2026-05-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är vad Israel vill ge sken av, men som röstsystemet fungerar där man får rösta massor av gånger säger det bara att Israel har en grupp väldigt aktiva supportar som precis som du säger röstar på Israel som stat, inte som det är tänkt, på musiken. Alla islamofober som älskar hur Israel massmördar palestinier.

Vill du veta folkligt stöd får du gå till opinionsundersökningar där alla bara får visa sin åsikt en gång.
Även våra egna politiker bryr sig inte om opinionsundersökingar, tror det var Göran Person berätta, jag kan lika gärna fråga statyerna här hur utgången kommer bli, opinionen trodde på moderat seger visa sig Göran hade rätt opion berätta ingenting, blev en skräll seger för sossarna.

Här:
Dagen efter valet 2002 kritiserade statsminister Göran Persson opinionsinstituten.

- Vi har haft en valrörelse som dominerats av siffror som uppenbarligen varit fel. Det ligger i opinionsinstitutens och beställarnas intresse att redovisa metoderna, sa han.
https://www.gp.se/ekonomi/moderaterna-underskattas-i-opinionsmatningar.2723c6cc-bb30-4f2e-a54c-6de1cfc2cd48

Vi kan alltså nu förstå att hur media jobba o hur folket rösta inte är det samma, det är just detta Israel nu bevisar via eurovision.
Citera
2026-05-17, 08:00
Medlem
NativeVLANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Men rättvist på vilka grunder då? Att jury och tittare röstade lika betyder inte att allt gick rätt till. Det visar bara vilket resultat systemet gav. Kan du visa varför Bulgarien förtjänade att vinna mer än Finland inte bara att de fick flest poäng?
En annan sak hur ska Bulgarien ha råd att arrangera tävlingen nästa år? Det är väldigt dyrt. Det finns flera frågetecken här som du inte tar upp.

För att Bulgariens låt var kul, bra och catchy? Finlands låt, vem kommer nynna på den om tre dagar?

Det enda orättvisa är Sveriges dåliga placering, låten var inte så dålig som poängen visar, kan mycket väl tänka mig att den kommer spelas på dansgolv i sommar.

Att Finland skullle vara favoriter förstod jag aldrig, snacka om tråkig låt och att totalt missbruka sitt språk. Finska gör sig bäst med korta hårda ord, istället försökte man sjunga utdragna ord vilket blir otroligt bajsnödigt.

Bulgarien vann rättvist, det var den enda låt på hela kvällen som jag sa att den garanterat kommer hamna i topp 3
Citera
2026-05-17, 08:02
Medlem
Felicia hade nog fått högre placering om hon tävlat med sin förra låt i Mello där hon red på en rosa häst.
Dåligt av Finland att ge oss 0 poäng.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-05-17 kl. 08:04.
Citera
2026-05-17, 08:05
Medlem
LKKINGENs avatar
Inte tittat på Melodifestivalen sen tjockteven försvann men går inte låta bli att via nyhetsmedia få till sig att det gått av stapeln.
Det som slog mig är varför det är så svårt att skaka fram en svensk som tävlar för Sverige? O vad e de med den där masken, e hon så jävla ful?
Citera
2026-05-17, 08:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Felicia hade nog fått högre placering om hon tävlat med sin förra låt i Mello där hon red på en dalahäst.

Det hade inte spelat någon roll. Det handlar inte bara om låten. Sverige var kritiskt mot Israel och sånt märks direkt. Smartaste hade varit att dra sig ur istället för att hamna mitt i ett politiskt kaos där musiken ändå glöms bort.
Citera
2026-05-17, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Haha 20 plats. Snacka om skämskudde

20-e plats är väl inte så illa? Nu vet jag iofs inte hur många som deltog. Vad jag förstod var det iaf några som röstade på sveriges bidrag och det måste väl ändå ses som en framgång?
Citera
2026-05-17, 08:07
Medlem
Citat:
Men rättvist på vilka grunder då? Att jury och tittare röstade lika betyder inte att allt gick rätt till. Det visar bara vilket resultat systemet gav. Kan du visa varför Bulgarien förtjänade att vinna mer än Finland inte bara att de fick flest poäng?
En annan sak hur ska Bulgarien ha råd att arrangera tävlingen nästa år? Det är väldigt dyrt. Det finns flera frågetecken här som du inte tar upp.

Svenska regeringen får gå in med biståndspengar och sponsra. Det var ju svenska dansare som vann.
Citera
2026-05-17, 08:08
Medlem
Citat:
Det hade inte spelat någon roll. Det handlar inte bara om låten. Sverige var kritiskt mot Israel och sånt märks direkt. Smartaste hade varit att dra sig ur istället för att hamna mitt i ett politiskt kaos där musiken ändå glöms bort.

Ja antagligen. Men Mello är business. Näst bäst hade varit att hålla tyst.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-05-17 kl. 08:13.
Citera
2026-05-17, 08:11
Medlem
Att ha ett röstsystem där man får rösta hur många ggr som helst uppmanar till fusk.
Citera
2026-05-17, 08:13
Avstängd
Citat:
Svenska regeringen får gå in med biståndspengar och sponsra. Det var ju svenska dansare som vann.
Att dra in svenska biståndspengar i det här är helt absurt. Bistånd är till för kriser, inte för att finansiera ett tv-program oavsett vilka som stod på scen.
Det du säger blottar snarare problemet. Systemet kräver att vinnaren ska kunna lägga enorma summor på att arrangera året efter. När Bulgarien vinner kommer direkt tvekan om de ens klarar det. Det säger allt om hur skevt upplägget är.
Det gör också att resultatet inte går att ta som någon självklar kvalitetsstämpel. Om vinnaren direkt omges av frågetecken både ekonomiskt och praktiskt är det rimligt att ifrågasätta både utfallet och hur rösterna faktiskt faller.
Citera
2026-05-17, 08:17
Avstängd
Citat:
Att ha ett röstsystem där man får rösta hur många ggr som helst uppmanar till fusk.

Det är där fusket ligger i ett riggat spel där man kan rösta flera gånger om. Tänk om riksdagsvalet kunde göras på samma sätt.
Citera
2026-05-17, 08:20
Avstängd
Citat:
Ja antagligen. Men Mello är business. Näst bäst hade varit att hålla tyst.
Sverige kunde ju uppenbarligen inte hålla tyst och det straffade sig. Samtidigt ska man komma ihåg att det faktiskt kunde ha gått ännu värre, det fanns ju en risk att Sverige hade blivit diskade helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in