2026-05-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad var anledningen? Att straffbeskatta entreprenörer så de blir apatiska?
Men snälla.. du måste förstå själva ingressen i det jag skriver.

Om det endast handlade om att mångmiljonärer (om de nu är det?) ska betala någon eller några procent mer i skatt så hade det väl inte varit någon jordskredsid'e, MEN vad jag menar är att när man sätter det i system att allt blir glass och ballonger bara man höjer skatten så fort det är ebb i kassan, ja då blir det endast negativa effekter i det längre perspektivet.
Citera
2026-05-16, 13:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
Men snälla.. du måste förstå själva ingressen i det jag skriver.

Om det endast handlade om att mångmiljonärer (om de nu är det?) ska betala någon eller några procent mer i skatt så hade det väl inte varit någon jordskredsid'e, MEN vad jag menar är att när man sätter det i system att allt blir glass och ballonger bara man höjer skatten så fort det är ebb i kassan, ja då blir det endast negativa effekter i det längre perspektivet.
Men nu handlade tråden om en skatt. Den absolut bästa skatten dessutom. Vilket istället innebär att nån annan får lägre skatt.
Fördelningspolitik när den är som bäst.
Citera
2026-05-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Typiskt vänster skit. Mer skatt och mer bidrag är vad de kör med.

Det som behövs är fler arbetstillfällen så fler kommer i arbete och betalar skatt istället för bidrag.
Men sådant har vänstern aldrig fixat och inte sossar heller.

Glöm inte Stefan Löfven som gick till val på att vi skulle ha EU:s lägsta arbetslöshet vilket misslyckades totalt och vi ramlade längre ner i statistiken.

Och det har Tidö löst?
Citera
2026-05-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ja men enligt ryktet blir de apatiska efter att ha betalat in fastighetsskatten.
Ja stackare
Citera
2026-05-16, 14:00
Medlem
Citat:
Men nu handlade tråden om en skatt. Den absolut bästa skatten dessutom. Vilket istället innebär att nån annan får lägre skatt.
Fördelningspolitik när den är som bäst.
Det där kan man ju fundera över ett antal gånger.
Tyvärr ser jag med mycket skeptiska ögon på hur våra politiker använder våra surt intjänade skattemedel.

Hade jag fått garantier att ex.vis den hårt arbetande undersköterskan eller den aldrig sinande optimisten som vill skapa företag som i längden skapar arbetstillfällen och mer skatteintäkter hade fått några % lägre i skatt, så fine.

Men än en gång. Det här bevisar endast det kortsiktiga tänket i stället för att skapa en politik som i längden gynnar både landet i stort och gemene man.
Citera
2026-05-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ett lite viktigare citat i denna artikel, men som såklart inte lyfts fram för man vill villifiera de till att "se, de kommer efter vanliga svensson som kämpat sig till en villa!". Bra titel, TS....

Absolut för miljrdärsbeskattning av alla slag.

Sen om Ove 67 som sitter på skit från sina föräldrars tid med högt värde och båtar till Karibien varje halvår behöver betala en extra procentsats eller två har jag inga problem med direkt. Vi snackar inte att man tar ifrån de något öht. De kommer fortfarande ha så det räcker och blir över.

Men det nyanserade lär gå över huvudet på FB-are som alltid hatar allt som är vänster om typ SD.

Det är främst de lägre ställda som behöver hjälp, det är väl alla medvetna om. De flesta av oss är inte och kommer aldrig bli miljardärer hur mycket man än suger av de och slickar deras stövlar så att försvara dessa parasiter är ordentligt korkat.

Och för att vara extremt tydlig för läskunnighet är fanimig det svåraste att finna här efter sunt förnuft: Jag röstar inte, och har aldrig röstat på, Västerpartiet.

Nej, du har inget problem med att andra straffbeskattas för sina framgångar. Vilken skräll!

Snyltande vänsterdrägg och allmänt odugliga människoavskräden ska man ge mer pengar, det borde lyfta samhället något fantastiskt. Samtidigt som man driver ut produktiva och drivande personer med höga skatter för sådana som lyckas.

Det blir nog bra det här...
Citera
2026-05-16, 14:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Och det har Tidö löst?
Nu blandar du ihop sakerna. Det var inte TIDÖ som hade det löftet utan Sossarna.

Men det är bra att vänstern redan nu visar vad de vill med mer skatter så de inte kommer med i någon rödgrön röra igen.
Citera
2026-05-16, 14:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
Det där kan man ju fundera över ett antal gånger.
Tyvärr ser jag med mycket skeptiska ögon på hur våra politiker använder våra surt intjänade skattemedel.

Hade jag fått garantier att ex.vis den hårt arbetande undersköterskan eller den aldrig sinande optimisten som vill skapa företag som i längden skapar arbetstillfällen och mer skatteintäkter hade fått några % lägre i skatt, så fine.

Men än en gång. Det här bevisar endast det kortsiktiga tänket i stället för att skapa en politik som i längden gynnar både landet i stort och gemene man.
Nej varför bevisar det det?
Det är bara din tolkning.
Jag tolkar det som att det blir en rättvisare beskattning.
Citera
2026-05-16, 14:21
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Ingen torde vara förvånad. Vänsterpartiet ÄR ett samhällsstörande parti. Så enkelt är det. Man blir inte ens förvånad längre. Tråkigare är ju att de som inte gör, bygger eller arbetar någonting tycker så klart att det här är bra.

Det är såklart skräpmänniskor som aldrig kommer att lyckas med någonting här i livet som röstar för något så banalt som en skatt på villor på 13 mille. Ok det är ok om det gick till någonting vettigt, men nu vet vi ju att detta är en ren pengaöverföring från vita vanliga människor till de som absolut vägrar att arbeta och tillföra någonting till samhället (ja. alla blattar och negrer i förorten).

Jag klarar mig.

Om trettio år så är vi ett muslimskt shit hole country ändå så vad spelar det för roll...
Citera
2026-05-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Ingen säger att värde skapas ur tomma luften. Klart företag och arbete skapar skatteintäkter. Men de gör det också i ett samhälle som redan byggt vägar, elnät, utbildning, sjukvård, rättssystem och stabilitet genom skatter.

Det är ganska svårt att bygga framgångsrika företag utan fungerande infrastruktur och utbildad arbetskraft runt omkring sig.

Och folk med höga inkomster eller stora tillgångar betalar mer för att de också har fått ut mer ekonomiskt av systemet. Det är hela tanken med progressiv skatt, inte något straff.

Du verkar fortfarande inte förstå. Det är inte så att privat sektor bara bidrar och ”hjälper till” att skapar skatteintäkter. Det är i princip det enda som drar in skatteintäkter. Det är där ni i vänstern fallerar. Ni orkar inte ens gå tillbaka till orsaken och botten av det.

Progressiv skatt är orättvis och fasar ut investerare och de mest produktiva. Platt skatt är det enda rätta. Titta på Schweiz. Överlägset mest produktivt, lägst arbetslöshet, lägst inflation, bäst lokal köpkraft och högst ekonomisk komplexitet. Låga skatter, obefintligt med bidrag och liten stat. Toppar alla listor, speciellt ekonomi. De har förstått.

Vi var på väg dit på slutet av 60-talet innan Palme förstörde allt och myntade högskatte- och bidragssamhället. Som över en natt började heroinister, prostituerade och uteliggare florera Stockholms innerstad.

Det har gått sakta nedåt sedan dess, även om vi klarat oss förhållandevis bra. Men föreställ dig hur bra det hade blivit utan Sossarnas politik. Vi hade varit förbi Schweiz och överlägset världens bästa land i alla kategorier.

Nu valde vi inte Schweiz väg, utan sossevägen. Resultatet vet vi redan.
Citera
2026-05-16, 14:24
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Ingen torde vara förvånad. Vänsterpartiet ÄR ett samhällsstörande parti. Så enkelt är det. Man blir inte ens förvånad längre. Tråkigare är ju att de som inte gör, bygger eller arbetar någonting tycker så klart att det här är bra.

Det är såklart skräpmänniskor som aldrig kommer att lyckas med någonting här i livet som röstar för något så banalt som en skatt på villor på 13 mille. Ok det är ok om det gick till någonting vettigt, men nu vet vi ju att detta är en ren pengaöverföring från vita vanliga människor till de som absolut vägrar att arbeta och tillföra någonting till samhället (ja. alla blattar och negrer i förorten).

Jag klarar mig.

Om trettio år så är vi ett muslimskt shit hole country ändå så vad spelar det för roll...

Mycket bra inlägg. 100 % rätt!
Citera
2026-05-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De med egna hus betalar redan fastighetsskatt. Och de som har bra inkomst betalar även statlig skatt.

Även pensionärer som sparat och sett om sin ekonomi straffas sedan med statlig skatt på inkomsten.
Brytvärde 760 500 kr för de som är 66 år eller äldre.
Brytvärde för de som är yngre än 66 år så är brytvärde redan 660 400 kr.
Över det så är det även statlig skatt på 20% samt givetvis kommunal skatt.
Nix fastighetsskatten avskaffades för flera år sedan. Nu betalar man en fastighetsavgift istället vilket jag egentligen kan tycka bli orättvist för somliga eftersom alla betalar nästan samma avgift oavsett värdet på fastigheten. Å andra sid var det förra upplägget inte heller rättvist eftersom en som hade låg inkomst men bodde i ett eftertraktat område ibland inte hade råd att bo kvar där. Det mest rättvisa hade nog varit att använda värdet men sedan lägga en spärr så att de med låga inkomster får någon form av reducering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in