2026-05-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, man undrar ju lite vad motivet är. Har lite svårt att se vilka situationer polisen skulle kunna ställas inför där inte deras vanliga MP5 skulle anses tillräckliga. Skulle då möjligen vara skott på långt håll då. Över 150 meter, men vad för slags situationer skulle det vara? Dessutom borde man väl då satsa på något precisionsvapen snarare än ett osedvanligt dyrt AR15 derivat i kaliber 223? Det hade ju inte precis varit mitt förstahandsval i vart fall. Tycker polisen mer och mer har kommit att efterlikna soldater i sin utrustning. Både uniformer och till beväpning. Kommer ihåg när de hade svarta byxor med pressveck, ljusblå skjorta, vitt koppel över bröstet, svart slips, svarta lågskor och en liten walther i hölstret. Nu är det combatboats, combatbycor, huva över ansiktet, stridshjälm och gärna en kulspruta hängande över axeln...

150 meter? Man bör absolut inte skjuta MP5 bortom 50 m, helst inte ens bortom 20m. MP5 är ett närstridsvapen (close quarters battle) och är tänkt att användas i snabba situationer. Nu vill polisen ha en automatkarbin för att kunna skjuta bra på långt håll med hög eldkraft och då föll valet på militärens AK24 som i praktiken är en AR15. MP5 och AK24 kostar ungefär lika mycket, ca 40,000 kr.
Citera
2026-05-16, 12:32
Medlem
Iom att vi dyrkar jänkarna så borde vi väl använda oss av fn scars.
Personligen så hade det väl varit bäst att använda, samt marknadsföra, svenska utvecklingen inom berörda område istället.
Citera
2026-05-16, 12:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfsat-Rik
150 meter? Man bör absolut inte skjuta MP5 bortom 50 m, helst inte ens bortom 20m. MP5 är ett närstridsvapen (close quarters battle) och är tänkt att användas i snabba situationer. Nu vill polisen ha en automatkarbin för att kunna skjuta bra på långt håll med hög eldkraft och då föll valet på militärens AK24 som i praktiken är en AR15. MP5 och AK24 kostar ungefär lika mycket, ca 40,000 kr.

Bullshit. Den effektiva räckvidden (så långt man kan skjuta med hygglig precision och träffa en person) är 150-200 meter med en k-pist. Dödlig är den uppåt 500 meter. Varför tror du svenska försvaret och inte minst hemvärnet länge förlitade sig på M45B som huvudbeväpning? Absolut går det att skjuta längre med en automatkarbin och det har ju en plats rent militärt, men hur ofta har polisen behovet av att kunna skjuta någon på 200-300 meters håll eller mer?
Citera
2026-05-16, 13:12
Medlem
Citat:
Bullshit. Den effektiva räckvidden (så långt man kan skjuta med hygglig precision och träffa en person) är 150-200 meter med en k-pist. Dödlig är den uppåt 500 meter. Varför tror du svenska försvaret och inte minst hemvärnet länge förlitade sig på M45B som huvudbeväpning? Absolut går det att skjuta längre med en automatkarbin och det har ju en plats rent militärt, men hur ofta har polisen behovet av att kunna skjuta någon på 200-300 meters håll eller mer?

Jag håller inte med om dessa långa avstånd. Vet du hur mycket en 9 mm pistolammunition sprider på 100 meter? Väldigt mycket. Och du har inget kikarsikte på MP5. Knappt möjligt att träffa något på det avståndet, särskilt i stridens hetta. Och efter 200 m finns ingen kraft kvar i en 9 mm. Återigen, MP5 är designad för att användas inom 25 m. Med AR15 kan även en medioker skytt träffa en människa på 100 m.
Citera
2026-05-16, 13:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag håller inte med om dessa långa avstånd. Vet du hur mycket en 9 mm pistolammunition sprider på 100 meter? Väldigt mycket. Och du har inget kikarsikte på MP5. Knappt möjligt att träffa något på det avståndet, särskilt i stridens hetta. Och efter 200 m finns ingen kraft kvar i en 9 mm. Återigen, MP5 är designad för att användas inom 25 m. Med AR15 kan även en medioker skytt träffa en människa på 100 m.

Du behöver inte hålla med. Jag beskriver bara som det är och du har helt enkelt fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulsprutepistol_m/45

45b har sikte med skottställning på 100, 200 och 300 meter.

MP5 anges med effektiv räckvidd på 200 meter, men är givetvis dödlig på betydligt längre avstånd än så.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_MP5

Med effektiv räckvidd handlar det alltså om då man kan träffa och nedkämpa en människa. Inte skjuta hål i hål.

Det kan säkert finnas undantag, men jag säger att det räcker för polisen. Behöver de längre avstånd är det snarare prickskyttegevär de ska ha. Inte automatkarbiner. Polisen ska inte döda våldsbrottslingar med militärvapen. Polisen ska bara oskadliggöra hot i nödvärn. Där är 9x19 betydligt lämpligare än 223.
Citera
2026-05-16, 14:03
Medlem
Citat:
Du behöver inte hålla med. Jag beskriver bara som det är och du har helt enkelt fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulsprutepistol_m/45

45b har sikte med skottställning på 100, 200 och 300 meter.

MP5 anges med effektiv räckvidd på 200 meter, men är givetvis dödlig på betydligt längre avstånd än så.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_MP5

Med effektiv räckvidd handlar det alltså om då man kan träffa och nedkämpa en människa. Inte skjuta hål i hål.

Det kan säkert finnas undantag, men jag säger att det räcker för polisen. Behöver de längre avstånd är det snarare prickskyttegevär de ska ha. Inte automatkarbiner. Polisen ska inte döda våldsbrottslingar med militärvapen. Polisen ska bara oskadliggöra hot i nödvärn. Där är 9x19 betydligt lämpligare än 223.

När Trumpen blev nästan mördad och skytten missade med en AR15. Då sköt Secret Service tillbaka med ett prickskyttegevär (ca 150 m). Menar du att dom lika gärna skulle kunnat använda en MP5 då?
Jösses vad olika syn vi har på vad som är realistiskt. Jag äger själv en AR15 som jag skjutit mycket med och och även skjutit mycket pistol. Det är svårare att träffa än man tror, tänk då på hur det är i en akut situation, du är stressad och rädd. De flesta poliser som avlossar skott i tjänsten gör det på mål 3-20 meter bort och även då missar dom mer än dom träffar, se tex skjutningen av Eric Torell. En AR15 skulle vara utmärkt om någon har barrikerat sig på avstånd 50-200 m och behöver elimineras. Då duger inte en MP5 som man "kanske skulle kan träffa" med, utan man vill vara säker på att man träffar. Polisen i USA har AR15 som förstärkningsvapen sedan en tid tillbaka.
Citera
2026-05-16, 15:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
När Trumpen blev nästan mördad och skytten missade med en AR15. Då sköt Secret Service tillbaka med ett prickskyttegevär (ca 150 m). Menar du att dom lika gärna skulle kunnat använda en MP5 då?
Jösses vad olika syn vi har på vad som är realistiskt. Jag äger själv en AR15 som jag skjutit mycket med och och även skjutit mycket pistol. Det är svårare att träffa än man tror, tänk då på hur det är i en akut situation, du är stressad och rädd. De flesta poliser som avlossar skott i tjänsten gör det på mål 3-20 meter bort och även då missar dom mer än dom träffar, se tex skjutningen av Eric Torell. En AR15 skulle vara utmärkt om någon har barrikerat sig på avstånd 50-200 m och behöver elimineras. Då duger inte en MP5 som man "kanske skulle kan träffa" med, utan man vill vara säker på att man träffar. Polisen i USA har AR15 som förstärkningsvapen sedan en tid tillbaka.

Givetvis lättare att pricka med gevär och kikarsikte på 150 m. Inget snack om det.
Han som sköt mot Trump låg ju dessutom ned.
Ställer du däremot upp en skyltdocka på 150m skulle jag säga att det är ingen större match att träffa med en k-pist som skjuter patronvis eld.

Skulle inte jämföra en MP5 med en pistol. Enda likheten är att de skjuter samma ammo. Det blir något helt annat när du har stöd mot axeln.

Med en AR15 och kikarsikte skjuter jag fem skott inom en femkrona på 100m om jag har bra stöd och koncentrerar mig. Med en MP5a och öppna riktmedel skulle jag ligga runt 20x20 cm, men en skickligare skytt skulle nog göra det bättre än så. Jag hämmas lite av min syn.

Att vissa poliser är rena klappträn vad gäller skjutskicklighet är tragiskt, men felen ligger ju inte hos vapnen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in