2026-05-16, 08:42
Medlem
21, med Sovjetunionen och Sydafrika som mest utstickande. I övrigt mest det gamla vanliga som man som svensk turist tenderar att besöka.
Citera
2026-05-16, 09:02
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Varför bryr du dig så mycket om Dumpens gäddor? DET om något är efterblivet, din sjuke fan.

OnT: Har varit i 20 länder. Trodde det skulle vara fler... Varit i fler delstater i USA än länder i världen.
Det är snarare något fundamentalt sjukt med samhället när folk mäter värde i kvantitet snarare än kvalitet, oavsett vad det gäller. Jag vågar slå vad om att välbefinnandet hos de som bara varit i ett enda land i sitt liv i genomsnitt är högre än hos de som besökt absurt många länder och vet exakt hur många det är.

Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Inget självändamål att besöka en massa länder, har rest en del i jobbet, de flesta länder jag besökt har varit pga jobbet. Men man hinner inte med så mycket på ett kort besök. Bättre då att jobba i ett annat land en tid, ett halvår eller mer, lära känna människor, kulturen, kanske språket.
Korrekt.
Citera
2026-05-16, 09:04
Medlem
immenhusens avatar
Riktig dagisnivå här inne, att räkna länder som man har besökt. Och i nivå med att ”min pappa är starkare än din.” Jag har nog besökt fler länder än de flesta här inne, men inte sitter jag och räknar antalet. Patetiskt.

/AI
Citera
2026-05-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Har ni några bra förslag på trevliga resor där man kan uppleva saker? och inte bara sola o bada.

Det är lite överdrivet. Om det är något jag noterat över åren av resande är att länderna på jorden, och särskilt då större städer, bara blir mer och mer lika. Samma typer av personer, samma saker, samma företag etc. Poängen med att resa var att uppleva skillnader. Inte att se samma saker på olika ställen.

Men rent generellt. Välj ett land i varje världsdel. Lämna turistfällorna. Besökt inte huvudstäder. Om det är för att du vill uppleva länderna som personerna som bor där. I annat fall kan du lika gärna åka till en stad och där notera att du nu nog sätt världen.
Citera
2026-05-16, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det är lite överdrivet. Om det är något jag noterat över åren av resande är att länderna på jorden, och särskilt då större städer, bara blir mer och mer lika. Samma typer av personer, samma saker, samma företag etc. Poängen med att resa var att uppleva skillnader. Inte att se samma saker på olika ställen.

Men rent generellt. Välj ett land i varje världsdel. Lämna turistfällorna. Besökt inte huvudstäder. Om det är för att du vill uppleva länderna som personerna som bor där. I annat fall kan du lika gärna åka till en stad och där notera att du nu nog sätt världen.

Tyvärr är det så. Reser du till London, Paris eller Berlin känns det ofta som att vara i Indien, Pakistan eller Afrika.

De nyrika kineser och indier förstör nu tidigare fina resmål. Du ser dem överallt i vackra länder som Norge, Tyskland, NZ och Kanada.
Citera
2026-05-16, 09:33
Medlem
Citat:
England, Spanien, Tyskland och Danmark.

Jag känner mig orest och kolla på youtube räknas ju inte.

Har ni några bra förslag på trevliga resor där man kan uppleva saker? och inte bara sola o bada.

Hur många länder har ni varit i?
Spanien, italien, grekland, malta tyskland, Litauen, danmark, norge, finland, Holland England.
Jag kan starkt rekommendera Malta och då menar jag Valletta lugnt och alla pratar engelska
Citera
2026-05-16, 09:45
Medlem
Jag har väl besökt ett tjugotal länder men några av dem existerar inte längre så det blir lite konstigt att räkna. Majoriteten är i Väst- och Centraleuropa.

Tips från mig är Rom, Salzburg och Amsterdam. (Och, nej, Amsterdam är så mycket mer än knark och horor. Tro mig.)
Citera
2026-05-16, 09:50
Medlem
Om det känns viktigt att ha avverkat många länder🙂, varför inte börja med att tågluffa? Beror ju på vad du är intresserad av annars. Italien har allt, vackert i princip överallt både i norr och söder, Alperna, Amalfikusten, Capri, Pompeiji, Rom…..
Citera
2026-05-16, 09:59
Medlem
LKKINGENs avatar
Varit i så många att jag inte är riktigt säker, både privat och i tjänsten.
Du vill uppleva saker? Ta en weekend i något av våra getton så får du se annan kultur och höra andra språk. Inget skämt.
En resa blir vad man gör den till, du kan åka till Mallis och ge dig ut från turisthålen och möta det riktiga Mallis fast turister lär du inte vara utan.
Jag var för Herrens många år sedan på Moorea, grannön till Tahiti.
Fanns ett Sandels hotell, en väg runt ön har för mig den inte ens gick runt och en färjeförbindelse med Tahiti. Helt orörda stränder, inga plastflaskor som guppade omkring, bungalow med spindlar större än handflator för 30 kr natten precis på stranden, man kunde gå rakt ut i vegetationen och plocka vad man ville av de vilda frukterna och cykla runt utan att riskera att bli överkörd.
Såg en dokumentär för några år sedan. Idag är Moorea en förort till Tahiti med snabbgående katamaranen som går mellan öarna. Hotell komplex och bostadsområde.
Samma med Hurugada, första gången jag var dit fanns 2 hotell, flygplatsen var landningsbana och en kur där man väntade på väskorna och dykningen var otrolig. Idag är det massturism och helt sönderdykt.

Min poäng är att jag tror det är väldigt svårt att hitta något genuint idag, mycket är tillrättalagt och alla vill tjäna pengar på turisterna.
För en genuin upplevelse måste man nog stanna en längre tid för att ta sig in i kulturen där man är.

Du skriver uppleva? Vad betyder det för dig.

Problemet idag är att allt är goolingsbart och man kan läsa om allt man kan uppleva och måste se.
Då faller hela poängen med att uppleva bort.

Lite som att åka till Paris, upp i Eiffeltornet ta sina selfies och så har man varit i Paris.
Nu skulle jag inte rekommendera Paris då det ha blivit en soptipp på alla sätt.

När jag reste mycket i min ungdom tänkte jag på vad jag ville sen vart. Fanns inget internet så man visste egentligen ingenting förutom det man sett på tv, på den tiden det fanns 2 kanale, och studerat sig till i kartböcker. Atholler och vita stränder var min dröm så det blev Stilla havets södra delar, där fick jag lära mig den hård vägen om sandloppor, denguefeber som folk dog som flugor av runt mig, att hajar alltid jagar längs stränderna i skymningen och hur man skalar och öppnar en kokosnöt med bara händerna.

Ska du göra detta idag får du nog betala någon sk gudie för att ta dig till en liten by nånstans där invånarna har sina uppvisningar 3-4 gånger om dagen och det är sååååå genuint.

Har varit i dessa delar av världen som "vuxen", precis allt det genuina är borta, ska man uppleva något verkligt så behöver man känna någon lokalbo som man kan om inte bo hos så hänga med.
Dom glor på tv och äter fiskpinnar precis som här. Tyvärr är det svårt hitta något idag som man kan uppleva utan att ha föreställningar och förväntningar.
Citera
2026-05-16, 10:11
Medlem
Citat:

Prag om du gillar bärtZ
Citera
2026-05-16, 10:22
Medlem
Glödskals avatar
Citat:

Först: Se hela Sverige. Sverige är stort och ser helt annorlunda ut beroende på var man är.

Island och Norge är också trevliga resmål Det finns fler ställen förstås.
Citera
2026-05-16, 10:23
Medlem
Berlin om du inte varit där, spännande stad på många sätt. Dublin inte fel heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in