2026-05-16, 20:46
Medlem
Jag spenderar helgen med att passa hund. Det är en valp på 8 månader av modellen mindre vallhund. Dvs precis en sån man tänker sig gör bra ifrån sig på t.ex agility. Eftersom jag har varit nyfiken på att ha en sån hund själv och hade tyckt t.ex agility är kul så har jag lite frågor.

När jag är ute och går med denna så är dess huvud verkligen över allt, det blåser ett löv och man drar lite höger, det kommer en doft och man drar vänster osv. Det är inte så svårt att hantera, däremot märker man att vallinstinkten lockas fram när det kommer en fågel. Hade man inte haft koppel så hade jycken varit borta på en halv sekund när det dyker upp en fågel. Samma är det vid hundmöten, då dras det och den vill inget hellre än mot den andra hunden.

Så min fråga är, kommer man någonsin komma från detta så att man kan ha hunden lös och lita på att den inte springer bort? Det är inte så att jag vill springa runt med en lös hund. Men jag var t.ex nere på kommunens öppna agility-bana och testade lite, och det går ju inte att göra någon vettig träning där i koppel.

Jag tänker att det här med att jaga fåglar ligger väl långt inne i reptilhjärnan på en sån hund, men samtidigt måste det väl gå att hantera, annars hade ju ingen kunnat lita på dessa hundar? Blir det bättre när man är förbi valp-fasen?
Citera
2026-05-16, 20:51
Medlem
Man kan träna alla hundar att göra allt man vill. Men vad gäller vad som är socialt eller legalt accepterat är det förstås långt ifrån så.
Citera
2026-05-16, 21:01
Medlem
Det går, alla hundar kan tränas. Haft o göra med pyrrs som gått utan koppel utan problem .

Släpp bara inte lös hunden i valpåren, det gäller vilken hund somhelst.
Citera
2026-05-16, 23:15
Medlem
Hasse.Haschblosss avatar
Många köper hund pga hur den ser ut, inte för vad den är avlad för.
Läs vad hunden är avlad för så gör du det med den.
Citera
2026-05-16, 23:17
Medlem
Hasse.Haschblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Det går, alla hundar kan tränas. Haft o göra med pyrrs som gått utan koppel utan problem .

Varför inte lösa i "valpåren", och vad är valpåren?
Har haft mina hundar lösa sedan de föddes eller sedan första stund jag hämtat en hund.
Citera
2026-05-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse.Haschbloss
Varför inte lösa i "valpåren", och vad är valpåren?
Har haft mina hundar lösa sedan de föddes eller sedan första stund jag hämtat en hund.

Runt 24-36 mån/2-3år

Du kanske bor på landet/utanför tätbebyggt område utan människor runt dig?

För att valpar inte är socialt mogna, är nyfikna och går fram till allt och alla de ser på stan. Vilket inte är okej någonstans. Hade inte uppskattat en främmande hund gå fram o nosa på mig bara sådär på stan, hade slutat med en spark.
Citera
2026-05-17, 17:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga

Jag säger tvärtom, inkallning och följa startar man bäst direkt när man får hunden och man själv är tryggare än omgivningen.
En äldre hund är svårare att lära inkallning.
Citera
2026-05-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag säger tvärtom, inkallning och följa startar man bäst direkt när man får hunden och man själv är tryggare än omgivningen.
En äldre hund är svårare att lära inkallning.

Fast att träna inkallning och att låta hunden vara lös på allmänna platser är olika saker. Han TV4 experten visade t.ex att han hade hunden kopplad i långrep när han övade inkallning. På så sätt kunde han se till att hunden alltid kom när han kallade och då lära hunden att man alltid gör rätt.
Citera
2026-05-17, 20:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Fast att träna inkallning och att låta hunden vara lös på allmänna platser är olika saker. Han TV4 experten visade t.ex att han hade hunden kopplad i långrep när han övade inkallning. På så sätt kunde han se till att hunden alltid kom när han kallade och då lära hunden att man alltid gör rätt.
Det var han det.
Har man valpen lös från starten så lär sig valpen att hålla reda på föraren, det är också lättare att lära den komma när den är liten och fokus är mer på förare än omgivning.
Givetvis ska man inte ha valpen lös vid trafikerade vägar o dyl.
Att ha lina släpande låter smidigt, men dels blir den grisig och är jobbig att hålla på med - dels riskerar du att hunden fastnar och kvävs eller svälter ihjäl om den faktiskt smiter.
Citera
2026-05-19, 21:24
Medlem
MissMDs avatar
Jag tror man måste skilja på “kunna vara lös” och “vara 100 % pålitlig i alla situationer”.

De flesta hundar kan tränas till bättre följsamhet, kontakt och impulskontroll. Men genetiska drifter försvinner inte bara för att man tränar. Hos vissa individer sitter instinkterna väldigt starkt och då kommer vissa situationer alltid vara mer riskabla.

Sen är hunden dessutom bara 8 månader och många hundar i den åldern är väldigt splittrade i huvudet 😅 Det blir ofta betydligt bättre med mognad, miljöträning och relation.

Jag har två husky som vilttränas ganska hårt, numera är äldre hunden på 6 år ändå helt ok, men jag kan ändå inte lita på att dom inte sticker på vilt när dom får chansen.

Men jag tycker också det är okej att acceptera att alla hundar kanske inte blir sådana man kan lita på lösa överallt. Det betyder inte att träningen misslyckats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in