Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Det kan ju finnas SMS-meddelanden mellan tilltalad och målsägande dagarna efter som kan ge vägledning, det kan finnas vittnen som sett målsägande lämna lägenheten gråtandes, bevisning som indikerar på att målsägande undvikit/hållit sig undan från den tilltalade efter händelsen, sjukskrivning osv.
Slutligen en genuin fråga: Anser du att en parts berättelse alltid har/skall ha ett "nollvärde"? Skall man enligt dig kapitulera inför det faktum att man VET att man inte alltid kan se att någon ljuger och därför inte ens försöka sig på att värdera berättelsen? Är lite nyfiken på hur du ser på detta.
Kommer det bevisning som exempelvis bevisar att den tilltalade medgett att han gjort något sexuellt mot målsägandens vilja så är det givetvis god bevisning.
Men nu talar jag om fall där det inte finns mer än målsägandens egen berättelse som berättats för ett par väninnor. Detta kan mycket väl räcka för en fällande dom, och det finns inget stöd inom vetenskapen eller forskningen att dessa kriterier skulle vara rättssäkra eller att man på något vis kan gör en rättssäker bedömning om berättelsen är sann eller inte.
Vad jag tycker personligen spelar egentligen inte så stor roll, min personliga åsikt är att man ska lyssna till forskning och vetenskap vilket man inte gör idag.
Min personliga åsikt är helt enkelt baserad på vad forskningen säger. En parts berättelse är omöjlig att avgöra om den är sann eller inte även om den är fullt "möjlig" att kunna ske så att säga.
En berättelse kan ju däremot givetvis avfärdas som helt omöjlig om den är helt osannolik, så på så vis kan ju en berättelse ha ett värde, att den kan avfärdas som uppenbart falsk, men en berättelse kan ju som sagt också vara fullt möjlig.
Två personer i ett rum. Det är endast de i rummet som kan veta säkert vad som skett om all bevisning baseras på vad dessa säger och det ej går att motbevisa någons historia. Båda är fullt möjliga att kunna ske. Då ska man inte kunna döma någon i ett rättssäkert samhälle, men det sker i Sverige.
Endast ett fullt möjligt skeende kan aldrig fastställas som sant, hur levande och detaljerad det än är. Att det berättas för två väninnor gör det inte heller mer sant.