Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnySamhall
Men jag skulle vara väldigt försiktig med idén om EMP-generator. Det är inte bara potentiellt farligt, utan kn också vara olagligt om det stör eller förstör elektronik i omgivningen. Dessutom skulle det inte nödvändigtvis bevisa någonting. Om något slutar hända efter en sådan puls kan det bero på en massa andra saker, och om inget händer har man fortfarande inte bevisat motsatsen.
Precis. Det var därför jag tog det exemplet med "långt ute i skogen" (det är dock fullt möjligt att någon militär satellit skulle detektera ditt lilla experiment å börja undra vad fan som pågår - det finns en sådan typ av incident faktiskt år 1979 som heter "The Vela incident"). Det finns btw ganska små EMP-detektorer att köpa bara man letar - som faktiskt fungerar. Men som du säger - resultatet skulle kunna vara svårt att tolka. Det vore ett ganska klumpigt sätt att angripa problematiken men likväl intressant.
Ang Faraday-cage. Jag kommer även att tänka på ställen dit inga utav våra vanliga signaler når - djupt nere i vissa bergrum tex. Jag vet att något bussbolag tex gjorde experiment med deras bussar från utlandet (Kina tror jag) för att se exakt hur dessa beter sig när absolut ingen trådlös koppling till omvärlden finns (huruvida dom försöker få kontakt med nät och vilka samt vilka data som kretskorten försöker skicka). Jag minns på rak arm inte resultatet annat än att man lyckades totalisolera dessa från omvärldens signaler.
Btw. Det topphemliga vapnet som faktiskt användes i Venezuela ang president Nicolás Maduro är tydligen någon form av soniskt vapen som jag tolkat det? Likaså misstänks Havana syndromet i Kuba vara något liknande (även ifall det finns många teorier om det - vad det egentligen berodde på).
Oavsett vilken teknologi som ev används ang TI så borde det kunna gå att få åtminstone en HINT om dels på vilket sätt det fungerar och vad dess natur är - det borde vara åtminstone delvis mätbart på något sätt. (om vi oxå utesluter div alien-teorier m m)
Det är väl dock fullt möjligt att ingen hittills har gjort experiment i skalan rent vetenskapliga avancerade sådana.
Spontant i mina många tankar. Någon TI borde ta en guidad rundtur i framtiden nere i Lund på
ESS (European Spallation Source) och sedan göra en vänlig förfrågan om man skulle få tillåtelse att vistas en liten stund nära någon utav deras ultrastarka magneter. Sannolikt kommer du bli nekad pga en faktisk hälsofara men själva miljön på ett sådant ställe vore ett tänkbart ställe där många typer av teknologier helt enkelt inte kan fungera.
EDIT:
OM TIs skulle vara utsatta för något så "simpelt" som ett ljudbaserat vapen så absolut att detta skulle kunna detekteras bara du har tillgång till avancerade mätinstrument som finns i labb-miljöer och med några experter inom avancerad akustik så skulle man sannolikt oxå kunna isolera frekvenserna som används. Vore faktiskt spännande om någon hade budget för ett sådant projekt. för om jag föreställer mig något som definitivt påverkar djur såväl som människor på div olika sätt så är det just ljud och vissa ljud kan som bekant penetrera ganska så solida objekt samt färdas långt (jag antar oxå att en "sound isolated cage" skulle vara ett väldigt enkelt sätt att åtminstone testa detta på även om vissa ljud med extrem energi sannolikt penetrerar även dessa).
Det där är egentligen den mer intressanta vägen att tänka på. Om man påstår att någon form av teknisk påverkan används så borde det i pincip finnas någon typ av fysisk signatur, även om den är svår att mäta. Antingen handlar det om ljud, radiofrekvens, mikrovågor, magnetfält, joniserande strålning eller något annat. Men då måste man också veta vad man letar efter, med rätt instrument, annars blir mätningen lätt meningslös.
EMP-exemplet är förståeligt som tankeexperiment, men där är man snabbt inne på något som kan bli både farligt, olagligt och svårt att tolka. Även om man gör det långt ute i skogen betyder det inte att resultatet säger något tydligt. Om symptomen upphör kan det bero på miljöbyte, stressnivå, placebo, slump, avstånd från andra källor eller en massa andra variabler. Om inget händer har man inte heller bevisat att ingen teknisk påverkafinns. Det är alltså ett ganska trubbigt test.
Faraday-bur eller avskärmade miljöer är däremot mer rimliga som kontrolltanke, eftersom det är passivt. Samma sak med bergrum, labbmiljöer eller andra platser där trådlös kommunikation inte når in. Om någon konsekvent upplever starka symptom i vanlig miljö men inte i en välkontrollerad avskärmad miljö, då har man åtminstone något mer konkret att undersöka. Men även där måste man vara noggrann, eftersom ljud, vibrationer, ventilation, stress och förväntanseffekt också kan påverka...
Jag håller också med om att ljudspåret är mer tekniskt rimligt att börja med än många av de mer extrema teorierna. Ljud, infraljud, ultraljud och vibrationer kan påverka människor och djur, och vissa frekvenser kan färdas genom väggar, golv och byggnadsstrukturer på sätt som folk ofta underskattar. Till skillnad från vaga påståenden om “strålvapen” går ljud faktiskt att mäta med rätt mikrofoner, accelerometrar och akustisk expertis. Där borde man kunna göra seriösa experiment om någon hade budget, lokal och kompetens.
Samtidigt måste man vara försiktig med att blanda ihop verkliga militära eller underrättelserelaterade tekniker med vad som faktiskt kan bevisas i civila TI-fall. Havana-syndromet är fortfarande omdebatterat, och även om vissa pekar mot riktad energi eller akustiska system så är det inte samma sak som att bevisa att samma teknik används mot vanliga civila. Maduro/Venezuela-uppgifterna verkar också ligga i gränslandet mellan verklig hemlig teknik, politisk propaganda och medierapportering som ännu är svår att verifiera.
Men grundpoängen håller: om något tekniskt används borde det åtminstone delvis gå att fånga indirekt. Inte nödvändigtvis med en billig Kina-mätare eller telefonapp, men med seriös akustik, RF-mätning, spektrumanalys, medicinsk dokumentation och kontrollerade miljötester. Det är där TI-frågan borde ligga om den ska tas seriöst: inte i att direkt bestämma sig för en teori, utan i att systematiskt försöka skilja mellan ljud, stress, psykologisk påverkan, fysisk sjukdom, elektromagnetisk exponering och ren desinformation.
Det är också därför jag tror att många TI-forum gör sig själva en otjänst när de hoppar direkt till satelliter, aliens, mind control-vapen, demoner eller militär superteknik. Det mer intressanta vore att börja i det mätbara: ljud, vibrationer, radiofrekvenser, sömnpåverkan, puls, blodtryck och miljöförändringar. Om det finns något där så är det den vägen man kan börja bygga ett case som faktiskt går att granska..