Citat:
Ursprungligen postat av
KFCnogger
Hur kommer man ens ner på 50meters djup? Jag försöker komma ner i botten av bassängen hår hemma, den är 1,8m djup, likväl flyter jag upp mit ytan med ändan.
Använder man sig av något ankar/rep som man drar sig ner med? Isåfall borde det varit enkelt komma upp igen?
Dykning fungerar så att du har ballast i form av vikter och du har en blåsa som du fyller/tömmer på luft. För att sjunka tömmer du blåsan, för att stiga uppåt så fyller du blåsan med luft. Man drar sig således inte uppåt med något rep. Att du inte klarar att dyka ner till botten av en pool har troligen att göra med att du har luft i lungorna som drar upp dig och att du inte har vana. Jag kan med lätthet simma ner till till 3-4meter utan några hjälpmedel alls.
Problemet med grottor är att du inte kan stiga rakt uppåt vid problem. Du måste ha kontrollerad flytkraft och simma mot utgången - samtidigt som du kanske har stora problem med kväveförgiftning eller tekniska problem och panik. Att ta sig ut kan ta tid och kräva att man både stiger och sjunker för att komma till utgången. En annan stark faktor med grottor och större vrak är att man kan röra upp dy som gör att man inte ser något alls. Se gärna intervjun med den ende överlevande dykaren i olyckan på vraket HMS Scylla i Storbritannien:
https://www.youtube.com/watch?v=OMYKjZocins Han beskriver där hur tre erfarna dykare dök på ett känt vrak och sedan inte lyckades hitta ut på grund av upprört slam och dy, en av dykarna, han som intervjuas, berättar hur nära det var att även han dog.
Har själv fått kraftig kvävenarkos på vanlig luft. Slog till när jag touchade 40 meter (var nere och vände där under dyket) och det var fruktansvärt läskigt. Jag klarade behålla lugnet men fick tunnelseende, hyperventilerade och började få konstiga tankar om att ta ut regulatorn ur munnen. Först efter stigning till 25 meter så började narkosen lätta. Narkos är för övrigt ett dumt ord för det insinuerar typ sömnighet och lugn, det är snarare krypande förvärrande panik, tunnelseende och svårt att andas som är symtomen.
Idag dyker jag inte till mer än 30 meter och försöker även undvika det djupet om jag kan. Min dykdator larmar mig redan på 25 meter.