2026-05-17, 00:09
Medlem
israelisinnocents avatar
Den första sammanfattningen

Citat:
I wanted to share an update on the recent tragedy involving the five Italian divers, based on information from local Maldivian diving groups and a conversation yesterday with a friend, who is highly familiar with these deep systems and this very cave.

I have attached a rough sketch of the cave layout to help visualize where this happened.

Cave Layout & Location of the Incident
1st Chamber / Entrance: The entrance starts around 50m and drops down into a large cavern area at 60m+.
The Restriction: At the back of the first chamber, there is a very narrow restriction leading into a completely enclosed, 100% overhead cave system. A guideline runs through this tight passage.
2nd Chamber: The restriction opens up into a deep, secondary chamber that drops down to about 73m–75m.
Recovery: The majority of the bodies are believed to be in the vicinity of this deep, secondary chamber.

According to my local sources, the team was using standard single-tank configurations and diving on regular air. While a 75m single-tank air dive into an overhead environment carries extreme risks by modern technical standards, locals note that this specific profile is, unfortunately, something that has been done in the area before; my friend himself mentioned having done similar dives there in the past.

There is a lot of speculation circulating online right now, including a widely shared message claiming that at least one diver was found completely out of air. However, the local diving community is looking at other possibilities:

Gas Toxicity / Contamination: Because the entire group perished (which is statistically rare even in catastrophic silt-out or entrapment scenarios) some experienced local divers suspect gas toxicity or carbon monoxide contamination. If a contaminated fill was the culprit, divers would succumb to toxicity without necessarily draining their tanks first.

Narcosis and Entrapment: Given the extreme depth (70m+) on air, severe nitrogen narcosis combined with the physical restriction and potential silt-out could have easily led to a chain-reaction tragedy.
As with many deep cave incidents, we may never know the definitive truth with absolute certainty. Speculation is heavy, but the physical reality of the site (a very tight restriction dropping into a 75m black hole) shows just how unforgiving this environment was.

https://scubaboard.com/community/threads/five-italians-die-in-maldives.668310/page-14
Citera
2026-05-17, 02:30
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Skulle gissa på att de pumpat tuberna och fått in avgaserna från antingen aggregatet självt eller båten.
Skulle gissa att någon fått panik och sparkat upp en massa stoft från botten som gjort att sikten försvunnit för dem.

brr. lyssna på den här historien från cerrone som dök med någon...
https://www.youtube.com/watch?v=or92IMcLoIc&t=46s

5st dykandes i en grotta?? ökar risken för att någon av dem ska få panik, sparka upp en massa sand... syret går åt fortare, rädslan eskalerar och tiden är begränsad för att hitta tillbaka ut.
Citera
2026-05-17, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Det här är så förutsägbart att man nästan kan skriva artikeln i förväg: fem boss babes dör i ett extremdyk på 50 meter och plötsligt är hela mediamaskinen i full gång med att leta syndabockar: “fel gas”, “kontaminering”, “båten borde…”, “rutiner brast…”. Allt för att slippa säga det självklara: de valde en hobby där marginalerna är noll och där minsta misstag är dödsdom.

Hade det varit fem män hade det kallats Darwin Award och “idioter som leker med döden”. Men när det är kvinnor blir det istället ett kollektivt simpande och en offerförklaringsfestival: ansvar ska alltid flyttas bort från individen och upp på någon anonym “struktur”. Dubbelmoralen är grotesk. Samma riskbeteende, men helt olika moralisk berättelse beroende på kön.

Vilket jävla nonsens du kommer med. Nej det hade det inte skrivits. Precis som det inte skrevs något sådant när ubåten Titan förolyckades och det mest förutsägbara var att hitta ett inlägg som ditt i denna diskussion.

Det enda jag kan utläsa är att man lägger upp teorier om vad som kan ha hänt. Inte leta "syndabockar" som du får det till.

Darwin award är väl för övrigt ett uttryck som används i diverse Youtube kanaler och inte av seriösa nyhetsbyråer.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-05-17 kl. 04:21.
Citera
2026-05-17, 10:42
Medlem
Merwinnas avatar
Det absolut konstigaste här, är att det var en mamma och en helt ung dotter med. Kände sig dottern pressad av mamman, måntro? Det är så tokigt, för om jag går till mig själv så skulle jag aldrig ta med mig min dotter (eller son för den delen) på något så riskfyllt. Och om hon ville göra det med någon annan så skulle jag försöka stoppa det, övertala henne att låta bli. Den mamman måste ha haft hål i huvudet.

...och sedan fattar vem som helst att man inte ska dyka på sådana djup, och särskilt inte in i grottor, det är ju en dubbel risk. OM någon ska göra det så ska det vara proffs, det är inte någon lekaktivitet för turister... Man måste även självklart ha sin egen utrustning, som man känner till väl och vårdar. Lär känna på mindre djup först. På sådana där ställen kan man aldrig veta vad man får, om man hyr den.
Citera
2026-05-17, 10:52
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det absolut konstigaste här, är att det var en mamma och en helt ung dotter med. Kände sig dottern pressad av mamman, måntro? Det är så tokigt, för om jag går till mig själv så skulle jag aldrig ta med mig min dotter (eller son för den delen) på något så riskfyllt. Och om hon ville göra det med någon annan så skulle jag försöka stoppa det, övertala henne att låta bli. Den mamman måste ha haft hål i huvudet.

...och sedan fattar vem som helst att man inte ska dyka på sådana djup, och särskilt inte in i grottor, det är ju en dubbel risk. OM någon ska göra det så ska det vara proffs, det är inte någon lekaktivitet för turister... Man måste även självklart ha sin egen utrustning, som man känner till väl och vårdar. Lär känna på mindre djup först. På sådana där ställen kan man aldrig veta vad man får, om man hyr den.

Jag tänker på det där gänget finnkolingar som dök i grottsystem i Norge en kamrat blev kvar och resten beslöt sig för att hämta upp kroppen. Nyfiken som jag är kollade jag upp hur extremt deras dykföretag var. Kunde liksom inte bli värre. Finnarna var proffs på riktigt. Här. Luft. 50-60m. Fysikens lagar kommer man inte runt.
Citera
2026-05-17, 10:59
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag tänker på det där gänget finnkolingar som dök i grottsystem i Norge en kamrat blev kvar och resten beslöt sig för att hämta upp kroppen. Nyfiken som jag är kollade jag upp hur extremt deras dykföretag var. Kunde liksom inte bli värre. Finnarna var proffs på riktigt. Här. Luft. 50-60m. Fysikens lagar kommer man inte runt.

Lustigt att du skriver detta…
Nu ska finnarna åka ner och plocka upp italienarna, undrar om det är samma gäng som hämtade sina polare i Norge?

”Maldivernas kustbevakning har ställt in räddningsinsatsen efter lördagens dödsfall och ett specialteam från Finland är skickat för att få upp kropparna, skriver New York Post.
Citera
2026-05-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .icigigk
Äpplen och päron här. Att skjutas upp från en ubåt i en flykthuva fungerar bara för att besättningen suttit i torrt, normalt tryck ända fram till utslussningen – deras blod är inte mättat med kväve än.
Dykarna i Maldiverna hade ju varit nere på 50 meter ett bra tag. Då är kroppen full av kväve, Det spelar ingen roll vilken huva man än skulle ha då, man klarar det ändå inte.

Ännu svårare blir det ju att skjuta flykthuvan genom grottans tak på kanske 20 meter berg.
Men den tekniken kanske finns?
Citera
2026-05-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Ännu svårare blir det ju att skjuta flykthuvan genom grottans tak på kanske 20 meter berg.
Men den tekniken kanske finns?
Ja det hade ju varit behändigt
Citera
2026-05-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ja det här är märkligt. De har ju dessutom bekräftat att båden endast hade vanlig luft och nitrox så de har alltså varit nere på vanlig luft på dessa djup. Visst att det är teoretiskt möjligt men det är likväl olämpligt, särskilt när man ska in i en grotta och härja. Hade aldrig tagit med mina barn på nåt sånt, och hade jag fått reda på att de tänkt göra det så hade jag satt ner foten å det grövsta
Citera
2026-05-17, 11:49
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vilket jävla nonsens du kommer med. Nej det hade det inte skrivits. Precis som det inte skrevs något sådant när ubåten Titan förolyckades och det mest förutsägbara var att hitta ett inlägg som ditt i denna diskussion.

Det enda jag kan utläsa är att man lägger upp teorier om vad som kan ha hänt. Inte leta "syndabockar" som du får det till.

Darwin award är väl för övrigt ett uttryck som används i diverse Youtube kanaler och inte av seriösa nyhetsbyråer.
Du blandar ihop haverianalys med instinktivt skuldflyttande. Titan handlade om dokumenterad hybris och ignorerade säkerhetsregler. Därför behövdes ingen “fel gas”-saga. Här ser man direkt reflexen att leta externa förklaringar innan fakta ens finns, istället för att säga det uppenbara: grottdykning på 50 meter är en dödsrisk. Och nej, Darwin Award står inte i TT, men mentaliteten i kommentarsfältet finns, och den slår betydligt oftare åt män. Att du inte ser det är bara selektivt tunnelseende.
Citera
2026-05-17, 12:46
Medlem
crusades avatar
Citat:
Du blandar ihop haverianalys med instinktivt skuldflyttande. Titan handlade om dokumenterad hybris och ignorerade säkerhetsregler. Därför behövdes ingen “fel gas”-saga. Här ser man direkt reflexen att leta externa förklaringar innan fakta ens finns, istället för att säga det uppenbara: grottdykning på 50 meter är en dödsrisk. Och nej, Darwin Award står inte i TT, men mentaliteten i kommentarsfältet finns, och den slår betydligt oftare åt män. Att du inte ser det är bara selektivt tunnelseende.

Googlar man runt på lite olika dykforum så är det flera som skriver att just italienare dyker med sämre säkerhetstänk än övriga nationaliteter, jag har ingen aning, men det finns kanske folk här med dykvana som kan dementera/intyga om det stämmer.
Citera
2026-05-17, 13:23
Medlem
Citat:

Finns en massa dödshistorier på nätet där kommentarerna fylls med uttryck om hur "Karen" fick vad hon förtjänade.
Så jag är inte den enda här med selektivt tunnelseende.

Sedan går det ju att läsa varför det just är en dödsrisk i TS.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-05-17 kl. 13:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in