2026-05-17, 11:25
Medlem
Som svensk tjej i 20–30-årsåldern flyttade jag till Södertälje för jobbet för ett år sedan. Jag ska vara helt ärlig – innan jag flyttade hit var jag faktiskt lite orolig över att det bor så få svenskar här. Men fy vad jag har fått ändra perspektiv, på absolut bästa sätt.

Det är verkligen syrianerna här som har fått mig att känna mig mer välkommen än jag någonsin hade kunnat tro. Numera umgås jag med syrianska par i min egen ålder, men oftast blir det att jag fikar med tjejerna, och alltså – det är något så speciellt med den här gruppen människor. De är otroligt moderna, drivna och självständiga. De pluggar, gör karriär och har samtidigt båda fötterna stadigt på jorden. Det är verkligen ett fantastiskt gäng människor att få lära känna.

Alltså, jag måste bara få slå ett slag för syrianerna i Sverige! Det är en grupp som har bidragit med så mycket positivt till vårt samhälle, och jag blir ärligt talat väldigt inspirerad av dem. Här är tre saker som jag tycker att vi borde hylla mycket mer:

1. Det sjuka drivet och entreprenörskapet
Det är ingen hemlighet att syrianer har ett helt galet affärssinne. De är typ Sveriges mest företagsamma grupp!* Överallt ser man dem bygga upp allt från mysiga familjerestauranger och grymma hantverksbolag till stora framgångsrika tech- och fastighetsföretag. De väntar liksom inte på att saker ska hända, utan de bara kör, skapar jobb och fixar det själva. Sånt jäkla power-mindset!

2. Idrottsundret och gemenskapen
Man kan ju inte prata om den här kulturen utan att nämna fotbollen! Att en och samma folkgrupp har lyckats få fram två egna elitlag i Sverige (Assyriska och Syrianska) är ju helt unikt. Men det finaste är hur mycket deras föreningsliv har betytt för unga. Det har gett tusentals unga en trygg plats, en meningsfull fritid och världens gemenskap. Sport när det är som allra bäst, helt klart.

3. Ambitionen och den nya generationen
Resan som gjorts sedan 60- och 70-talet är så imponerande. Idag kryllar det av unga, drivna syrianer som utbildar sig och dominerar som läkare, advokater, ingenjörer och journalister. Det jag älskar är hur den yngre generationen är så sjukt stolta över sina rötter och sin kultur, samtidigt som de har världens största kärlek och lojalitet till Sverige.

Kort sagt: Det finns så otroligt mycket värme, ambition och jävlar anamma här som verkligen berikar Sverige på alla sätt. Mer sånt!

* Jag har kollat upp det! Flera studier och rapporter (bland annat från Handelns Utredningsinstitut) har tidigare visat att gruppen har en mycket högre andel företagare än genomsnittet i Sverige.
Citera
2026-05-17, 11:32
Medlem
grungewhores avatar
Ok. Du har syrianska vänner. Vad ska diskuteras?
Citera
2026-05-17, 11:34
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Så Södertälje i allmänhet är trevligt att bo i?
Citera
2026-05-17, 12:01
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Så Södertälje i allmänhet är trevligt att bo i?

Jo, det är så trevligt så jag kan verkligen rekommendera att du startar någon t.ex. pizzeria, kolgrill eller frisersalong där. Du kommer att tas emot med öppna armar då konkurrens är bra.
Citera
2026-05-17, 12:01
Medlem
Anybodykillers avatar
Kul att du fick erfara deras kultur. De har oftast en sorts förlängning av en stor-familj vilket inte är så vanligt bland andra svenskar. Blir man kompis med en så brukar man få många på köpet.

Lägg deras släkt efternamn på minnet.
Citera
2026-05-17, 12:03
Medlem
dude2ks avatar
Är det här någon sorts PR-kampanj?
Bashar al-Assad var driftig tycker jag.
Citera
2026-05-17, 12:28
Medlem
Just det. Företagssamma!
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/harvan-i-sodertalje-avslojar-5-stora-fel/
https://www.dn.se/sthlm/kyrka-misstanks-vara-fasad-for-miljonbedragerier/

Stort nog till att ha fått en egen Wikipedia-sida!
https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dert%C3%A4lje_mafia

Nej, visst! Det är inte varenda en som är brottslig, men nästan varanda en ingår i en klan eller familj av brottslingar.
"Brottsling" enligt svenskt sätt att se det, men kanske inte bortsligt enligt deras kultur och värderingar.
Det är kanske därför dom borde bo i Syrien, inte här.
Citera
2026-05-17, 12:39
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
men nästan varanda en ingår i en klan eller familj av brottslingar.

Redovisa källa.
Citera
2026-05-17, 12:42
Medlem
Södertälje har jag inte besökt på över 10 år. Redan då var det på dekis. Gissa varför jag inte varit där.. Bor rätt nära men stan är ju ökänd. Var en rätt okej stad innan fallet.
Citera
2026-05-17, 12:47
Medlem
bo-jerrys avatar
Stan i sig är ju inte så vacker. Tur då att invånare kan göra det bättre
Citera
2026-05-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Som svensk tjej i 20–30-årsåldern flyttade jag till Södertälje för jobbet för ett år sedan. Jag ska vara helt ärlig – innan jag flyttade hit var jag faktiskt lite orolig över att det bor så få svenskar här. Men fy vad jag har fått ändra perspektiv, på absolut bästa sätt.

Absolut kan de vara trevliga särskilt om de tjänar pengar på dig men tyvärr lite för giriga.

De köper upp vartenda kondis,matställe osv från svenskar och byter ingredienser till billigare ofta utomeruopeiska ingredienser som tillexempel tidermans konditori i södertälje(samma gäller nästan alla konditorier de köper upp) att de maxar försäljningspriserna och byter från äkta svenskt smör till billigt margarin eller om konditoriet ligger i upscale område där kunderna inte accepterar det bytet så byter de det svenska smöret till danskt eller finskt skräpsmör.
Poängen med ett bageri var ju att det är småskaligt och att de använder svenskt smör och inte utländskt skräpsmör som ica maxi eller margarin som vissa ica maxi och coop.

Visst fanns det svenskar också som fuskar med konditorivaror och har margarin men de hade oftast också lite lägre pris pga det.

Pizzeriorna som köps upp av araber eller turkar osv rent generellt byter genast leverantör och köper nästan alltid in billigaste skräptomatsåsen med giftiga maffiatomater eller turkiska,bulgariska tomater med mer gifter istället för smakrik san marsano tomatsås osv och holländsk gmo skräpost istället för svensk ost och man byter till giftiga kinesiska,turkiska pizzakartonger och man förstår inte skillnaden på takeaway pappkartong som är bättre för miljön än 100% skitig plastkartong som de flesta köper antagligen för det är lite billigare också.

Lunch och matställena om är uppköpta av svenskar byter riktig fisk från nordnorge till giftig asiatisk pangasius och tilapia och i bästa fall supergiftiig norsk lax som norska eliten själva aldrig rör.

Tilapia och pangasius är odlad toalettvattenfisk med antibiotika å man skriver ofta istället fiskgryta osv för att slippa skriva att det är skräpfisk och byter ut smöret med bröd mot billig bensin margarin och har billigaste skräpoljan för pengarna ska in å man skiter i riktig kvalitet.

En del vet det och andra vet inte ens den riktiga skillnaden med att använda kvalitetsolja,olivolja,smör och riktig fisk.
Det ska bara vara billigt.

Matställena byter italiensk,spansk ris och europeiska mer naturliga ingredienser till billig utomeuropeisk cancermatolja och libanesisk giftgurka och andra gmo råvaror som skapar cancer och andra sjukdomar.

Ett ställe i stockholm som hade falafel med ekologiskt svenskt mjöl i sina pitabröd köptes upp av syrianer tror jag och de bytte genast till vanliga pitabröd från arabiska bageriet istället och förstörde kvaliteten direkt antagligen för att sparka nån av de svenska personerna som bakade bröden och detsamma gäller nog kikärtorna skulle jag tro.

falafeltällena beställer i bulk från nån arabisk grossist som importerar det från land utanför eu som har mest bekämpningsmedel och kemikalier för det är billigt.
Detta är sorgligt för falafel är riktigt gott annars om det skulle vara med europeiska ingredienser och europeisk icke gmo olja skulle det vara toppen att köpa.

I samhället så är de mycket bättre än många andra grupper annars men om du ska starta upp en konkurrerande verksamhet i södertälje i vissa segment så kommer du få stora problem som svensk.

De har ju köpt upp alla småbagerier som kör ut också med sina specialmetoder och de hade ju lite bagerikrig bakom kulisserna.
Senast redigerad av Blatteman 2026-05-17 kl. 13:50.
Citera
2026-05-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Är det här någon sorts PR-kampanj?
Bashar al-Assad var driftig tycker jag.
Ja min farfråga också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera