Citat:
Ursprungligen postat av
DenverAirport
Hur kom de fram till att gränsen ska gå vid 13 miljoner?
Där börjar avundsjukan.
Blir det inte enklast om den kallas Avundsjukeskatt?
Utan att V tänkt på detta så kommer 90% av alla som får betala skatten att bo i 10 kommuner i Stockholm och 2 i Skåne. Dvs det är inte en fastighetsskatt utan en Stockholmsskatt. Stockholm är Sveriges motor och hit flyttar man för att få jobb. Det vill V försvåra.
När fastighetsskatten infördes, kanske 90-talet, så kunde inte längre normala inkomsttagare som lärare och poliser köpa villa i Danderyd eller Stockholm. De hade inte råd med 30.000 kr till per år. Så jag kunde märka att nästan bara rika flyttade in, jag bodde i Danderyd.
Jag träffade en gammal dam, lärare, som bodde i ett kråkslott på Lidingö. Det var hennes barndsomshem och hon hade fötts där på 1930-talet. Då kostade den ingenting så hennes föräldrar som var lärare hade köpt den. Hon tvingades lämna sitt barndomshem för pensionen räckte inte till skatten. Istället fick hon 10mkr på banken, vad hon skulle ha dem till, hon var 85.
Att vara vänster är att vilja fördela andras pengar. Att vara höger är att vilja att så många som möjligt via eget arbete har råd att bo i t.ex Danderyd. Jag vet vilket koncept som fungerar bäst.
Maggan (s) hatar fastighetsskatten eftersom (s) redan förlorat valet på den en gång (2006). Så det blir Maggans problem att övertyga V att de har fel.