Citat:
Ursprungligen postat av
def321
(1) och (3):
Klass 9 är väl apparater och för fysiska varor - tror jag. Klass 36 (fastighetsmäkleri), eller kanske några andra relaterade är väl de du borde falla under.
https://www.prv.se/globalassets/dokument/varumarke/klassning/klassrubriker-13-2026.pdf
Jag är dock ingen varumärkesjurist.
(2): Beror nog på - är tjänsten som de fakturerar för kopplat till varumärket under klass 9?. Du kan inte påvisa användandet för varumärket X på kläder om du bara använder det för banktjänster.
(1) och (3): Den andre har klass 9 och 42. App eller programvara är ofta klass 9. Utveckling av programvara som tjänst är ofta klass 42.
Så frågan som framförallt kvarstår är nog: Kan jag använda varumärket trots att även min tjänst är digital men har en helt annan inriktning än den andre eller har den andre skyddat varumärket från digital användning av andra, trots att dennes inriktning är en helt annan men finns digitalt? (Hans inriktning är hälsa och min inriktning är fastighet och båda tjänsterna är digitala.)
(4): Mer specifikt: Om man har skydd av varumärke i klass 9 och 42, förenklat digitala tjänster, har man skydd för:
(4.1.) Varumärket inom allt som är digitalt, d.v.s själva "mediet" i sig, oavsett om inriktningen är hälsa, båtar, livsmedel, fastigheter etc?
(4.2.) Eller endast för digitalt inom den egna specifika inriktningen, i det här fallet mediet digital tjänst med inriktningen hälsa = hälsoapp?
(2): Sannolikt är faktureringen ej kopplad till klassen, men ej något jag kan svara på.