Citat:
Ursprungligen postat av
Alltid42
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.
Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?
Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.
Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.
Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.
Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?
Jag har nu tänkt över detta lite ett tag, för att bättre kunna verbalisera mina tankar som jag inte riktigt visste hur jag skulle beskriva förut.
Jag förstår vad du menar, vissa delar av gamla testamentet kan kännas 'elaka', om man ser dom på ett visst sätt. Jag tar ett exempel som jag kom på, som jag tror någon använt som ett argument förut, delen där gud säger att de som rör berget som moses går upp på kommer att dö, och att de som samlar manna på söndagen kommer att dö.
Vissa kanske tänker då: hur kan gud döda folk för det? Det kan ju inte vara gott?
Det är en logisk slutsats, och den följer om man går efter vad vi vet om moral, och hur den fungerar på jorden. En människa som säger till en annan "rör du detta berg så dödar jag dig", är inte god.
Men vad som missas här är någonting viktigt, gud är inte en människa.
Det handlar inte om att komma med försvar för guds handlingar, att försvara honom mot anklagelser, utan det hela handlar om någonting väldigt annorlunda: Vem är jag, och vem är gud?
Att anklaga en människa, är inte samma sak som att anklaga en myra, och inte samma sak som att anklaga en hund heller. Hur giltig anklagelsen är är högst baserat på
vad det är som du anklagar. För att kunna veta hur giltig anklagelsen är, måste vi först veta
vad det är som vi anklagar och dens natur, annars är anklagelsen meningslös då vi har ingenting att förankra den vid.
Vi vet inte
vad exakt gud är, vi är inte kapabla till att förstå hans natur. Hur kan du då anklaga någonting som du inte förstår?
Enligt kristendomen beskrivs gud som allsvetande och allsmäktig. Försök då att förstå löjligheten i att en människa, anklagar en allsmäktig allvetande varelse som den inte förstår för att agera omoraliskt. Hela konceptet är i sin grund, galenskap.
Så för att summera:
Det handlar inte om att försvara gud, att refutera dina ankagelser, utan om någonting annat:
Att acceptera din roll, och guds roll. Du är inte gud, är därmed inkapabel till att anklaga gud.