är symtomen.

Idag dyker jag inte till mer än 30 meter och försöker även undvika det djupet om jag kan. Min dykdator larmar mig redan på 25 meter.
Senast redigerad av thinkmachine 2026-05-17 kl. 16:35.
Citera
2026-05-17, 17:10
Medlem
israelisinnocents avatar
Tack den videon var riktigt bra
Letade efter typ "alla sätt som dykning dödar" men hittade inget bra, en kanal som heter divetalk men det är timslånga videos

Många gånger är det farten som dödar i olyckor men det kusliga med dykning är att det inte är nån fart direkt, lite som dödsfall på mt everest

Sr podd p1 kaliber 5 delar om dykolyckor https://www.sverigesradio.se/avsnitt/andnod-fast-pa-botten-del-5
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Dykning fungerar så att du har ballast i form av vikter och du har en blåsa som du fyller/tömmer på luft. För att sjunka tömmer du blåsan, för att stiga uppåt så fyller du blåsan med luft. Man drar sig således inte uppåt med något rep. Att du inte klarar att dyka ner till botten av en pool har troligen att göra med att du har luft i lungorna som drar upp dig och att du inte har vana. Jag kan med lätthet simma ner till till 3-4meter utan några hjälpmedel alls.

Problemet med grottor är att du inte kan stiga rakt uppåt vid problem. Du måste ha kontrollerad flytkraft och simma mot utgången - samtidigt som du kanske har stora problem med kväveförgiftning eller tekniska problem och panik. Att ta sig ut kan ta tid och kräva att man både stiger och sjunker för att komma till utgången. En annan stark faktor med grottor och större vrak är att man kan röra upp dy som gör att man inte ser något alls. Se gärna intervjun med den ende överlevande dykaren i olyckan på vraket HMS Scylla i Storbritannien: https://www.youtube.com/watch?v=OMYKjZocins Han beskriver där hur tre erfarna dykare dök på ett känt vrak och sedan inte lyckades hitta ut på grund av upprört slam och dy, en av dykarna, han som intervjuas, berättar hur nära det var att även han dog.

Har själv fått kraftig kvävenarkos på vanlig luft. Slog till när jag touchade 40 meter (var nere och vände där under dyket) och det var fruktansvärt läskigt. Jag klarade behålla lugnet men fick tunnelseende, hyperventilerade och började få konstiga tankar om att ta ut regulatorn ur munnen. Först efter stigning till 25 meter så började narkosen lätta. Narkos är för övrigt ett dumt ord för det insinuerar typ sömnighet och lugn, det är snarare krypande förvärrande panik, tunnelseende och svårt att andas som är symtomen.

Idag dyker jag inte till mer än 30 meter och försöker även undvika det djupet om jag kan. Min dykdator larmar mig redan på 25 meter.
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-05-17 kl. 17:21.
Citera
2026-05-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Tack den videon var riktigt bra
Framför allt är lärdomen från den videon att det är livsfarligt att lyssna på dykare som är mer erfarna än en själv när de vill frångå protokoll. I fallet med HMS Scylla (videon) så var det den unga killen som överlevde och de två äldre dykarna som dog. De två äldre tyckte att man kunde frångå protokoll och strunta i säkerhetslina (som man använder för att kunna hitta ut) eftersom man dykt på vraket Scylla hundratalet gånger förut. Den yngre överlevande killen tänkte att de erfarna visste vad de pratade om och hängde med. Nu hade han rena turen att lyckas hitta en utgång (han tryckte sig genom ett galler) när han bokstavligen hade mindre än en minut luft kvar. Hade de gjort som man ska göra när man dyker in i vrak och fäst en lina för att hitta tillbaka så hade de alla klarat sig och förmodligen haft ett helt händelselöst dyk.

Det kan mycket väl vara felet som skett på Maldiverna. Någon har framstått som erfaren och propagerat från att man ska frångå protokoll och så har de andra följt med.
Citera
2026-05-17, 17:51
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Det låter faktiskt jäkligt otäckt med grottdykning. Jag skulle aldrig våga göra något sånt. R.I.P.
Citera
2026-05-17, 18:52
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Lustigt att du skriver detta…
Nu ska finnarna åka ner och plocka upp italienarna, undrar om det är samma gäng som hämtade sina polare i Norge?

”Maldivernas kustbevakning har ställt in räddningsinsatsen efter lördagens dödsfall och ett specialteam från Finland är skickat för att få upp kropparna, skriver New York Post.

Men dra på trissor. Men inte är dykningen så svår att man måste kalla in extremfinnkolingarna från Norges yttersta avgrunder?
Citera
2026-05-17, 19:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Den första sammanfattningen

...

https://scubaboard.com/community/threads/five-italians-die-in-maldives.668310/page-14

Nog för att det mesta väl fortfarande är oklart och det ryktas om det ena och det andra men, "single-tank configurations" och "regular air"!? Om de uppgifterna stämmer, djupet var över 50 meter och man skulle dyka i grottor är det väl i princip ett rejält "Darwin award" vi har att göra med den här gången?
Citera
2026-05-17, 20:13
Medlem
Slår inte Nutty Putty olyckan, fyfan....
Citera
2026-05-17, 20:23
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger

Beror lite på personen men blåser du ut all luft kommer du vara kvar på botten redan på 3m - efter 10m sjunker alla vare sig dom vill eller inte p.ga lungkompression
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in