Citat:
Ursprungligen postat av
Hyfsat-Rik
När Trumpen blev nästan mördad och skytten missade med en AR15. Då sköt Secret Service tillbaka med ett prickskyttegevär (ca 150 m). Menar du att dom lika gärna skulle kunnat använda en MP5 då?
Jösses vad olika syn vi har på vad som är realistiskt. Jag äger själv en AR15 som jag skjutit mycket med och och även skjutit mycket pistol. Det är svårare att träffa än man tror, tänk då på hur det är i en akut situation, du är stressad och rädd. De flesta poliser som avlossar skott i tjänsten gör det på mål 3-20 meter bort och även då missar dom mer än dom träffar, se tex skjutningen av Eric Torell. En AR15 skulle vara utmärkt om någon har barrikerat sig på avstånd 50-200 m och behöver elimineras. Då duger inte en MP5 som man "kanske skulle kan träffa" med, utan man vill vara säker på att man träffar. Polisen i USA har AR15 som förstärkningsvapen sedan en tid tillbaka.
Givetvis lättare att pricka med gevär och kikarsikte på 150 m. Inget snack om det.
Han som sköt mot Trump låg ju dessutom ned.
Ställer du däremot upp en skyltdocka på 150m skulle jag säga att det är ingen större match att träffa med en k-pist som skjuter patronvis eld.
Skulle inte jämföra en MP5 med en pistol. Enda likheten är att de skjuter samma ammo. Det blir något helt annat när du har stöd mot axeln.
Med en AR15 och kikarsikte skjuter jag fem skott inom en femkrona på 100m om jag har bra stöd och koncentrerar mig. Med en MP5a och öppna riktmedel skulle jag ligga runt 20x20 cm, men en skickligare skytt skulle nog göra det bättre än så. Jag hämmas lite av min syn.
Att vissa poliser är rena klappträn vad gäller skjutskicklighet är tragiskt, men felen ligger ju inte hos vapnen.