2026-05-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Se på hur mycket Tyskland, Japan, USA byggde under WWII. Krig är ju ingen nackdel sett att få igång byggandet och minska arbetslösheten. Regler som finns i fredstid gäller inte, utan det är alla man och kvinnor till däck.

Jovisst är det bra exempel. Men också bra exempel på sanningen: Tyskland hade inga pengar att bygga för. Man plundrade varenda land för pengar för att fortsätta hålla charaden uppe, de hade gått i backen utan expansionskriget.

Samma sak kommer hända med Ryssland. Pengar finns bara så länge de finns...Och de sinar.
Citera
2026-05-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det kommer ju knappast befolkningen till del. Tycker du att valfritt land i Afrika också är jätterika bara för att det finns naturresurser där?

Men det är ju för fan hela min poeng. Hur skulle Ryssland se ut om resurserna hade gynnat folket?
De skulle troligen ha en levnadsstandard som är högre än vi har i Skandinavien.
Citera
2026-05-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Men det är ju för fan hela min poeng. Hur skulle Ryssland se ut om resurserna hade gynnat folket?
Dom hade legat i nivå med Norge om man ser till intäkter mot befolkningsmängd, men om dom dessutom hade haft större förmåga att förädla sina resusrer så hade det sett ännu bättre ut
Citera
2026-05-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
20%har inte rinnande vatten och har utedass, jo de måste vara rika..

Du måste läsa mina inlägg i sitt sammanhang. Min poäng är att även om Ryssland är ett av världens rikaste länder, gynnar det inte befolkningen. Landet är grundligt korrupt och befolkningen är hjärntvättad av statliga medier. Har du sett Solovjov på rysk TV?

Den dag ryssarna inser att de har blivit lurade i alla dessa år kommer att leda till en ny revolution. Och det kanske inte dröjer så länge kvar.
Citera
2026-05-17, 11:58
Medlem
Citat:
Men det är ju precis det de gör.
Om du någon gång besöker ex.vis St.Petersburg eller Moskva kommer du se det med egna ögon.
Citera
2026-05-17, 12:01
Medlem
Citat:
Du måste läsa mina inlägg i sitt sammanhang. Min poäng är att även om Ryssland är ett av världens rikaste länder, gynnar det inte befolkningen. Landet är grundligt korrupt och befolkningen är hjärntvättad av statliga medier. Har du sett Solovjov på rysk TV?

Den dag ryssarna inser att de har blivit lurade i alla dessa år kommer att leda till en ny revolution. Och det kanske inte dröjer så länge kvar.
Du är ett av alla bevis på hur indoktrineringen helhjärtat lyckats.
PS: Du tillhör skaran som på allvar måste bättra på läsförståelsen..
Citera
2026-05-17, 12:02
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ryssland är visserligen mycket större än Sverige och håller dessutom på med ett dyrt krig, men ändå verkar de kunna bygga enormt mycket bostäder och till och med hela stadsområden väldigt snabbt.

Jag läste först om hur delar av Mariupol byggts upp igen efter stora förstörelser, men hittade sedan också Murino nära Sankt Petersburg, som tydligen vuxit från ett mindre område/by till en stad med runt 100 000 invånare sedan ungefär 2019.

Hur är detta möjligt egentligen?

Finns det fler exempel på ryska städer som byggts upp extremt snabbt?

Och varför känns det som att Sverige har så svårt att bygga nytt i samma takt, trots att vi inte befinner oss i krig?

Du borde bli mer förundrad över hur Ukraina lyckas bygga upp fastigheter, vägar och kraftstationer efter att dessa bombas varje dag med hundratals drönare och missiler.
Citera
2026-05-17, 12:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
På gång- och cykelbanan mellan mig och min parkering, grävde kommunen (någon entreprenör) upp ett hål för att laga något läckande rör. Det var i början av mars, men är inte överasfalterat än. Så vi kanske helt enkelt är inkompetenta?

Å andra sidan genomför Skanska, men även Peab, stora projekt i andra länder.

Eller så är de kompetenta och inser att det är bättre att samla ihop fler områden i närområdet som behöver asfalteras och göra allt på en gång istället för att åka runt och smådutta här och där hela tiden. Det kan även vara så att din gata ska grävas upp av en annan anledning inom närtid och då är det verkligen dumt att asfaltera innan man gräver upp igen.

Finns många skäl till att inte asfaltera direkt men inkompetens är oftast inte ett av dessa skäl.
Citera
2026-05-17, 12:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Du borde bli mer förundrad över hur Ukraina lyckas bygga upp fastigheter, vägar och kraftstationer efter att dessa bombas varje dag med hundratals drönare och missiler.

De har ju hela västvärldens ekonomi i ryggen.
Citera
2026-05-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
I Ryssland är det vanliga att de som flyttar in får fixa kök, toalettstol, handfat o s v helt själva. Osäker om mer. Men lgh är ganska mycket skal. Du får sen anlita hantverkare helt själv. Finns i princip inga hyresrätter men äger du en lgh kan du hyra ut. Så på det viset går det förståss snabbare bygga.

Det är så i Schweiz med. Många länder har faktiskt det systemet.
Citera
2026-05-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Ryssland är visserligen mycket större än Sverige och håller dessutom på med ett dyrt krig, men ändå verkar de kunna bygga enormt mycket bostäder och till och med hela stadsområden väldigt snabbt.

Jag läste först om hur delar av Mariupol byggts upp igen efter stora förstörelser, men hittade sedan också Murino nära Sankt Petersburg, som tydligen vuxit från ett mindre område/by till en stad med runt 100 000 invånare sedan ungefär 2019.

Hur är detta möjligt egentligen?

Finns det fler exempel på ryska städer som byggts upp extremt snabbt?

Och varför känns det som att Sverige har så svårt att bygga nytt i samma takt, trots att vi inte befinner oss i krig?

Arbetskraften är i princip gratis, väldigt billig
Material borde inte heller vara speciellt dyrt, med låga löner, tvångarbete
Däremot har de brist på mycket genom kriget i Ukraina, speciellt pengar
De har en krigsekonomi. Där nästan allt går till militären, väldigt lite till folket

Därför blir förmodligen slutresultatet ganska enkelt och ingen direkt lyx, eller säker
När kvalitet är minst viktigt.
Då kan man bygga väldigt snabbt

Vid Sovjetunionens fall. Upptäckte man att knappt något alls hade reparerats i östra Europa sen WW2
Man bygger inget i onödan och många bor i dåliga hus
Citera
2026-05-17, 14:02
Medlem
Citat:

Ryssland består av massor av olika folkslag och språk
Utan denna diktatur skulle förmodligen det råda anarki
Nu försvara jag inte Putin. Men landet skulle förmodligen rasa samman och splittras
Mindre länder skulle säkert klara sig betydligt bättre som demokratier, än Ryssland idag
Historien har visa att imperier brukar rasa samman för eller senare
Svårt att hålla ihop stora länder med förtryck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in